Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Mekatronik Mühendisliği > MEKATRONİK SİSTEM TASARIMI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MEKATRONİK SİSTEM TASARIMI Birinci düzey MEM 312 Zorunlu 6 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Lisans öğrencileri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ERDEM ARSLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ERDEM ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Örgün(Yüz Yüze)
Dersin amacı Mekatronik sistem tasarımındaki temel elemanların tanımlanması. Algılayıcı, karar verici ve eyleyici mekatronik elemanların entegrasyonu ve senkronizasyonu esaslı tasarımın gerçekleştirilmesini sağlamak.
Dersin tanımı Mekatronik sistemler, Sistem elemanlarının neler olduğu, Mekatronik sistem tasarımı ve uygulaması

Dersin içeriği
1- Tasarım süreçleri. Problem çözme ve karar verme.
2- Proje mühendisliği, planlama ve yönetme.
3- Ekonomik karar verme ve maliyet değerlendirmeleri
4- Algılayıcılar (Sensörler) ve uygulama alanları
5- Eyleyiciler (Actuators),
6- Hidrolik ve pnömatik sistem elemanları
7- Hidrolik ve pnömatik sistem elemanları
8- Mekatronik sistemlerde kinematik sentez
9- Mekatronik sistemlerin kinematik analizi
10- Mekatronik sistemlerin kinematik analizi
11- Kam mekanizmaları, Kayış kasnak ve dişli mekanizmaları,Lineer hareket aktarım elemaları (lineer kızaklar vb)
12- Mekatronik sistemlerin dinamik analizi
13- Mekatronik sistemlerin dinamik analizi
14- Çok parçalı modüler üretim sitemleri (MPS), Uzman sistemler. Mekatronik sistem modelleme ve simülasyonu (proje sunumu)
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Mekatronik sistem temel elemanlarının tanımlanması
2- Mekatronik bir projede tasarım süreç ve tasarım sırasının belirlenmesi
3- Mekatronik sistem elemanlarının entegrasyonu (Algılayıcı, karar verici ve eyleyici bulunan bir sistemin tasarımı)
4- -
5- -
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
3- 2)Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3)Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4)Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5)Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6a)Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda bağımsız olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi;
8- 6b)Bağımsız olarak bireysel çalışma becerisi.
9- 7a)Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
10- 7b)En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
11- 7c)Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
12- 8a)Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık.
13- 8b)Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
14- 9)Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
15- 10)Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
16- 11)Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
17- 12)Sensör teknolojileri, kontrol sistemleri, elektronik, mekanik ve bilgisayar mühendisliği disiplinlerine dair temel bilgiye sahip olma ve bu disiplinleri entegre ederek mühendislik çözümleri geliştirme becerisi.
18- 13)Dinamik sistemler, elektromekanik cihazlar ve donanım-yazılım entegre sistemlerinin analizi, tasarımı ve optimizasyonunu yapabilme becerisi.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 15 15
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 20 20
Toplam iş yükü     135
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1) Bishop, R.E., Mechatronic Systems, Sensors, and Actuators, Fundamentals and Modeling, Second Edition, CRC Press, Taylor & Francis Group, 2008. 2) Pawlak A.M., Sensors and Actuators in Mechatronics_Design and Applications, CRC Press, Taylor & Francis Group, 2007. 3) Söylemez, E., Makine Dinamiği, Birsen Yayınevi,İstanbul,2007.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar