Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TASARIM TEKNİĞİ |
Birinci düzey |
MM 330 |
Zorunlu |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULLAH GÖÇER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğrt. Üyesi Fazıl CANBULUT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Ömer Barışkan YASAN
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
İhtiyacın (problemin) belirlenmesinden prototipin üretimine kadar yenilikçi yaratıcı sistematik tasarım sürecinin teorik ve uygulamalı bir şekilde, adım adım nasıl yerine getirilebileceğini öğrencilere aktarmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Problemin belirlenmesi, problemin geleneksel ve yenilikçi yaratıcı problem çözme tekniği (TRIZ) kullanılarak çözümü, ihtiyaç listesinin ile tasarımın girdi ve çıktıları ile kullanılacak kaynakların belirlenmesinden, kavramsal tasarım ve karar verme aşamalarından sonra, şekillendirme ve ayrıntılı tasarım aşamalarının inovatif yaklaşımla ürün prototipinin oluşturulması ve doğrulama aşamalarını kapsar.
|
1- |
Tasarım Tekniğinin amacı, kavramlar ve dersin kazanımları.
Uygulamalı çalışma için grupların oluşturulması ve ödev konularının belirlenmesi
|
2- |
Geleneksel problem çözme ve karar verme teknikleri ve uygulamalar.
|
3- |
Yenilikçi yaratıcı fikir üretme ve Yenilikçi yaratıcı problem çözme teorisi (TRIZ)
|
4- |
TRIZ-Çelişkiler matrisi, örnek uygulamalar
|
5- |
Sistematik tasarım metodolojisi-İstekler listesi ve Fonksiyon analizi
|
6- |
Sistematik tasarım metodolojisi-Kavramsal tasarım, Fonksiyon sentezi ve Sistematik tasarım metodolojisi ile çözülmüş örnek uygulama analizi-1
|
7- |
Sistematik tasarım metodolojisi-Şekillendirme tasarımı, dikkate alınması gereken mühendislik faktörleri ve Tasarımda malzeme seçimini önemi
|
8- |
Sistematik tasarım metodolojisi-Ayrıntılı tasarım ve Sistematik tasarım felsefesi ile çözülmüş örnek uygulama analizi-2
|
9- |
Ara Sınav
|
10- |
Tasarım sürecinde makine koruyucuları ve makine bakımın dikkate alınmasının önemi ve seçilmiş örnekler
|
11- |
Mühendislik etiği ve vaka analizleri
|
12- |
Maliyet analizi
|
13- |
Maliyet analizi uygulamaları
|
14- |
Proje sunumları ve tartışma
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemleri çözen bir teknik sistem/makine/aracı tasarlar, geliştirir ve bu amaçla bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
2- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
|
3- |
...a) Tasarım adımları hakkında bilgi edinir ve yeniye yönelik bir tasarım için çözüm arar.
|
4- |
...b) Temel mühendislik ve tasarım bilgilerini yeni bir ödeve uygular, projelendirir ve jüri önünde sunar.
|
5- |
...c) Malzeme seçimi ve imalat bilgilerini özel bir tasarıma uygulayabilir.
|
6- |
...d) Tasarım faaliyetinin gerektirdiği yaratıcılık yeteneğini geliştirir.
|
7- |
...e) Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışır.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
5- |
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
6- |
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
7- |
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
8- |
7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
|
|
9- |
7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
|
|
10- |
7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
11- |
8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
|
|
12- |
8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
13- |
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
14- |
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
15- |
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
1
|
5
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
58
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Engineering Design, Gerhard PAHL, Wolfgang BEITZ, Springer, London,
1996.
2.Engineering Design, Vladimir HUBKA, Heurista, Zurich, 1992.
3.The Practice of Machine Design, Yotaro HATAMURA, Yoshio
YAMAMOTO, Clarendon Press, Oxford, 1999.
4.Handbook of Mechanical Engineering, Heinrich DUBBEL, Ed. W. BEITZ and
K.H. KÜTTNER, Springer-Verlag, London, 1994. (Part E)
5.Engineering Design, George E. DIETER, McGraw-Hill, New York, 1991.
6.The Mechanical Design Process, David G. ULLMAN, McGraw-Hill, New
York, 1992.
7.Machine Design Fundamentals, Joseph E. SHIGLEY, Charles R. MISCHKE,
McGraw-Hill, New York, 1989
8. Mühendislik Tasarımı-Sistematik Yaklaşım, Türkçeye çeviren, Hüseyin rıza Börklü
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Tasarım Tekniği Ders notları, Fazıl Canbulut
|
|