Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İNSAN EKOLOJİSİ |
Birinci düzey |
SOS273 |
Seçmeli |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ OLTAN EVCİMEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. OLTAN EVCİMEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Lecture
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilerin; insan-çevre ilişkileri konusunda coğrafi bir yaklaşım kazanması konusunda alt yapı oluşturmak ve insanın yaşamsal fonksiyonları ve çevreyi kullanım sırasında kullandığı yöntem, yaşadığımız çevrenin amacı ve taşıma kapasitesinin üzerinde kullanımı halinde ortaya çıkabilecek olası çevresel sorunlar hakkında (neden-sonuç ilişkisi içinde) değerlendirmelerde bulunabilmesi için gerekli bilgi ve farkındalığı yaratmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu dersin amacı öğrencilerin; insan-çevre ilişkileri konusunda coğrafi bir yaklaşım kazanması konusunda alt yapı oluşturmak ve insanın yaşamsal fonksiyonları ve çevreyi kullanım sırasında kullandığı yöntem, yaşadığımız çevrenin amacı ve taşıma kapasitesinin üzerinde kullanımı halinde ortaya çıkabilecek olası çevresel sorunlar hakkında (neden-sonuç ilişkisi içinde) değerlendirmelerde bulunabilmesi için gerekli bilgi ve farkındalığı yaratmaktır.
|
1- |
Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi. Çevre, ekoloji, insan ekolojisi ve insan çevre etkileşimi kavramlarının tanımlanması
|
2- |
Çevre nedir? Çevreyi oluşturan doğal ve beşeri elemanları nelerdir? İnsan-çevre ilişkilerinin açıklayan kuramlar, çevresel determinizm, possibilizm, büyümenin sınırları modeli - çevre araştırmalarında kullanılan yöntemler ve coğrafya ilişkisi
|
3- |
Ekosistem nedir? Ekosistemin özelliği, alt birimleri ve doğal dengenin varlığı ve devamı açısından önemi
|
4- |
Canlı yaşamın temeli Madde ve Enerji Döngüsü ile destekleyici diğer çevresel döngüler (karbon, oksijen, azot ve fosfor döngüsü)
|
5- |
Biyolojik çeşitlilik kavramı ve ekosistemin varlığı ve devamlılığı açısından önemi
|
6- |
Nüfus Artışı- Ekonomik Kalkınma ve Çevre İkilemi
|
7- |
Kentleşme ve Çevre
|
8- |
Arasınav (Vize)
|
9- |
Sanayileşme ve Çevre
|
10- |
Doğal Kaynakların Kullanımı ve Çevre
|
11- |
Enerji ve Çevre
|
12- |
Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Sürdürülebilirlik
|
13- |
AB ve Türkiye Çevre Politikaları
|
14- |
Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Uygulamaları ve Türkiye
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Çevre, ortam, coğrafi mekan, coğrafi çevre, ekoloji, insan ekolojisi, ekosistem, doğal denge kavramları ve doğal-beşeri çevre elemanları temel özelliklerini avantajlı-dezavantajlı yanlarıyla kavrayabilmesi
|
2- |
İnsan yaşam ve etkinlikleri ile çevre elemanları (toprak, bitki örtüsü, topografya, iklim, beşeri çevre elemanları-yerleşim, nüfus ve demografik özellikler, ekonomik faaliyetler, sosyo-kültürel yapı) arasında ilişki kurabilme, karşılıklı etkileşim ve sonuçlarını coğrafi değerlendirmelerle kavrayabilme
|
3- |
İnsan- coğrafi çevre ve değişken kullanım süreçlerine ilişkin model ve süreçleri kavrama, çevre kullanımı ve kalkınma ikilemi konusunda somut değerlendirmelerde bulunabilme
|
4- |
Coğrafi çevre avantaj ve dezavantajlı yanlarından hareketle mevcut çevre sorunlarının nedenleri ve sonuçları analiz edebilme ve alınması gereken önlemler ve çevrenin sürdürülebilirliği konularında sorgulamalar yapabilme, öneri geliştirme
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sosyoloji alanıyla ilgili gerekli olan kuramsal ve kavramsal bilgiye sahip olur.
|
|
2- |
Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal yapıyı, kurum ve süreçlerin işleyişini ve toplumsal eylemi anlama ve açıklayabilmede kullanabilir.
|
|
3- |
Sosyoloji alanıyla ilgili temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları kullanarak sosyolojik analizler yapabilir.
|
|
4- |
Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal gerçekliği anlamada ve toplumsal sorunları çözmede kullanabilir.
|
|
5- |
Sosyoloji alanında edindiği temel bilgi ve becerileri ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
6- |
Sosyoloji alanıyla ilgili bir sosyal araştırmayı gözlem safhasından başlayarak lisans seviyesinde edindiği bilgi ve becerilerle kendi başına proje önerisi tasarlayarak bunu yazabilecek niteliğe ulaştırabilir.
|
|
7- |
Sosyoloji alanında edindiği bilgi ve beceriler ile eleştirel ve analitik düşünme yaklaşımı geliştirir.
|
|
8- |
Sosyoloji alanıyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki gelişmeleri takip eder ve bunlara ilişkin öngörüde bulunabilir.
|
|
9- |
Sosyoloji alanıyla ilgili araştırma süreçlerini ilgilendiren etik sorunlara dair birikim sağlayarak hem mesleki hem de vatandaşlık gerekliliği olan toplumsal sorumluluğa dair olumlu tutum geliştirir.
|
|
10- |
Sosyoloji alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini disiplinler arası bir perspektifle sosyal süreçlere uygulayabilir.
|
|
11- |
-
|
|
12- |
-
|
|
13- |
-
|
|
14- |
-
|
|
15- |
-
|
|
16- |
-
|
|
17- |
-
|
|
18- |
-
|
|
19- |
-
|
|
20- |
-
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
92
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
KELEŞ Ruşen - HAMAMCI Can, 2005, İnsan Çevre Toplum, İmge Kitabevi, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|