Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ELEŞTİREL OKUMA |
Üçüncü düzey |
TÖP 003 |
|
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. SEMİH ZEKA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. SEMİH ZEKA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Çevrimiçi (online)
|
Dersin amacı
|
Eleştirel düşünme ile öğrenmenin, sorgulamanın, üretmenin ve zihni her an uyanık ve verimli kılmanın usulünü metinler üzerinden uygulayarak kavramak.
|
Dersin tanımı
|
Eleştirel düşünmenin tanımı ve kapsamı, eleştirel düşünme stratejileri; okuma ve anlama; okuma yaklaşımları; metin türlerini ve retorik özelliklerini tanıma, akıl yürütme stratejilerini belirleme, uygulama çalışmaları.
|
1- |
Eleştirel Okuyucunun Temel Özellikleri
|
2- |
Eleştirel Okumanın Engelleri
|
3- |
Eleştirel Okumaya Yönelik Ders Planlaması
|
4- |
Anlatma Esaslı Metinleri İnceleme Yöntemi – Olay Örgüsü/Anlatıcı Tipleri
|
5- |
Anlatma Esaslı Metinleri İnceleme Yöntemi – Anlatının Bakış Açıları
|
6- |
Anlatma Esaslı Metinleri İnceleme Yöntemi – Kişiler ve Zaman
|
7- |
Anlatma Esaslı Metinleri İnceleme Yöntemi – Mekân/Dil ve Üslup/ Fikir
|
8- |
Anlatma Esaslı Metin İncelemesi - Mavi Yalı / Halit Ziya Uşaklıgil
|
9- |
Anlatma Esaslı Metin İncelemesi - Başını Vermeyen Şehit / Ömer Seyfettin
|
10- |
Anlatma Esaslı Metin İncelemesi -Himmet Çocuk / Halide Edip
|
11- |
Anlatma Esaslı Metin İncelemesi -Şeftali Bahçesi / Refik Halit Karay
|
12- |
Hatıra Türü ve Eleştirel Okuma - Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Tevfik Fikret Başlıklı Hatırası
|
13- |
Öğretici Metinler ve eleştirel okuma
|
14- |
Öğretici Metinler ve eleştirel okuma
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Eleştirel okuyucunun özelliklerini kavrar.
|
2- |
Eleştirel okumanın önündeki engelleri bilir.
|
3- |
Eleştirel okumaya yönelik ders planlamasının nasıl yapılacağını bilir.
|
4- |
Anlatma esaslı metinleri olay örgüsü ve anlatıcı tipleri açısından inceler.
|
5- |
Anlatma esaslı metinleri anlatının bakış açıları yönünden inceler.
|
6- |
Anlatma esaslı metinleri kişiler ve zaman yönünden inceler.
|
7- |
Anlatma esaslı metinleri mekân, dil, üslup ve fikir yönünden inceler.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans yeterliklerine ek olarak, diş (periodontal) ve diş benzeri (implant çevresi) yapıların çevre dokularının moleküler düzeydeki kompozisyonları, hastalık etyolojisi, tedavi yöntemleri ve hastalığın yaygınlık ve korunma yöntemleri ile ilgili bilgilerini güncel ve ileri düzeyde değerlendirilebilir ve alanlar arasında ilişki kurabilir.
|
|
2- |
Lisans düzeyinden farklı olarak özgün ve spesifik konular hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
3- |
Diş (periodontal) ve diş benzeri (implant çevresi) yapıların çevre dokularının hastalıklarının teşhis ve tedavisi ile ilgili gerekli araç ve ekipman ile materyal bilgisine sahiptir.
|
|
4- |
Alanında bilim ve teknolojiye yenilik getirme koşuluyla araştırma yetisi kazanır
|
|
5- |
Bilim alanında yeni bir tedavi yöntemi geliştirebilir, özgün bir araştırma tasarlayıp gerçekleştirebilir.
|
|
6- |
Ulusal ve uluslar arası alanlarda, alanı ile ilgili makale yayınlayabilir.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
|
|
8- |
Alanı ile ilgili materyal ve teknikleri kullanabilir ve proje geliştirebilir.
|
|
9- |
Ulusal, uluslar arası ve disiplinler arası çalışmalarda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurabilir. Meslek grubunu temsil edebilir.
|
|
10- |
Akademik ve profesyonel anlamda bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri hastasına aktarabilir ve hasta tedavisini en üst seviyede tamamlar.
|
|
11- |
Genel etik kurallarına uygun davranır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
7
|
1
|
7
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
1
|
14
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
7
|
2
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
91
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Eleştirel Okuma, Emin Özdemir, Bilgi Yayınevi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
ELEŞTİREL OKUMA, Musa ÇİFÇİ, Belleten, 2006.Eleştirel Okuma Becerisinin Geliştirilmesinde Hikâye Anlatma Yönteminin Kullanımı: Öğretim Deneyi Uygulaması,
Ş. Dilek Belet, bilig, GÜZ 2011 / SAYI 59. ELEŞTİREL OKUMA: 36 HAFTA 36 ETKİNLİK, Zekerya BATUR, Nesime ERTAN ÖZEN, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 75, Ağustos 2018. Eleştirel Okuma ve Bir Beceri Olarak Öğretimi, Seyit Ateş, Turkish Journal of
Education
|
|