Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Tarih > TÜRK KÜLTÜR TARİHİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK KÜLTÜR TARİHİ II Birinci düzey TAR 222 Seçmeli 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HAVA SELÇUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. HAVA SELÇUK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı İlk Türk Devletleri ve kültürlerini öğrenmek ve günümüze etkilerini anlayabilmek.
Dersin tanımı Türkler'de devlet anlayışı, güzel sanatlar, bilim ve Türk kültürünün temel eserleri tanıtılarak, ilk kurulan Türk devletlerinden olan Hunlar, Göktürkler, Uygurlar hakkında bilgi verilecektir.

Dersin içeriği
1- Geleneksel Türk Dininin genel özellikleri, Türklerin diğer dinlere bakışı, dinlerini değiştirmelerinin sebepleri, tarihî Türk Dinleri: Göktanrı, Musevilik, Hıristiyanlık ve Müslümanlık
2- Türk Kültür Tarihinde Destanlar, Efsaneler, Düşünce ve Türk Ahlakının özellikleri.
3- Türk Tarihinde Nevruz Bayramı, Nevruz’un Türk Dünyasının ortak bir kültür değeri olarak tarihimizde ve günümüzdeki yeri, Türk Dünyasından örnekler.
4- Türklerde devlet, millet ve millî değerler meselesinin dünden bugüne yorumu ve değerlendirilmesi.
5- Türk kültür tarihinde Şiîlik,Alevîlik, Kızılbaşlık kavramlarının
6- Türk kültür tarihinde Bektaşi ocaklarının yeri ve Hacı Bektaş-i Velî hakkında bilgi verilmesi.
7- Ulu Önder Atatürk’ün “ Türkiye Cumhuriyetinin temeli kültürdür.” Veciz sözünün günümüzde yorum ve değerlendirilmesi.
8- ARA SINAV
9- Türk kültür tarihinde vakıf anlayışı ve vakıfların kuruluş, işleyiş ve sosyal hayatımızdaki yeri.
10- Türk kültür tarihinde, Emel Esin, Abdülkadir İnan ve Bahaeddin Öğel’in yeri, eserleri ve kültüre bakışları.
11- Misyonerlik meselesinin Türk kültür ve sosyal hayatı üzerindeki olumsuz etkileri.
12- Türk kültür hayatında ailenin yerinin tarihten günümüze incelenmesi ve Türk sosyal yapısının çekirdeği olan aile kurumunun günümüzdeki konumu.
13- Türk kültüründe ölüm adetleri ve defin gelenekleri.
14- Türk dünyasının ortak kültür değerlerinin tespiti, yorumu, değişimi, gelişme, dejenere olma ve çağdaşlaşma yönüyle değerlendirilmesi.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İslami Dönemlere kadar Türklerde sosyal ve iktisadi hayat, dini inançlar, töreler, devlet teşkilatı, yazı, dil, edebiyat ve sanatın genel özetini yapabilecekler.
2- İslam öncesi Türk kültürünün özelliklerini ifade edebilecekler.
3- derste aldıkarı teorik bilgileri yapacakları araştırmalarda kullanabilecek ve konu hakkında kendi yorumlarını yapacaklardır
4- -
5- -
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5- Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8- Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11- Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14- Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15- Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17- Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18- Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 2 5 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Güngör, Erol; Türk Kültürü Milliyetçilik, Ötüken Yay., İstanbul, 1996. Heyet, Cevat; Türklerin Tarih ve Kültürüne Bir Bakış, T.C. Kültür Bakanlığı Yay., İstanbul, 1996. Turhan, Mümtaz; Kültür Değişmeleri, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul 1987.
Yardımcı Kaynaklar [1] İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İstanbul 1997. [2] Salim Koca, Türk Kültürünün Temelleri 2, Ankara 2003. [3] Bahaeddin Ögel, Türk Kültürünün Gelişme Çağları, İstanbul 1998. [4] Abdulkadir İnan, Eski Türk Dini, İstanbul 1976. [5] Bahaaddin Ögel, Türk Devlet Anlayışı, Ankara 1982. [6] Emel Esin, İslamiyetten Önceki Türk Kültür Tarihi ve İslama Giriş, İstanbul 1977. [7] Bahaeddin Ögel, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Ankara 1984. [9] Aydın Taneri, Türkiye Selçukluları Kültür Hayatı, Konya 1977.

Ders ile ilgili dosyalar