Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ |
Birinci düzey |
GZM301 |
Zorunlu |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ALİ ÜNLÜKARA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Ali Ünlükara
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıfta ders anlatımı ve problem çözümleri
|
Dersin amacı
|
Akışkanlar mekaniği temel kavramlarını vermek, Durgun akışkanların hidrostatik durumunu incelemek, Korunum denklemlerini vermek, Sürtünmeli akışkanları irdelemek, berounoulli ve süreklilik denklemi uygulamları konusundaki temel prensipleri vermek.
|
Dersin tanımı
|
Akışkanların durgun ve hareket halinde iken davranışını inceleyen uygulamalı mekanik dalıdır
|
1- |
Giriş, Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik, Akışkanın Tanımı, Birim Sistemleri, Özgül Ağırlık, Yoğunluk, Bağıl Yoğunluk, Akışkan Viskozitesi, Buhar Basıncı, Yüzey Gerilimi, Kılcallık, Elastisite Modülü
|
2- |
Akışkanlar Statiği, Akışkan Basıncı, Basınç Yükü, Sıkıştırılabilen Akışkanlarda Basınç Değişimi, Vakum ve Atmosferik Basınç, Mutlak ve Etkin Basınç, Barometreler, Piezometreler ve Manometreler
|
3- |
Akışkanlar Statiği, Akışkan Basıncı, Basınç Yükü, Sıkıştırılabilen Akışkanlarda Basınç Değişimi, Vakum ve Atmosferik Basınç, Mutlak ve Etkin Basınç, Barometreler, Piezometreler ve Manometreler
|
4- |
Yüzeylere Etkiyen Hidrostatik Kuvvet, Düzlem Yüzeylere Etkiyen Hidrostatik Kuvvet, Eğri Yüzeylere Etkiyen Hidrostatik Kuvvet, Çevresel Gerilim, Barajlara Etkiyen Hidrostatik Kuvvet
|
5- |
Yüzeylere Etkiyen Hidrostatik Kuvvet, Düzlem Yüzeylere Etkiyen Hidrostatik Kuvvet, Eğri Yüzeylere Etkiyen Hidrostatik Kuvvet, Çevresel Gerilim, Barajlara Etkiyen Hidrostatik Kuvvet
|
6- |
Kaldırma ve Yüzme, Archimed Prensibi, Batmış ve Yüzen Cisimlerin Stabilitesi
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Akışkan Akışının Esasları, Akışkan Akışı, Kararlı Akış, Üniform Akış, Akım Çizgileri, Akım Tüpleri, Süreklilik Denklemi, Akış Ağları, Enerji ve Yük Denklemi, Hız Yükü, Bernoulli Denkleminin Uygulanması, Enerji Çizgisi, Hidrolik Seviye Çizgisi
|
9- |
Akışkan Akışının Esasları, Akışkan Akışı, Kararlı Akış, Üniform Akış, Akım Çizgileri, Akım Tüpleri, Süreklilik Denklemi, Akış Ağları, Enerji ve Yük Denklemi, Hız Yükü, Bernoulli Denkleminin Uygulanması, Enerji Çizgisi, Hidrolik Seviye Çizgisi
|
10- |
Borularda ve Kapalı Kanallarda Akış, Laminar Akış, Kritik Hız, Reynolds Sayısı, Türbülanslı Akış, Boru Cidarlarında Kayma Gerilmesi, Hız Dağılımı, Laminar Akışlarda Yük Kaybı, Darcy-Weisbach Formülü, Sürtünme Katsayısı, Yerel Yük Kayıpları, Su Akışı İçin Amprik Denklemler, Boru Diyagramları
|
11- |
Borularda ve Kapalı Kanallarda Akış, Laminar Akış, Kritik Hız, Reynolds Sayısı, Türbülanslı Akış, Boru Cidarlarında Kayma Gerilmesi, Hız Dağılımı, Laminar Akışlarda Yük Kaybı, Darcy-Weisbach Formülü, Sürtünme Katsayısı, Yerel Yük Kayıpları, Su Akışı İçin Amprik Denklemler, Boru Diyagramları
|
12- |
Karmaşık Boru Hattı Sistemleri, Eşdeğer Borular, Seri Bağlı Borular, Paralel Bağlı Borular, Dallanan Borular, Boru Ağları
|
13- |
Açık Kanallarda Akış, Kararlı Üniform Akış, Üniform Olmayan Akış, Laminar Akış, Chezy Formülü, C Katsayısı, Debi, Yük Kaybı, Hızın Düşey Dağılımı, Özgül Enerji, Kritik Derinlik, Maksimum Birim Debi, Dikdörtgen Olmayan Kanallarda Kritik Akış, Üniform Olmayan Akış, Hidrolik Sıçrama, Dairesel Kesitli Açık Kanal Akışı, En Uygun Kanal Kesitleri
|
14- |
Açık Kanallarda Akış, Kararlı Üniform Akış, Üniform Olmayan Akış, Laminar Akış, Chezy Formülü, C Katsayısı, Debi, Yük Kaybı, Hızın Düşey Dağılımı, Özgül Enerji, Kritik Derinlik, Maksimum Birim Debi, Dikdörtgen Olmayan Kanallarda Kritik Akış, Üniform Olmayan Akış, Hidrolik Sıçrama, Dairesel Kesitli Açık Kanal Akışı, En Uygun Kanal Kesitleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Akışkanlar mekaniği temel kavramlarını öğrenmek
|
2- |
Durgun akışkanların hidrostatik durumunu algılamak
|
3- |
Korunum denklemlerini öğrenmek
|
4- |
Süreklilik denklemini kavrayabilmek
|
5- |
Genel enerji denklemini kavrayabilmek
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel ve mühendislik bilimlerini kullanabilme yeteneğini kazanır.
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliği alanında sistem denetlemesi, problem analiz etme, sentezleme yapma ve çözümleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Ekonomik, teknik ve sürdürülebilir çerçevede proje üretir.
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümünde disiplinler arası iş birliği yapar.
|
|
5- |
Biyosistem Mühendisliği alanında mevcut mevzuata hâkim olur ve sorumlulukları kavrar.
|
|
6- |
Etkin iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
|
7- |
Biyosistem Mühendisliği alanında geliştirilmiş sistemleri yönetir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip eder ve kendini geliştirme bilincini kazanır.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
1
|
4
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
116
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|