Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sosyoloji > İNSAN EKOLOJİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İNSAN EKOLOJİSİ Birinci düzey SOS273 Seçmeli 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ OLTAN EVCİMEN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. OLTAN EVCİMEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Lecture
Dersin amacı Bu dersin amacı öğrencilerin; insan-çevre ilişkileri konusunda coğrafi bir yaklaşım kazanması konusunda alt yapı oluşturmak ve insanın yaşamsal fonksiyonları ve çevreyi kullanım sırasında kullandığı yöntem, yaşadığımız çevrenin amacı ve taşıma kapasitesinin üzerinde kullanımı halinde ortaya çıkabilecek olası çevresel sorunlar hakkında (neden-sonuç ilişkisi içinde) değerlendirmelerde bulunabilmesi için gerekli bilgi ve farkındalığı yaratmaktır.
Dersin tanımı Bu dersin amacı öğrencilerin; insan-çevre ilişkileri konusunda coğrafi bir yaklaşım kazanması konusunda alt yapı oluşturmak ve insanın yaşamsal fonksiyonları ve çevreyi kullanım sırasında kullandığı yöntem, yaşadığımız çevrenin amacı ve taşıma kapasitesinin üzerinde kullanımı halinde ortaya çıkabilecek olası çevresel sorunlar hakkında (neden-sonuç ilişkisi içinde) değerlendirmelerde bulunabilmesi için gerekli bilgi ve farkındalığı yaratmaktır.

Dersin içeriği
1- Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi. Çevre, ekoloji, insan ekolojisi ve insan çevre etkileşimi kavramlarının tanımlanması
2- Çevre nedir? Çevreyi oluşturan doğal ve beşeri elemanları nelerdir? İnsan-çevre ilişkilerinin açıklayan kuramlar, çevresel determinizm, possibilizm, büyümenin sınırları modeli - çevre araştırmalarında kullanılan yöntemler ve coğrafya ilişkisi
3- Ekosistem nedir? Ekosistemin özelliği, alt birimleri ve doğal dengenin varlığı ve devamı açısından önemi
4- Canlı yaşamın temeli Madde ve Enerji Döngüsü ile destekleyici diğer çevresel döngüler (karbon, oksijen, azot ve fosfor döngüsü)
5- Biyolojik çeşitlilik kavramı ve ekosistemin varlığı ve devamlılığı açısından önemi
6- Nüfus Artışı- Ekonomik Kalkınma ve Çevre İkilemi
7- Kentleşme ve Çevre
8- Arasınav (Vize)
9- Sanayileşme ve Çevre
10- Doğal Kaynakların Kullanımı ve Çevre
11- Enerji ve Çevre
12- Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Sürdürülebilirlik
13- AB ve Türkiye Çevre Politikaları
14- Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Uygulamaları ve Türkiye
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Çevre, ortam, coğrafi mekan, coğrafi çevre, ekoloji, insan ekolojisi, ekosistem, doğal denge kavramları ve doğal-beşeri çevre elemanları temel özelliklerini avantajlı-dezavantajlı yanlarıyla kavrayabilmesi
2- İnsan yaşam ve etkinlikleri ile çevre elemanları (toprak, bitki örtüsü, topografya, iklim, beşeri çevre elemanları-yerleşim, nüfus ve demografik özellikler, ekonomik faaliyetler, sosyo-kültürel yapı) arasında ilişki kurabilme, karşılıklı etkileşim ve sonuçlarını coğrafi değerlendirmelerle kavrayabilme
3- İnsan- coğrafi çevre ve değişken kullanım süreçlerine ilişkin model ve süreçleri kavrama, çevre kullanımı ve kalkınma ikilemi konusunda somut değerlendirmelerde bulunabilme
4- Coğrafi çevre avantaj ve dezavantajlı yanlarından hareketle mevcut çevre sorunlarının nedenleri ve sonuçları analiz edebilme ve alınması gereken önlemler ve çevrenin sürdürülebilirliği konularında sorgulamalar yapabilme, öneri geliştirme
5- -
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sosyoloji alanıyla ilgili gerekli olan kuramsal ve kavramsal bilgiye sahip olur.
2- Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal yapıyı, kurum ve süreçlerin işleyişini ve toplumsal eylemi anlama ve açıklayabilmede kullanabilir.
3- Sosyoloji alanıyla ilgili temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları kullanarak sosyolojik analizler yapabilir.
4- Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal gerçekliği anlamada ve toplumsal sorunları çözmede kullanabilir.
5- Sosyoloji alanında edindiği temel bilgi ve becerileri ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
6- Sosyoloji alanıyla ilgili bir sosyal araştırmayı gözlem safhasından başlayarak lisans seviyesinde edindiği bilgi ve becerilerle kendi başına proje önerisi tasarlayarak bunu yazabilecek niteliğe ulaştırabilir.
7- Sosyoloji alanında edindiği bilgi ve beceriler ile eleştirel ve analitik düşünme yaklaşımı geliştirir.
8- Sosyoloji alanıyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki gelişmeleri takip eder ve bunlara ilişkin öngörüde bulunabilir.
9- Sosyoloji alanıyla ilgili araştırma süreçlerini ilgilendiren etik sorunlara dair birikim sağlayarak hem mesleki hem de vatandaşlık gerekliliği olan toplumsal sorumluluğa dair olumlu tutum geliştirir.
10- Sosyoloji alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini disiplinler arası bir perspektifle sosyal süreçlere uygulayabilir.
11- -
12- -
13- -
14- -
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     92
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı KELEŞ Ruşen - HAMAMCI Can, 2005, İnsan Çevre Toplum, İmge Kitabevi, Ankara.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar