Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SOLUNUM SİSTEMİ İLAÇLARI |
Üçüncü düzey |
VFT-609 |
Seçmeli |
1 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MUHAMMET YASİN TEKELİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FERİDE KOÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze haftada 2 saat teorik
|
Dersin amacı
|
Solunum sisteminin otonomik kontrolü, sistem üzerine etkiyen ilaçların sınıflandırılması, etki mekanizmaları, etkileri ve kullanım alanları ile ilgili bilgilerin verilmesi
|
Dersin tanımı
|
Solunum sistemi ilaçları ve bunların etkileri
|
1- |
Solunum sistemi fizyolojisi
|
2- |
Öksürükle seyreden hastalıklar
|
3- |
Öksürük kesici ilaçların özellikleri
|
4- |
Öksürük kesici ilaçların etki şekilleri
|
5- |
Öksürük kesici ilaçların etki şekilleri
|
6- |
Narkotik öksürük kesici ilaçlar
|
7- |
Narkotik olmayan öksürük kesici ilaçlar
|
8- |
Balgam söktürücü ilaçlar
|
9- |
Balgamı eriten ilaçlar
|
10- |
Deterjanlar ve ıslatıcı maddeler
|
11- |
Solunum yollarını genişleten ilaçlar
|
12- |
Sağaltımda kullanılan gazlar
|
13- |
Anestezi ve reaminasyon
|
14- |
Solunum sisteminin savunma mekanizması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öksürük kesici ilaçları öğrenir.
|
2- |
Balgam söktürücü ilaçlar hakkında bilgi sahibi olur.
|
3- |
Solunum yollarını genişleten ilaçları bilir.
|
4- |
Tedavide kullanılan gazlar hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
Öksürük kesici ilaçları öğrenir.
|
6- |
Balgam söktürücü ilaçlar hakkında bilgi sahibi olur.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki her türlü bilgiyi (zehirlenme, kirlilik, ilaç kullanımı v.b.) derlemek ve değerlendirmek.
|
|
2- |
Farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili alanlar hakkında derinlemesine bilgilere sahip olmak.
Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki sorunları çözebilmek.
|
|
3- |
Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki olayları kavramsallaştırmak, bilimsel yöntemleri analiz etmek, sonuçları yorumlamak, sorunlar için yöntem veya analiz oluşturmak ve elde edilen verilere göre çözümler sunmak.
|
|
4- |
Farmakoloji ve toksikoloji alanında edindiği bilgileri kullanarak halk ve hayvan sağlığı için ilaç kullanımı, besin maddelerinde kalıntılar ve çevre toksikolojisi ile ilgili sorunların tanımlanması ve çözümüyle ilgilenen komisyonların faaliyetlerini yönetmek.
|
|
5- |
Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki güncel bilgileri (bilimsel bilgi, düzenleme v.b.) izleyebilmek, kullanabilmek ve değiştirebilmek.
|
|
6- |
Yabancı dil (İngilizce)’de yayınlanan kaynakları okuyup anlayabilme
|
|
7- |
Yerli ve yabancı bilim insanları ile sözlü ve yazılı iletişime geçebilme
|
|
8- |
Farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili makaleler yazabilmek ve ulusal ve uluslar arası dergilerde yayın yapma becerisi kazanmak.
|
|
9- |
Bilimsel toplantılarda farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili konularda sunum yapabilme
|
|
10- |
Farmakoloji ve toksikolojide kullanılan analitik yöntemleri bilme
|
|
11- |
Araştırmalardan elde edilen bilgilerin en önemli kazanım olduğunu bilmek ve yaşam boyu öğrenmeyi amaç edinmek
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
2
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
104
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Veteriner Farmakoloji Cilt 2, Kaya S editör, (2013)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Tıbbi Farmakoloji, Kayaalp O, editör (2002).Veteriner İlaç, Bünyamin Traş, Enver Yazar, Muammer Elmas editör, (2009) Adams H.R., Veterinary Pharmacology and Therapeutics, 8th edition, Iowa State University Press, Ames, 2001. Boothe D.M., Small Animal Clinical Pharmacology and Therapeutics. W.B. Saunders Company, USA, 2001. Kayne, S.B., Jepson, M.H., Veterinary Pharmacy UK 2004. The Veterinary Formulary, Yolande Bishop. Plumb’s Veterinary Drug Handbook, Donald C. Plumb, Pharm.D. 2008
|
|