Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ KEVSER ŞAHİN TIRAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
PROJEKSİYON CİHAZI ve YAZI TAHTASI KULLANARAK YÜZ YÜZE SÖZLÜ ANLATIM
|
Dersin amacı
|
Malzeme konusunda deneysel çalışmaya ihtiyaç duyan Lisans üstü öğrencilerinin, malzemenin üretimi ve karakterizasyonu ile ilgili özel deneysel yöntem ve teknikleri öğrenmelerini sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Herhangi bir maddenin özellikle ince film formunda üretilmesi için kullanılan teknikler ve malzemenin mikroyapısının incelenmesi ve elemantel analizi için yaygın olarak kullanılan teknikler.
|
1- |
Nanoparçacıklar-nanoyapılar ve Özellikleri
|
2- |
Kristal Yapı Kusurları
|
3- |
Kimyasal ve Fiziksel Buharlaştırma ile Depolama (CVD ve PVD)
|
4- |
Metal Organik Kimyasal buharlaştırma ile depolama (MOCVD)
|
5- |
Moleküler Beam Epitaxy (MBE)
|
6- |
Taramalı Elektron Mikroskobu (SEM)
|
7- |
Geçirimli Elektron Mikroskobu (TEM)
|
8- |
Atomik Kuvvet Mikroskobu (AFM)
|
9- |
X-ışını Toz Difraktometresi (XRD)
|
10- |
Enerji Dağılımlı (EDX) ve Dalgaboyu Dağılımlı (WDX) X-Işını Spektrometreleri
|
11- |
X-Işını Flüoresans Spektrometresi (XRF)
|
12- |
Raman Spektroskopisi
|
13- |
Termal Analiz
|
14- |
Gelişmiş Mikroskopi Teknikleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Malzemenin istenilen formda (bulk ince film, kalın film, kristal ve amorf olarak) üretilebileceğinin anlaşılması
|
2- |
Malzemenin farklı formlarda üretiminde kullanılan tekniklerin öğrenilmesi
|
3- |
Malzemedeki mikroyapısal kusurların tespiti
|
4- |
Malzemedeki mikroyapısal kusurların kontrolü
|
5- |
Kristal kusurları ile malzemenin özellikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi
|
6- |
Malzeme bilimi disiplini, malzemelerin yapıları ve özellikleri arasında var olan ilişkilerin araştırılmasını içerir. Bu nedenle, malzemelerle ilgilenen herkesin bazı deneysel yöntemleri ve aletlerin yeteneklerini bilmesi gerekir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
|
|
2- |
Fizik alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak
|
|
3- |
Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek
|
|
4- |
Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek
|
|
5- |
Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
|
|
6- |
Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek
|
|
7- |
Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak
|
|
8- |
Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek
|
|
9- |
Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
10- |
En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek
|
|
11- |
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
15
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
15
|
30
|
Toplam iş yükü
|
|
|
183
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yok
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Materials Science and Engineering, An Introduction, William D. Callister, Jr. Second edition, 1991, John Wiley
|
|