Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SPORCU BESLENMESİ |
Birinci düzey |
BES 307 |
Seçmeli |
5 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ MERVE ÇAPAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. DR. MERVE ÇAPAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze Anlatım ve Tartışma
|
Dersin amacı
|
Spor performansının önemli bir parçası olan beslenme ile ilgili temel ilkeleri, performansı artırmaya yönelik beslenme uygulamalarını ve ergojenik destekleri, vücut bileşimini özel durumdaki sporcuların beslenme özelliklerini öğretmek.
|
Dersin tanımı
|
Özel bir grup olan sporcularda beslenme ilkelerini ve beslenmenin performansa etkisinin öğrenilmesi
|
1- |
Sporcu beslenmesine giriş ve temel bilgiler
|
2- |
Sporcularda vücut kompozisyonu
|
3- |
Sporcularda enerji gereksinimi
|
4- |
Sporcularda su ve elektrolit gereksinimi
|
5- |
Sporcularda makro besin öğeleri gereksinimi: Karbonhidrat
|
6- |
Sporcularda makro besin öğeleri gereksinimi: Protein
|
7- |
Sporcularda makro besin öğeleri gereksinimi: Yağ
|
8- |
VİZE HAFTASI
|
9- |
Sporcularda mikro besin öğeleri gereksinimi: Vitaminler
|
10- |
Sporcularda mikro besin öğeleri gereksinimi: Mineraller
|
11- |
Sporcularda menü planlama
|
12- |
Sporcularda ağırlık kontrolü
|
13- |
Sporcularda müsabaka/antrenman öncesi, sırası ve sonrasında beslenme
|
14- |
Sporcularda ergojenik destekler
|
15- |
FİNAL HAFTASI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sporcuların enerji, makro besin ögeleri gereksinimlerini öğrenir.
|
2- |
Sporcuların mikro besin ögeleri gereksinimlerini öğrenir.
|
3- |
Antrenman / müsabaka öncesi, sırası ve sonrasında beslenme özelliklerini kavrar.
|
4- |
Sıvı tüketiminin önemini anlar, önerilerde bulunur.
|
5- |
Ergojenik yardımı tanımlar, karşılaştırmalar yapar.
|
6- |
Sporculara özgü vücut kompozisyonunu kavrar, yorumlar ve ağırlık kontrolü yapar.
|
7- |
Özel Durumlarda (kadın, çocuk, vejetaryen sporcularda beslenme özelliklerini öğrenir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
1
|
15
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
38
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ersoy, G. Egzersiz ve Spor Yapanlar için Beslenme, Damla Matbaacılık, Ankara, 2000.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Maughan, R.J., Nutrition in Sport, MPG Books LTD, GB, 2001
2. Clark,N., Sports Nutrition Guidebook, (second ed.), Human Kinetics, USA, 1997.
3. Williams, H.M., Nutrition for Fitness and Sport, Brown Benchmark, USA, 1995.
4. Howley, E., Frank, B.D, Health and Fitness Instructor?s Handbook, third ed Human Kinetics, USA, 1997.
5.
|
|