Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇEVRESEL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK |
Üçüncü düzey |
ÇEM 552 |
|
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ŞÜKRÜ TANER AZGIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Çevresel sürdürülebilirlik dersinin temel amaçları şu şekildedir;
1. Sürdürülebilirlik kavramını ve kullanım alanlarını kavratmak
2. Sürdürülebilir kalkınma ve çevre ilişkisinin tespit edilmesini sağlamak ve bu alanda öğrencilere bilgi, beceri, tutum ve davranışlar kazandırmak.
3. Öğrencilere çevre bilinci kazandırmak, sürdürülebilir bir yapılı çevre yaratma ve aynı zamanda doğal çevrenin de sürdürülebilirliğini korumaya yönelik olarak, gelecekteki mesleki faaliyetlerinde, sürdürülebilir kalkınma ilkeleriyle uyumlu, çevresel sorunlara ve doğal kaynak tüketimine duyarlı tasarımlar, uygulamalar ve ürünler ortaya koyabilmesi için gerekli teorik bilgiyi kazandırmaktır.
4. Dünya genelinde ve Türkiye’de sürdürülebilir mimarlık uygulamalarının tanıtılmasıyla, mesleki uygulamaya yönelik bilgi vermektir.
|
Dersin tanımı
|
Çevresel sürdürülebilirlik dersi; sürdürülebilirlik kavramının doğru bir şekilde anlaşılıp tanımlanması ve temel yapısal gerekliliklerinin neler olduğunun tespitinin neler olduğunu içermektedir. Aynı zamanda küresel ölçekte sürdürülebilir bir çevre sisteminin kurulabilmesi için bilinmesi önemli görülen, bütünleşik yaklaşım modeli, kaynakta kontrol sistemleri, yaşam döngü analizi ve ekolojik/döngüsel ekonomi modellerinin açıklamaları da ders kapsamında açıklanacak konulardır. Sürdürülebilir sistemin bir diğer önemli bileşeni olan enerji yönetimi, yenilenebilir enerji kavramı, karbon denkleştirme, sürdürülebilirlik adına uygulanan politikalar ve iklim değişikliğine uyum amaçlı yapılan veya yapılması gereken proje örneklerinin değerlendirilmesi de dersin içeriği arasında yer almaktadır.
|
1- |
Sürdürülebilirlik kavramına giriş.
|
2- |
Sürdürülebilirlik gereksinimi nereden çıktı? (Çevresel sorunların tanımı)
|
3- |
Sürdürülebilirliğin yapısal yönleri nelerdir? (Sürdürülebilirliğin 3 E’si nedir?)
|
4- |
Kaynakta kontrol yaklaşımının çevresel sürdürülebilirlikteki önemi
|
5- |
Yaşam döngü analizi kavramı nedir? Karbon ayak izi ile arasındaki farklar nelerdir.
|
6- |
Ekonomik, kültürel ve çevresel sistemlerin bütünleşik ilişkisi
|
7- |
Endüstriyel ekoloji ve döngüsel ekonomi kavramını nasıl anlamalıyız?
|
8- |
Konvansiyonel enerji elde ediminde fosil yakıtların mevcut durumunun değerlendirilmesi.
|
9- |
Yenilenebilir enerji türleri ve enerji verimliliği kavramı.
|
10- |
Sürdürülebilir ulaşım, kentleşme (çevreci şehir yapıları) ve endüstri (Simbiyoz endüstri yaklaşımı) yönetimi üzerine uygulama örnekleri.
|
11- |
Sürdürülebilir atık yönetimi, tarım ve su yönetimi üzerine uygulama örnekleri.
|
12- |
Karbon zero, Karbon nötr kavramları nedir? Karbon dengeleme ve Karbon piyasası nasıl çalışır.
|
13- |
Konuk: Sürdürülebilirlik Mühendisi (soru cevap/saha gezisi)
|
14- |
Konuk: Sürdürülebilirlik Mühendisi (soru cevap/saha gezisi)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sürdürülebilirlik tarihi hakkında bilgi edinilir
|
2- |
Birleşmiş milletler Sürdürülebilirlik kalkınma amaçları öğrenilmiş olur
|
3- |
Sürdürülebilirliğin temel noktaları ve çevresel kısımlarının detaylarına hakim olunur.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
|
3- |
Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
|
|
4- |
Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
|
|
5- |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
7- |
Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
|
|
8- |
Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
|
|
9- |
Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
42
|
AKTS
|
|
|
1.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|