Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENEL KİMYA |
Birinci düzey |
KİM 131 |
Zorunlu |
1 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ORHAN TÜRKOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ORHAN TÜRKOĞLU
ÖĞR. GÖR. DR. HALİME GÜZİN ASLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Burcu SOMTÜRK
Arş. Gör. Emre KOÇ
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik, Uygulama, Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Beslenme ve diyetetik bölümü öğrencilerine genel kimya konularının temel düzeyde öğretilmesidir. Bu amaçla, kimyada temel prensip ve özelliklerin verilmesi, kimya bilimi ile sağlık bilimleri arasındaki ilişkinin kurulması, yaşamın moleküler mantığının anlaşılması, kimyasal ve biyokimyasal reaksiyonların mantığının kavranması ve bunların sonucunda günlük yaşamda karşılaşılan bazı olayların kimya ile ilişkilendirerek daha anlaşılabilir hale getirilmesi hedeflenmiştir.
|
Dersin tanımı
|
Bilim, bilimsel düşünce ve bilimsel yöntem, madde özellikleri ve ölçümü, atomlar ve atom kuramı, hayatın moleküler mantığı, kimyasal bileşikler, kimyasal tepkimeler ve stökiyömetri, sulu çözeltiler ve tepkimeleri, gazlar, atomun elektron yapısı, elementler, periyodik cetvel, kimyasal bağ.
|
1- |
Bilim nedir? Bilimsel düşünce ve bilimsel yöntem nedir? Temel bilim olarak kimya.
|
2- |
Madde özellikleri ve ölçümü, temel yasalar, ölçüm sistemleri, metrik birimler, hesaplama ve ölçümlerde belirsizlik, anlamlı sayılar.
|
3- |
Kütlenin korunumu (Lavoiser) yasası, sabit oranlar yasası, Dalton atom kuramı, katlı oranlar yasası, atomun yapısı, atomik kütle, mol kavramı.
|
4- |
Atomlar ve atom kuramı, hayatın moleküler mantığı, kimyasal bileşikler.
|
5- |
Kimyasal tepkimeler ve stokiyometri.
|
6- |
Stokiyometrik hesaplamalar.
|
7- |
Sulu çözeltiler, sulu çözelti tepkimeleri, suyun canlılar için önemi, osmoz.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Çözelti hazırlama, çözelti derişim birimleri, (yüzde derişim birimleri, molarite, molalite vb).
|
10- |
Gazlar, gazların özellikleri, gaz basıncı, gaz yasaları, ideal gaz, gaz karışımları, kısmi basınçlar.
|
11- |
Atomun elektron yapısı, elektromanyetik spektrum.
|
12- |
Periyodik sistem, atomların periyodik özellikleri.
|
13- |
Kimyasal bağlanma, bağ teorileri, moleküler yapı ve moleküller arası çekim kuvvetleri.
|
14- |
Asitler ve Bazlar.
|
15- |
Genel değerlendirme ve tartışma
|
16- |
Final sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilim nedir? Bilimsel düşünce ve bilimsel yöntem nedir? Kimya nedir? gibi soruların cevaplanması.
|
2- |
Madde ve özelliklerinin, temel yasaların, ölçüm sistemlerinin, hesaplama ve ölçümlerde belirsizliğin kavranması.
|
3- |
Atom ve atom kuramının, hayatın moleküler mantığının kavranması.
|
4- |
Kimyasal tepkimeler ve stokiyometri konularının kavranması.
|
5- |
Sulu çözeltilerin ve suyun canlılar için öneminin kavranması.
|
6- |
Gazların özelliklerinin ve gaz yasalarının kavranması.
|
7- |
Atomun yapısının ve periyodik sistemin kavranması.
|
8- |
Kimyasal bağlanmanın ve moleküller arası fiziksel kuvvetlerin anlaşılması.
|
9- |
Enerji değişimlerinin anlaşılması...
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
14
|
1
|
14
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
4
|
56
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
13
|
1
|
13
|
Toplam iş yükü
|
|
|
129
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
13
|
20
|
Ödev
|
13
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-Genel Kimya, Raymond Chang, Palme yayınevi, Recai İnam.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Genel kimya 1,2 Petrucci, Harwood Palme yayınevi.
-Erciyes Üniversitesi, Genel Kimya Laboratuvar Föyü.
|
|