Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
VİTRAY UYGULAMALARI |
İkinci düzey |
SERU004 |
|
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
|
Koordinatör
|
DOÇ. AYŞENUR CEREN ASMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK/UYGULAMA
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilere vitray sanatının tarihsel ve teknik altyapısını kazandırmak, cam kesimi, zımparalama (rodaj), bakır folyo kaplama, lehimleme ve patine gibi temel vitray tekniklerini öğretmek ve öğrencilerin hem teknik yeterlilik hem de özgün tasarım becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, bir vitray tasarımı baştan sona üretme deneyimi kazanarak materyal bilgisi, el becerisi ve tasarım pratiğini bütünsel biçimde geliştirme olanağı bulurlar.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, öğrencilere vitray sanatının temel ilkelerini, malzeme bilgisini ve uygulama tekniklerini öğretmeyi amaçlayan uygulamalı bir atölye dersidir. Öğrenciler, vitray üretim sürecini hem teknik hem de estetik yönleriyle deneyimleyerek, camla çalışma becerilerini geliştirirler. Ders süresince bir örnek tasarımın ardından, öğrenciler kendi özgün vitray tasarımlarını üretirler.
|
1- |
Vitray sanatına giriş: Tarihçesi, teknikleri, çağdaş uygulamaları. Gerekli malzeme ve ekipman listesi dağıtımı. Atölye güvenliği.
|
2- |
Teknik analiz için vitray örneklerinin incelenmesi. Öğrencilerin örnek vitray tasarımlar seçmesi ve şablon oluşturması.
|
3- |
Cam kesimi eğitimi. Seçilen tasarıma uygun renk ve cam türü belirleme. Pratik uygulama.
|
4- |
Kesilen camların zımparalanması (rodaj işlemi). Uygun kenar yumuşatma ve eşleme çalışmaları.
|
5- |
Cam parçalarına bakır folyo kaplama işlemi. Lehimleme öncesi hazırlık.
|
6- |
Camların lehim suyu ile kurşun lehimlenmesi. Lehimleme teknikleri ve birleştirme kuralları.
|
7- |
İlk üretimin tamamlanması: Patine asidi uygulaması ve temizlik. İşin sunuma hazırlanması.
|
8- |
VİZE - Örnek vitray tasarımının teknik olarak tamamlanmış hali teslim edilir ve değerlendirilir.
|
9- |
Kendi özgün vitray tasarımı için eskiz ve teknik çizim. Renk, cam türü ve teknik seçimlerin planlanması.
|
10- |
Özgün tasarımın cam kesimi. Parça planlaması ve kesim pratiği.
|
11- |
Rodaj (zımpara) işlemi – tüm cam parçalarının kenarlarının hazırlanması.
|
12- |
Folyo kaplama – estetik ve sağlamlık için dikkat edilmesi gerekenler.
|
13- |
Lehimleme – tasarımı birleştirme süreci ve teknik kontroller.
|
14- |
Patine, temizlik ve sunum hazırlığı. Final değerlendirmesi için son çalışmalar.
|
15- |
FİNAL - Kendi tasarımıyla ürettiği vitray çalışmanın tamamlanmış hali teslim edilir.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Vitray sanatının tarihsel, kültürel ve teknik yönlerine dair bilgi sahibi olur.
|
2- |
Cam kesimi, rodaj, folyo kaplama, lehimleme ve patine gibi temel vitray tekniklerini uygulayabilir.
|
3- |
Vitray üretiminde gerekli araç ve malzemeleri doğru şekilde kullanır.
|
4- |
Seçilen bir tasarımı vitray tekniklerine uygun biçimde uygulayabilir.
|
5- |
Kendi özgün vitray tasarımını üretim sürecine uyarlayabilir ve tamamlayabilir.
|
6- |
El-göz koordinasyonu, sabır, detaylı çalışma ve üç boyutlu düşünme becerilerini geliştirir.
|
7- |
Üretim süreci boyunca iş güvenliği kurallarını uygular.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
veteriner fizyoloji alanındaki güncel bilgilere sahip olmak ve uzmanlık eğitimine hazır olabilmek
|
|
2- |
veteriner fizyoloji alanındaki güncel uygulamaları yapabilmek
|
|
3- |
Bağımsız olarak ve ayrıca çalışma ekibinin lideri ve bir üyesi olarak sorumluluk alabilmek, planlama yapabilmek, çalışabilmek, karşılaşılan sorunları çözebilmek
|
|
4- |
Yaşam boyu öğrenme ile ilişkili olarak sağlık alanındaki yeni bilgilere ulaşabilmek, değerlendirebilmek ve uygulayabilmek
|
|
5- |
Yabancı dili de kullanarak sağlık alanında yurt içinde ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilmek
|
|
6- |
Sağlık alanındaki verileri toplayabilmek, değerlendirebilmek ve kalite yönetimi sürecine uygun hareket edebilmek
|
|
7- |
veteriner fizyoloji alanındaki spesifik bilgilere sahip olmak
|
|
8- |
veteriner fizyoloji alanındaki deneysel uygulamaları yapabilmek
|
|
9- |
veteriner fizyoloji alanındaki edinilen bilgileri sentezleyip, yeni fikirler oluşturabilmek
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
6
|
2
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
4
|
4
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
6
|
4
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
94
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Vitray: Stained Glass, 2001, Rauf Tuncer, Sır Yayıncılık.
|
|