Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. CEYHAN YÜCEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOKTOR ÖĞRETİM ÜYESİ CEYHAN YÜCEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders anlatımı, araştırma
|
Dersin amacı
|
Miras koruma konusunda evrensel değerlerin ve ilkelerin benimsetilmesi ve kentsel alanların korunmasını amaçlayan çabaların politika, yönetim, planlama ve tasarım alanında dünya örnekleri üzerinden ele alınması ve tartışılması.
|
Dersin tanımı
|
Ders, yürütücü tarafından oluşturulan çerçeve kapsamında öğrencilerin yapacağı araştırmalarla yürütülür. Ders içeriği ve ders kapsamında öğrenciden beklenen araştırmaya ilişkin açıklamalar yürütücü tarafından öğrenciye ilan edilir. Uluslararası düzeyde miras koruma ve kentsel koruma düşüncesine yönelik gelişmeler, güncel kavramsal birikim ve temel ilkeler yürütücü tarafından sunulur. Bu kapsamda, öğrencilerden yapacakları araştırmayı kentsel korumada politikalar, yönetim, planlama ve tasarım başlıklarından oluşan dört ayrı bağlamda gerçekleştirmesi beklenir. Bunun yanı sıra daha dar çerçevede özel temalar (afet, dünya mirası, riskler vb.) çerçevesinde araştırmalar yapılması söz konusu olabilir. Her bir öğrencinin bireysel olarak yapacağı araştırmayı dönem içerisinde derste sunması gerekir. Dersin son aşamasında, her öğrencinin yapmış olduğu araştırmanın sonuçları sınıf ortamında bir araya getirilerek ders yürütücüsü eşliğinde Türkiye ile karşılaştırması yapılır.
|
1- |
Doğal ve kültürel mirasın korunması ve miras koruma anlayışının gelişimi
|
2- |
Kentsel korumada evrensel ilkeler, değerler ve yasal çerçeve
|
3- |
Kentsel koruma politikaları ve kentsel miras alanların yönetimi
|
4- |
Kentsel mirasın planlanması ve kentsel miras alanlarında tasarım ve projelendirme
|
5- |
Kentsel koruma alanlarında diğer kavramlar (afet, kirlilik, katılım, dünya mirası yönetimi vb.)
|
6- |
Öğrenci araştırma önerilerinin tartışılması
|
7- |
Arasınav
|
8- |
Öğrenci araştırma çalışmalarının değerlendirilmesi
|
9- |
Öğrenci araştırma çalışmalarının değerlendirilmesi
|
10- |
Öğrenci araştırma çalışmalarının değerlendirilmesi
|
11- |
Öğrenci araştırma çalışmalarının sunumu ve tartışılması
|
12- |
Öğrenci araştırma çalışmalarının sunumu ve tartışılması
|
13- |
Öğrenci araştırma çalışmalarının sunumu ve tartışılması
|
14- |
Öğrencilerce sunulan uluslararası çerçevede hazırlanan çalışmalar ile Türkiye deneyimlerinin karşılaştırması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, korunacak değerlerin sınıflandırılması ve ve bunların korunması konusunda bilgi sahibi olur.
|
2- |
Öğrenci, evrensel koruma politikaları ve ilkeleri konusunda bilgi sahibi olur.
|
3- |
Öğrenci, evrensel koruma ilkelerinin farklı ülkelerde ortaya çıkan uygulamaları konusunda bilgisini artırır.
|
4- |
Öğrenci, kentsel koruma alanları ile ilgili politika, yönetim, planlama ve tasarım konularında bilgi edinir.
|
5- |
Öğrenci, yabancı dilde araştırma yapma becerisini artırır.
|
6- |
Öğrenci,akademik bir araştırma gerçekleştirme konusunda deneyimini artırır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Metropoliten ve Bölge Planlama
|
|
2- |
Kentsel Tasarım
|
|
3- |
Kentsel Koruma
|
|
4- |
Kent ve Planlama Tarihi
|
|
5- |
Ekolojik Planlama
|
|
6- |
Kent Ekonomisi
|
|
7- |
Kent Sosyolojisi
|
|
8- |
Kentsel Coğrefya
|
|
9- |
Konut ve Gayrimenkul Değerleme
|
|
10- |
Planlamada Etik
|
|
11- |
Sanat ve Estetik
|
|
12- |
Bilimsel Araştırma ve Yöntemleri
|
|
13- |
Kent Morfolojisi
|
|
14- |
Haritacılık Bilgisi
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
8
|
3
|
24
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
8
|
6
|
48
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
12
|
48
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
4
|
15
|
60
|
Toplam iş yükü
|
|
|
192
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Yücel, C., 2004. Türkiye’de Kentsel Koruma Alanlarının Planlanmasına Yönelik Bir Sistem Önerisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
Clark, J., 1991. Democratizing Development: The Role of Voluntary Organizations, Kumarian Press, West Hartford, Connecticut.
Dinçer, Y., 1993. Koruma İle İlgili Karar Oluşturma Mekanizması; Koruma Kurulları Koruma Amaçlı İmar Planları, II. Ulusal Koruma Planlaması Sempozyumu, YTÜ Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, İstanbul.
Feilden B. M. and Jokilehto, J., 1993. Management Guidelines for World Cultural Heritage Sites, ICCROM, Rome
Fitch, J. M., 1990. Historic Preservation, Curatorial Management of the Built World, the University Press of Virginia.
Okyay, İ., 2001. Fransa’da Kentsel Sit Alanlarının Korunması, Malraux Yasası, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul
Özel, S., 1998. Uluslararası Alanda Kültür Varlıklarının Korunması, Alkım Yayınları, İstanbul
Saunders, A., 1989. Heritage Management and Training in England, in Archaeological Heritage Management in the Modern World, Eds. Cleere, H. F., One World Archaeology, UNWIN, London
The Royal Town Planning Institute, 2000. Conservation of the Historic Environment, A Good Practice Guide for Planners, London
Zeren, N., (1981), Kentsel Alanlarda Alınan Koruma Kararlarının Uygulanabilirliği, Doktora Tezi, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi, İstanbul
Ahunbay, Z., (1996), Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul
Kuban, D., (2000), Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu – Kuram ve Uygulama, YEM Yayınları, İstanbul
Fitch, J.M., (1990), Historic Preservation, Curatorial Management of the Built World, the Uni. Press of Virginia
Lichfield, N., (1988) Economics in Urban Conservation, Cambridge University Press, England
|
|