Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KUANTUM FİZİĞİ I |
Birinci düzey |
FİZ301 |
Zorunlu |
5 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ERHAN ALBAYRAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ŞABAN COŞKUN ÖNEM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Klasik fiziğin mikro evreni anlamada yetersiz kalmasını ve nedenlerini, yeni bir teorinin; Kuantum fiziğinin doğuşunu vermek, öğrencilerin yeni teorinin felsefesini anlamalarını sağlamak ve basit sistemlerin davranışlarını incelemektir.
|
Dersin tanımı
|
Klasik fiziğin açıklamada ve çözmede yetersiz kaldığı fiziksel olayların yeni kavram ve teorilerle açıklanması ve çözülmesi
|
1- |
Siyah cisim ışıması,Fotoelektrik olayı, X-Işınları ve Compton Olayı, Parçacıkların dalga özellikleri, dalga parçacık ikiliği
|
2- |
Bohr atom modeli, modelin başarısı ve başarısızlıkları,Problem çözümleri
|
3- |
Dalga paketleri, paketin yayılması,Heisenberg belirsizlik ilkesi
|
4- |
Enerji-zaman belirsizlik ilkesi,Problem çözümleri
|
5- |
Schrödinger dalga denkleminin inşası ve tanımı, olasılık yorumu
|
6- |
Akı korunumu, Beklenen değerler, Momentum işlemcisi, Klein-Gordon denkleminin başarısızlığı
|
7- |
Problem çözümleri
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Özdeğer ve özfonksiyonlar, Enerji özdeğer denklemi
|
10- |
Kutudaki parçacık, öz fonksiyonların dikliği, Parite, momentum öz fonksiyonları
|
11- |
Problem çözümleri
|
12- |
Bir boyutlu potansiyeller,potansiyel basamağı,potansiyel kuyusu,
|
13- |
Özdeğerler, potansiyel engeli, bir boyutlu harmonik osilatör
|
14- |
Problem çözümleri
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Klasık fiziğin yetersizliği ve kuantum mekanığınin doğuşuna sebeb olan deneylerin öğrenilmesi
|
2- |
Klasik fizik ile Kuantum fiziği arasındaki temel farkın ve Kuantum felsefesinin öğrenilmesi
|
3- |
Kuantum fiziğinin temel denkleminin; Schrödinger dalga denkelmiminin kurulması
|
4- |
Öz değer denklemi tanımı, öz değer ve öz vektörlerin hesabı
|
5- |
İşlemci kavramı ve cebiri
|
6- |
Schrödinger dalga denkleminin bir boyutlu potansiyel örneklerine uygulanması
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
|
|
3- |
Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
|
|
4- |
Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
5- |
Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
|
|
9- |
Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
10- |
Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
|
|
11- |
Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
7
|
4
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
8
|
5
|
40
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
6
|
4
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
166
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
7
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
S.Gasiorowicz, Kuantum Fiziği, Çeviren A.Çeliklel, H.Gür, Ankara Üniversitesi Döner sermaye işletmesi yayınları no:1
(http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/700.pdf)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
https://www.ozemre.com/arsiv/teorik-fizik-kitaplari
B. Karaoğlu, Kuantum Mekaniğine Giriş, 5. Baskı, Seçkin, Ankara 2006.
D. J. Griffiths, Kuantum Mekaniğine Giriş, Nobel Yayın Dağıtım, 2010 (Çev: H. Özbek ve S. D. Feyiz).
T. Dereli ve A.Verçin, Kuantum Mekaniği I, METU Press, Ankara,1998.
R. E. H. Wichmann, Kuantum Fiziği, Hacettepe Üniversitesi Yayınları (Çev. Ed. : R. Nasuhoğlu ve B.C Ünal).
H. Erbil, Kuantum Fiziği, Ege Üniversitesi Yayını, 1991.
E. Rızaoğlu, Kuantum Mekaniği Çözümlü Problem Kitabı, İstanbul Üniversitesi, Fen Fakültesi Yayını,1982.
F. S. Sultanmuradoğlu, Problemlerle KuantumMekaniği, Karadeniz Teknik Üniversitesi, No: 184, 1996.
S. Gasirowics, Quantum Physics, John Wiley and Sons, New York, 1974.
|
|