Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇERKES DİLİ VE KÜLTÜRÜ I |
Birinci düzey |
ÇER 211 |
Seçmeli |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Çerkesce
|
Koordinatör
|
DOÇ.Dr. IRINA ÖZDEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. Dr.IRINA ÖZDEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Rusya''''nın tarihçesi, coğrafyası, ekonomisi ve kültürü üzerine oluşumu, gelişimi, CBD; Bölgesel çalışmaların temelleri ve Rusya Federasyonu, CBD''''nin sosyal ve kültürel yaşamı, tarihi, kültürel, ulusal mirasının özelliklerini kavramaları temelinde öğrencilerin iletişim ve kültürlerarası fırsatlarını genişletmek için ulusal conceptosfer''''in özellikleri ile tanışma.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, Kabardey-Çerkes dilini öğrenen, kelime bilgisi ve gramer bilgisine sahip öğrenciler için tasarlanmıştır.Program, tarih, ekonomi, kültür, eğitim, bilim, coğrafya, siyasal yapı, mimarlık, müzik, sinema, tiyatro vb. . Kabardey kaynaklarına dayanarak, modern Kabardey-Çerkes dilinin kelime bilgisinin daha iyi anlaşılmasına ve bunun sözlü ve yazılı uygulamalara uygulanmasına katkıda bulunmaktadır.
|
1- |
Bir disiplin olarak ülke çalışmaları
|
2- |
Çalışılan dilin ülkesi hakkında bilgi kaynağı olarak metin
|
3- |
Kabardey-Balkar cumhuriyeti, Karaçay-Çerkes Cumhuriyeti''nin tarihinden
|
4- |
Kafkas halkının Kafkas savaşında ulusal bağımsızlık mücadelesi. Türkiye''de Çerkesler.
|
5- |
Çerkeslerin hayatında Sovyet dönemi.
|
6- |
CBD, KChR dünya haritası üzerinde.
|
7- |
KCHR''nin doğal anıtları, KBR.
|
8- |
Sınav
|
9- |
İklim, hava durumu. Mevsimler. Giyim. Mevsimlik eğlence.
|
10- |
KBR kasabaları ve köyleri, KChR. Çerkeslerin yaşadığı yerleşme yerleri.
|
11- |
İnsanların tarihsel hafızasının taşıyıcısı olarak Toponymy.
|
12- |
Ayların isimlerinin ulusal-kültürel bileşeni, haftanın günleri.
|
13- |
Çerkes kültürüde el sanatlar.
|
14- |
Turizm yolları.
|
15- |
Final sınav
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bölgesel çalışmalar ve bölgesel çalışmalar, konuşma görgü kuralları, dilbilgisi, kelime bilgisi, stilistik ve fonetik alanında dil yeterliliğinin içeriğini uzmanlaşır;
|
2- |
Bölgesel ve bölgesel materyaller üzerinde dinleme, konuşma, okuma ve yazma alanında bilgi, pratik beceri ve yetenekler kazanmak;
|
3- |
Mevcut eğitsel (elektronik dahil) materyaller, sözlükler ve referans kitapları ile nasıl çalışılacağını öğrenmek;
|
4- |
Hedef dilin insanlarının sanat (edebiyat, resim, tiyatro), bilim ve yerleşim alanlarındaki kültürel özellikleri hakkında bilgi.
|
5- |
Deyimsel ifadeleri bilir ve bunlara hakim olur.
|
6- |
Kabardey dilinde halkın kültürünü sunabilmelidir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
|
|
2- |
Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
|
|
3- |
Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
|
|
4- |
Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
5- |
Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
6- |
Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
|
|
7- |
Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
|
|
8- |
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
|
|
9- |
Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
|
|
10- |
Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
|
|
11- |
Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
|
|
12- |
Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
|
|
14- |
Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
0
|
AKTS
|
|
|
0.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Zhilyaev Nurbi Khudinovich.
Karakter eğitimi : [Dağlıların gelenekleri, Adige görgü kuralları ve folkloru üzerine materyaller] : Öğrenciler, öğretmenler ve ebeveynler için kitap / Zhilyaev Nurbi. - Nalçik : Elbruz, 1995. - 236,[1] с. : ill.; 21 cm.; ISBN 5-7680-0956-X (Çev.) : B. ts.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mafedzev S. H. Adıgeler. Customs, traditions = Adyge khabze / Kabardino-Balkar State University named after H.M. Berbekov, UNESCO Intern. H.M. Berbekov, UNESCO Uluslararası Kürsüsü “Barış Kültürü ve İnsan Hakları Ruhunda Eğitim ve Yetiştirme”. - Nalçik : El-Fa, 2000. - 360 с.
|
|