Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TASARIM TEKNİĞİ |
Birinci düzey |
MM 330 |
|
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULLAH GÖÇER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğrt. Üyesi Fazıl CANBULUT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Ömer Barışkan YASAN
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
İhtiyacın (problemin) belirlenmesinden prototipin üretimine kadar yenilikçi yaratıcı sistematik tasarım sürecinin teorik ve uygulamalı bir şekilde, adım adım nasıl yerine getirilebileceğini öğrencilere aktarmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Problemin belirlenmesi, problemin geleneksel ve yenilikçi yaratıcı problem çözme tekniği (TRIZ) kullanılarak çözümü, ihtiyaç listesinin ile tasarımın girdi ve çıktıları ile kullanılacak kaynakların belirlenmesinden, kavramsal tasarım ve karar verme aşamalarından sonra, şekillendirme ve ayrıntılı tasarım aşamalarının inovatif yaklaşımla ürün prototipinin oluşturulması ve doğrulama aşamalarını kapsar.
|
1- |
Tasarım Tekniğinin amacı, kavramlar ve dersin kazanımları.
Uygulamalı çalışma için grupların oluşturulması ve ödev konularının belirlenmesi
|
2- |
Geleneksel problem çözme ve karar verme teknikleri ve uygulamalar.
|
3- |
Yenilikçi yaratıcı fikir üretme ve Yenilikçi yaratıcı problem çözme teorisi (TRIZ)
|
4- |
TRIZ-Çelişkiler matrisi, örnek uygulamalar
|
5- |
Sistematik tasarım metodolojisi-İstekler listesi ve Fonksiyon analizi
|
6- |
Sistematik tasarım metodolojisi-Kavramsal tasarım, Fonksiyon sentezi ve Sistematik tasarım metodolojisi ile çözülmüş örnek uygulama analizi-1
|
7- |
Sistematik tasarım metodolojisi-Şekillendirme tasarımı, dikkate alınması gereken mühendislik faktörleri ve Tasarımda malzeme seçimini önemi
|
8- |
Sistematik tasarım metodolojisi-Ayrıntılı tasarım ve Sistematik tasarım felsefesi ile çözülmüş örnek uygulama analizi-2
|
9- |
Ara Sınav
|
10- |
Tasarım sürecinde makine koruyucuları ve makine bakımın dikkate alınmasının önemi ve seçilmiş örnekler
|
11- |
Mühendislik etiği ve vaka analizleri
|
12- |
Maliyet analizi
|
13- |
Maliyet analizi uygulamaları
|
14- |
Proje sunumları ve tartışma
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemleri çözen bir teknik sistem/makine/aracı tasarlar, geliştirir ve bu amaçla bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
2- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
|
3- |
...a) Tasarım adımları hakkında bilgi edinir ve yeniye yönelik bir tasarım için çözüm arar.
|
4- |
...b) Temel mühendislik ve tasarım bilgilerini yeni bir ödeve uygular, projelendirir ve jüri önünde sunar.
|
5- |
...c) Malzeme seçimi ve imalat bilgilerini özel bir tasarıma uygulayabilir.
|
6- |
...d) Tasarım faaliyetinin gerektirdiği yaratıcılık yeteneğini geliştirir.
|
7- |
...e) Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışır.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematiksel düşünme yeteneği kazanır ve bu yeteneği kullanır.
|
|
2- |
Matematik ile ilgili bir problemi kurgulayabilir, çözüm yöntemi geliştirebilir ve sonuçları gerektiğinde uygulayabilir.
|
|
3- |
Fiziksel olayları matematiksel modelleme yaparak çözebilme yeteneği geliştirir.
|
|
4- |
Güncel yazılım programları kullanır ve bu yeteneğini bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izlemede de kullanır.
|
|
5- |
Girişimcilik ve yenilikçiliğe önem verir.
|
|
6- |
Soyut düşünme yeteneğini kullanır.
|
|
7- |
Soyut kavramları, matematiksel yöntemler ile somut hale indirgeyerek bunları anlama ve yorumlama yeteneği kazanır.
|
|
8- |
Matematiksel düşüncenin bir sanatsal özelliğe sahip olduğunun farkına varır.
|
|
9- |
Matematik tarihi ile ilgili belirli bir bilgi düzeyinde olur ve bilim tarihinde matematiğin yerini kavrar.
|
|
10- |
Analitik düşünme yeteneği kazanır.
|
|
11- |
Sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneği kazanır.
|
|
12- |
Kendi meslektaşları ile takım oluşturabilme ve bireysel bilgilerini takıma yansıtma yeteneği kazanır.
|
|
13- |
Kendi alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
|
14- |
Kendi alanı ile ilgili matematiksel bilgileri belirli düzeyde takip edebilecek ve yorumlayabilecek düzeyde bir yabancı dil geliştirir.
|
|
15- |
Sahip olduğu matematiksel bilgileri farklı disiplinlerde de kullanır.
|
|
16- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
1
|
5
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
58
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Engineering Design, Gerhard PAHL, Wolfgang BEITZ, Springer, London,
1996.
2.Engineering Design, Vladimir HUBKA, Heurista, Zurich, 1992.
3.The Practice of Machine Design, Yotaro HATAMURA, Yoshio
YAMAMOTO, Clarendon Press, Oxford, 1999.
4.Handbook of Mechanical Engineering, Heinrich DUBBEL, Ed. W. BEITZ and
K.H. KÜTTNER, Springer-Verlag, London, 1994. (Part E)
5.Engineering Design, George E. DIETER, McGraw-Hill, New York, 1991.
6.The Mechanical Design Process, David G. ULLMAN, McGraw-Hill, New
York, 1992.
7.Machine Design Fundamentals, Joseph E. SHIGLEY, Charles R. MISCHKE,
McGraw-Hill, New York, 1989
8. Mühendislik Tasarımı-Sistematik Yaklaşım, Türkçeye çeviren, Hüseyin rıza Börklü
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Tasarım Tekniği Ders notları, Fazıl Canbulut
|
|