Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sinif Öğretmenliği > TÜRK DİLİ 1
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK DİLİ 1 Birinci düzey GK 105 Zorunlu 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ÖMER ERDOĞAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ERUZEM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Çevrim içi
Dersin amacı Türkçe dilbilgisi, dil ve kültür ilişkisi, sesler ve ses uyumu, isimler, sıfatlar, vb grammer kuralları, yazım hataları ve noktalama işaretleri, kısaltmalar, kelime yapısı ve çalışması, sözlük, yazım çalışması, kitap yorumları, edebi yazı türleri, yaratıcı yazma ve gezi yazısı gibi konulara dayalı çalışmalar yapmak. Öğrencilere Türkçenin tarihi ve bugünkü durumu hakkında bilgi verip Türkçeyle yazılmış metinler üzerinde çalışmalar yapmaktır.
Dersin tanımı Yazı dili ve özellikleri; yazım ve noktalama; yazılı ve sözlü anlatımın özelliklerini içeren derstir.

Dersin içeriği
1- Tanışma, dilin muhtevası ve amacı
2- Díl nedir? Dilin birey ve toplum içindeki önemi
3- Kültürün tanımı ve özellikleri Dil ve kültür ilişkisinin toplumsal anlamı,
4- Anadili, ortak dil, konuşma dili, lehçe şive yazı vb
5- Yeryüzündeki diler, dil sınıflandırmaları, (Yapılarına ve Kökenlerine göre diller) Türkçenin diğer dillerle etkileşimi
6- Türk Dilinin Gelişimi ve Tarihi Evreleri,
7- Türkiye Türkçesi, Cumhuriyet öncesi çalışmalar, Cumhuriyet dönemi çalışmaları, yazı ve dil devrimi, Atatürk ve Türk Dili
8- Ses bilgisi seslerin sınıflandırılması Türkçenin ses özellikleri, ses bilgisi ile ilgili kulallar
9- Genel tekrar Vize konuları örnek soru uygulamaları ve çözümleri
10- Türkiye Türkçesindeki Ses Olayları
11- Yazım kuralları Büyük ve Küçük Harfler, mi, ki, ve de’nin yazımı, kısaltmaların yazımı, sayı ve tarihlerin yazımı
12- Noktalama işaretleri ve kullanımı, örnek uygulamalar
13- Yazışmalar, dilekçe, özgeçmiş, tutamak, rapor vd. Yazma uygulamaları örnekler.
14- Genel tekrar final konuları örnek soru uygulamaları ve çözümleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Türkçede etkili ve verimli bir şekilde sözlü ve yazılı iletişim kurar.
2- Temel yazım ve noktalama kurallarının doğru kullanır.
3- Yasam boyu öğrenme gereğini algılar ve kendi kendine öğrenme becerisi kazanır.
4- Dil kültür-toplum ilişkisini göstererek dil bilincini geliştirir.
5- Meslek ve bilim alan terimlerinin Türkçe karşılıklarını kullanır.
6- Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini bugünkü durumunu ve yayılma alanlarını örneklerle açıklar.
7- Türk dilinin özelliklerini, işleyişini, kurallarını örneklerle uygular.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
2- İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3- İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
4- Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
5- İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
6- İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7- İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
8- İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
9- İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
10- Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
11- Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
12- Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
13- Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
14- En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
15- Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
16- Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
17- Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
18- Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 5 25
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     119
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Prof Dr. Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, Bayrak Yayınevi, İstanbul, 2001.
Yardımcı Kaynaklar Prof. Dr. Şerif Aktaş, Yrd. Doç. Dr. Osman Gündüz, Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yayınevi, Ankara,2001.

Ders ile ilgili dosyalar