Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Beslenme ve Diyetetik > GENEL KİMYA
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
GENEL KİMYA Birinci düzey KİM 131 Zorunlu 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ORHAN TÜRKOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ORHAN TÜRKOĞLU ÖĞR. GÖR. DR. HALİME GÜZİN ASLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Burcu SOMTÜRK Arş. Gör. Emre KOÇ
Dersin veriliş şekli Teorik, Uygulama, Yüz yüze
Dersin amacı Beslenme ve diyetetik bölümü öğrencilerine genel kimya konularının temel düzeyde öğretilmesidir. Bu amaçla, kimyada temel prensip ve özelliklerin verilmesi, kimya bilimi ile sağlık bilimleri arasındaki ilişkinin kurulması, yaşamın moleküler mantığının anlaşılması, kimyasal ve biyokimyasal reaksiyonların mantığının kavranması ve bunların sonucunda günlük yaşamda karşılaşılan bazı olayların kimya ile ilişkilendirerek daha anlaşılabilir hale getirilmesi hedeflenmiştir.
Dersin tanımı Bilim, bilimsel düşünce ve bilimsel yöntem, madde özellikleri ve ölçümü, atomlar ve atom kuramı, hayatın moleküler mantığı, kimyasal bileşikler, kimyasal tepkimeler ve stökiyömetri, sulu çözeltiler ve tepkimeleri, gazlar, atomun elektron yapısı, elementler, periyodik cetvel, kimyasal bağ.

Dersin içeriği
1- Bilim nedir? Bilimsel düşünce ve bilimsel yöntem nedir? Temel bilim olarak kimya.
2- Madde özellikleri ve ölçümü, temel yasalar, ölçüm sistemleri, metrik birimler, hesaplama ve ölçümlerde belirsizlik, anlamlı sayılar.
3- Kütlenin korunumu (Lavoiser) yasası, sabit oranlar yasası, Dalton atom kuramı, katlı oranlar yasası, atomun yapısı, atomik kütle, mol kavramı.
4- Atomlar ve atom kuramı, hayatın moleküler mantığı, kimyasal bileşikler.
5- Kimyasal tepkimeler ve stokiyometri.
6- Stokiyometrik hesaplamalar.
7- Sulu çözeltiler, sulu çözelti tepkimeleri, suyun canlılar için önemi, osmoz.
8- Ara sınav
9- Çözelti hazırlama, çözelti derişim birimleri, (yüzde derişim birimleri, molarite, molalite vb).
10- Gazlar, gazların özellikleri, gaz basıncı, gaz yasaları, ideal gaz, gaz karışımları, kısmi basınçlar.
11- Atomun elektron yapısı, elektromanyetik spektrum.
12- Periyodik sistem, atomların periyodik özellikleri.
13- Kimyasal bağlanma, bağ teorileri, moleküler yapı ve moleküller arası çekim kuvvetleri.
14- Asitler ve Bazlar.
15- Genel değerlendirme ve tartışma
16- Final sınavı
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilim nedir? Bilimsel düşünce ve bilimsel yöntem nedir? Kimya nedir? gibi soruların cevaplanması.
2- Madde ve özelliklerinin, temel yasaların, ölçüm sistemlerinin, hesaplama ve ölçümlerde belirsizliğin kavranması.
3- Atom ve atom kuramının, hayatın moleküler mantığının kavranması.
4- Kimyasal tepkimeler ve stokiyometri konularının kavranması.
5- Sulu çözeltilerin ve suyun canlılar için öneminin kavranması.
6- Gazların özelliklerinin ve gaz yasalarının kavranması.
7- Atomun yapısının ve periyodik sistemin kavranması.
8- Kimyasal bağlanmanın ve moleküller arası fiziksel kuvvetlerin anlaşılması.
9- Enerji değişimlerinin anlaşılması...
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
2- Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
3- Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
4- Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
5- Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
6- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
7- Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
8- Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
9- Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 14 1 14
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 14 4 56
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 13 1 13
Toplam iş yükü     129
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 13 20
Ödev 13 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -Genel Kimya, Raymond Chang, Palme yayınevi, Recai İnam.
Yardımcı Kaynaklar -Genel kimya 1,2 Petrucci, Harwood Palme yayınevi. -Erciyes Üniversitesi, Genel Kimya Laboratuvar Föyü.

Ders ile ilgili dosyalar