Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TIBBİ TERMİNOLOJİ |
Birinci düzey |
ENF 153 |
|
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ALİ BAŞGÜN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR ÖĞR. ÜYESİ Servin Yeşil Günal
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze ders anlatma, ders notları, powerpoint sunumu, konu ile ilgili video izleme, maket üzerinde çalışma, olgu sunumu
|
Dersin amacı
|
Sağlık Hizmetlerinin başarısı, çalışmaların ekip anlayışı içinde yürütülmesi ile sağlanır. Böylece, iş akışı daha hızlı ve doğru sağlanabilir. Bu ekiple çalışacak öğrencilerin, tıp alanında kullanılan terimlerle tanıştırılması, tıbbi terminolojinin (sağlık dilinin) kavranması ve doğru olarak kullanılabilmesini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bilimi ilerletebilmek, yeniyi üretebilmek ve bilimsel ortamda iyi iletişim için uluslar arası bilim dilinin varlığı ve kullanılması gereklidir. Bir bilim dalında öğrenme ve uygulama başarısının başlangıç noktası, o bilim dalına ait dilin öğrenilmesi ile sağlanır. Dünya üzerindeki bütün sağlık çalışanlarınca kullanılır bir ortak dil, tıbbî alanda iletişimin hızlanmasına ve bu yolla hızlı gelişmeler sağlanmasına, tıp bilimlerinde uygulama ve anlaşılma kolaylığı sağlanmasına yol açacaktı
|
1- |
Giriş, temel tanım ve kavramlar. Powerpoint sunum
|
2- |
Tıbbi terimleri oluşturan öğeler, terimlerin okunuşu, tekil-çoğul. Powerpoint sunum
|
3- |
Önekler. Flascard, anlatım
|
4- |
Sonekler. Flascard, anlatım
|
5- |
Kökler. Crosword puzzle, anlatım
|
6- |
Vücut yapısı (yönler, boşluklar, bölgeler, pozisyonlar). Powerpoint sunum, maket çalışması
|
7- |
Vücut yapısı (hücre, hücrenin yapısı, organeller, kromozom, DNA, gen, mutasyon, genetik hastalıklar, dokular, doku çeşitleri, doku oluşum patolojileri,bezler, ilgili uzmanlıklar). Powerpoint sunum
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Hastalıklarla ilgili terimler (hastalıkların çeşitleri, bulaşma yolları, salgınlar, epidemiyoloji, doğumsal kusurlar, yaşlanma, ilgili uzmanlıklar). Powerpoint sunum, crosword puzzle
|
10- |
Tanı-tedavi ile ilgili terimler ((vital bulgular, palpasyon, perküsyon, oskültasyon, basit muayene araçları, laboratuar testleri, görsel tanı yöntemleri). Powerpoint sunum, crosword puzzle
|
11- |
Deri ve ekleri ile ilgili terimler (Deri ve ilgili yapıların işlevi, yapısı, sebase bezler, ter bezleri, saç ve tırnak, konu ile ilgili uzmanlıklar, deri ve ilgili yapıların patolojileri, deri üzerinde oluşan lezyonlar, tanı ve tedavi prosedürleri. Örnek olgular, video gösterimi, powerpoint sunum
|
12- |
İskelet sistemi ile ilgili terimler (iskeletin bölümleri, kemiğin yapısı, çeşitleri, kemik iliği, eklem-kıkırdak yapısı ve çeşitleri, omurga, ligament, tendon yapıları, uzmanlık alanları. Powerpoint sunumu, maket çalışması
|
13- |
İskelet sistem ile ilgili patolojiler,tanı ve tedavi prosedürleri. Powerpoint sunum, video gösterimi, olgu sunumu
|
14- |
Kas sistemi ile ilgili terimler (Kasların işlevi, yapısı, çeşitleri, kas kontraksiyon ve relaksasyonu, inervasyonu, antagonist kaslar, kas hareketleri, ilgili uzmanlıklar). Powerpoint sunumu, maket çalışması
|
15- |
Kas sistemi ile ilgili patolojiler, tanı ve tedavi ile ilgili prosedürler, sportif yaralanmalar. Örnek olgular, video gösterimi
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tıbbi terminolojinin gerekliliğini algılamak
|
2- |
Tıbbi terminolojinin öğelerini (önek, kök, sonek, kaynaştırıcı ) öğrenmek, terimlerin analizini yapabilmek
|
3- |
Vücut yapısını (hücre, doku, yön, düzlem, boşluklar) kavramak
|
4- |
Vücudun, sağlık ve hastalık durumunda oluşacak değişimlerini ayırd etmek
|
5- |
Öğrendiği terimleri sahada kullanabilme beceresi kazanma
|
6- |
Öğrendiği terimleri diğer dersleride anlayabilmede kullanma.
|
7- |
Öğrendiği terimleri doğru okuma ve anlama becerisi kazanma
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
5- |
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
6- |
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
7- |
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
8- |
7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
|
|
9- |
7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
|
|
10- |
7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
11- |
8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
|
|
12- |
8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
13- |
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
14- |
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
15- |
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
38
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Artukoğlu MA. Tıbbi Terminoloji.1.baskı.DİE Matbaası.Ankara 2. Kocatürk U. Tıp terimleri sözlüğü. 2. baskı. Ankara Üniversitesi Basımevi.1994.Ankara. 3. Barbara A. Gylys, Regina M. Masters Medical Terminology Simplified. 3. Baskı. 4. Medical terminology an İllustrated guide. Pam Besser,Joyce B. Harvey et all. 5. Shirley Soltesz Steiner. Quick Medical Terminology. 4. Baskı 6- Ann Ehrlich, Carol L. Schroeder. Medical Terminology for health professions. 6. baskı 7- Sebahat Ekinci, H. Gül Hatipoğlu. Yüksekokullar için Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı
|
|