Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK DİLİ 2 |
Birinci düzey |
GK 106 |
|
2 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Türk Dili 1
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ZEHRA GÜMÜŞ GEMİCİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ERUZEM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Çevrim içi
|
Dersin amacı
|
Türkçe dilbilgisi, dil ve kültür ilişkisi, sesler ve ses uyumu, isimler, sıfatlar, vb grammer kuralları, yazım hataları ve noktalama işaretleri, kısaltmalar, kelime yapısı ve çalışması, sözlük, yazım çalışması, kitap yorumları, edebi yazı türleri, yaratıcı yazma ve gezi yazısı gibi konulara dayalı çalışmalar yapmak. Öğrencilere Türkçenin tarihi ve bugünkü durumu hakkında bilgi verip Türkçeyle yazılmış metinler üzerinde çalışmalar yapmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Dilin tanımı, dilin özelliği, dil ve biliş, dil ve toplum, dil ve kültür, dil aileleri, dil yapısı ve kaynakları, Türk dilinin diğer diller arasındaki yeri, Türkçenin fonetik özellikleri, fonetik kuralları, Türkçede kırılma, büküm, Türkçede kelime kategorileri, imla kuralları, kompozisyon, cümlenin unsurları ve analiz örnekleri
|
1- |
Tanım, Kompozisyonla ilgili vecizeler, Dil Becerileri ve Bilgi Donanımı: Bilgi birikimi: okuma, kütüphaneden yararlanma, internetten yararlanma,
|
2- |
Öz geçmiş, dilekçe, mektup, telgraf, rapor, karar, tutanak, bildiri/tebliğ, ilan/duyuru, resmî yazılar… vb. Örnek Uygulamalar, Konuya uygun Video
|
3- |
Sözcüklerin Yapı Özellikleri: Biçim Bilgisi (Morfoloji): Kelime, kök, gövde, ek (yapım ve çekim ekleri) Örnek uygulamalar ve örnek sorular,Basit Yapılı Sözcükler,Türemiş Yapılı Sözcükler, Birleşik Yapılı Sözcükler, Yapım Ekleri, Çekim Ekleri Sözcükte Temel/Gerçek Anlam, Yan anlam, Mecaz Anlam, Terim Anlam, Somut ve Soyut Anlam, İkilemeler, Deyimler, Atasözleri, Söz ve Anlam Sanatları
|
4- |
İstiklal Marşının kelimeleri sözcük ve bağlamda anlamaları, Kıtaların söz ve anlam sanatları, İstiklal Marşının açıklaması, Dramatik Metinler. Coşku ve Heyecana Bağlı (Lirik) Anlatım , Gençliğe hitabe (Nutuk Türü) kelimeleri ve söz ve anlam açıklamaları İstiklal Marşı ve Gençliğe hitabe geleceği görme ve önceden okuma ve metinlerde geleceğe çağrışım vb., Video gösterisi
|
5- |
Ses ve Ahenk Kusurları, Anlama Dayalı Bozuklular, Yapıya Dayalı Bozukluklar. Video gösterisi
|
6- |
Ad, sıfat, zamir, zarf, bağlaç, edat Fiiller Uygulamalar ve örnek soru çözümleri Video gösterisi
|
7- |
Betimleme (Tasvir Etme) Öyküleme, Öyküleyici anlatım, Açıklama Tartışma Düşünceyi Geliştirme yoları; Tanımlama, örnekleme, karşılaştırma, tanık gösterme, Sayısal verilerden yararlanma, Sorulara bağlamaİlgi kurma, Çözümlü örmekler Video gösterisi
|
8- |
Tanım, Cümlenin ögeleri basit cümle ve uygulamalar cümle tahlili ve uygulaması .Örnek uygulamalar ve örnek soru çözümler ve konu ile ilgili video paylaşımı.
|
9- |
Cümle Türleri: bağlı cümle, sıralı cümle, eksiltili cümle ve uygulamalar, cümle tahlili, Örnek uygulamalar ve örnek soru çözümler ve konu ile ilgili video paylaşımı.
|
10- |
Tanım ve hikâyenin planı (Olay paragrafı) Öyküleyici (Hikâye edici) Anlatım, Sanat metinleri: masallar, Aisopos (ezop) ağustos böceği ile karıncalar Tilki ile Leylek la fontaine (la fonten), ezop masalları Papağan az gittik uz gittik Pertev Naili Boratav, Hümayün-name, Kelile ve Dimne Hikayeleri Hikâyenin Yüzü Stratejisi Kınalı Hasan (Anonim) Arzu İle Kamber Türk Halk Öyküleri
|
11- |
Okuma, Dinleme, konuşma ve Sözlü Kompozisyon Türleri : Sözlü Anlatım Demokratik toplantı usulleri Konuşma, konuşmayı oluşturan ögeler: Konuşma: Hazırlıklı Konuşma, Hazırlıksız Konuşma. Örnek metinler: Mustafa Kemal Atatürk “10. Yıl Nutku; Hz. Muhammed’in “Veda Hutbesi
|
12- |
Türkçenin tarihsel seyrinde Türkçe-yabancı kelime oranları Cumhuriyet dönemi gazeteler de Türkçe yabancı kelime oranları Batı kökenli kelimelerin Türkçeye giriş seyri, Osmanlılar döneminde Batı kaynaklı kelimeler Dil devrimi ve sonuçları
|
13- |
Özensizlik ve Yanlış Kullanım Yabancı Sözcük Tutkusu Yabancı Dil Düşkünlüğü, Türkçenin Bilim Dili Olmadığı Görüşü Türkçe öğretiminde Yetersizlik Sözcük ve Terim Üretiminde Yetersizlik Öğretmen Faktörü Okuma ve Yazma Alışkanlığı Eksikliği Dil Yarası kitabından örnek okumalar
|
14- |
Final Konuları soru çözüm uygulamaları Dil Yarası kitabından örnek okumalar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kendini yazılı olarak etkili bir şekilde ifade eder.
|
2- |
Sözcüklerin yapı özelliklerini açıklar.
|
3- |
Türkçe''nin dil bilgisi kurallarını kavrar.
|
4- |
Anlatımı zenginleştirmek için söz sanatlarını kullanır.
|
5- |
Türkçe''nin söz dizimini açıklar.
|
6- |
Cümle türlerini açıklar.
|
7- |
Kompozisyon türlerine uygun metinler yazar.
|
8- |
Hazırlıklı ve hazırlıksız konuşmalar yapar.
|
9- |
Türkçe''nin yabancı sözcüklerden arındırılması konusunda olumlu bir tutum geliştirir.
|
10- |
Farklı metin türlerini ve özelliklerini bilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
3
|
10
|
30
|
Ödevler
|
1
|
10
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
124
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
ERGİN, Muharrem (1998). Üniversiteler İçin Türk Dili, Bayrak Basım Yayım Tanıtım. İstanbul.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
AKSAN, Doğan (2009). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
KORKMAZ, Zeynep v.d. (1997). Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, YÖK Yay, Ankara.
|
|