Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Beslenme ve Diyetetik > SPORCU BESLENMESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SPORCU BESLENMESİ Birinci düzey BES 307 Seçmeli 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ MERVE ÇAPAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. DR. MERVE ÇAPAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüzyüze Anlatım ve Tartışma
Dersin amacı Spor performansının önemli bir parçası olan beslenme ile ilgili temel ilkeleri, performansı artırmaya yönelik beslenme uygulamalarını ve ergojenik destekleri, vücut bileşimini özel durumdaki sporcuların beslenme özelliklerini öğretmek.
Dersin tanımı Özel bir grup olan sporcularda beslenme ilkelerini ve beslenmenin performansa etkisinin öğrenilmesi

Dersin içeriği
1- Sporcu beslenmesine giriş ve temel bilgiler
2- Sporcularda vücut kompozisyonu
3- Sporcularda enerji gereksinimi
4- Sporcularda su ve elektrolit gereksinimi
5- Sporcularda makro besin öğeleri gereksinimi: Karbonhidrat
6- Sporcularda makro besin öğeleri gereksinimi: Protein
7- Sporcularda makro besin öğeleri gereksinimi: Yağ
8- VİZE HAFTASI
9- Sporcularda mikro besin öğeleri gereksinimi: Vitaminler
10- Sporcularda mikro besin öğeleri gereksinimi: Mineraller
11- Sporcularda menü planlama
12- Sporcularda ağırlık kontrolü
13- Sporcularda müsabaka/antrenman öncesi, sırası ve sonrasında beslenme
14- Sporcularda ergojenik destekler
15- FİNAL HAFTASI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sporcuların enerji, makro besin ögeleri gereksinimlerini öğrenir.
2- Sporcuların mikro besin ögeleri gereksinimlerini öğrenir.
3- Antrenman / müsabaka öncesi, sırası ve sonrasında beslenme özelliklerini kavrar.
4- Sıvı tüketiminin önemini anlar, önerilerde bulunur.
5- Ergojenik yardımı tanımlar, karşılaştırmalar yapar.
6- Sporculara özgü vücut kompozisyonunu kavrar, yorumlar ve ağırlık kontrolü yapar.
7- Özel Durumlarda (kadın, çocuk, vejetaryen sporcularda beslenme özelliklerini öğrenir.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
2- Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
3- Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
4- Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
5- Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
6- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
7- Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
8- Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
9- Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 1 15
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     38
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ersoy, G. Egzersiz ve Spor Yapanlar için Beslenme, Damla Matbaacılık, Ankara, 2000.
Yardımcı Kaynaklar 1. Maughan, R.J., Nutrition in Sport, MPG Books LTD, GB, 2001 2. Clark,N., Sports Nutrition Guidebook, (second ed.), Human Kinetics, USA, 1997. 3. Williams, H.M., Nutrition for Fitness and Sport, Brown Benchmark, USA, 1995. 4. Howley, E., Frank, B.D, Health and Fitness Instructor?s Handbook, third ed Human Kinetics, USA, 1997. 5.

Ders ile ilgili dosyalar