Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TOPRAK FİZİĞİ |
Birinci düzey |
GZM302 |
Zorunlu |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ SEMA KAPLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MUSTAFA BAŞARAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Toprak fazlarının fiziksel özellikleri ile ilgili temel kavramları öğrenmek, toprak fiziksel özellikleri arasındaki ilişkileri değerlendirmek, toprakta meydana gelen temel fiziksel süreçleri anlamak, toprak fiziksel özellikleri değerlendirmede kullanılan metotları öğrenmek ve toprak fiziksel koşullarını değerlendirmek, toprakta hava, su, ısı ve çözünmüş madde gibi unsurların hareketinde temel prensipleri anlamak, bitki gelişimi üzerine toprak fiziksel koşullarının etkileri hakkında bilgi sahibi olmak, toprak kalitesini etkileyebilen toprak fiziksel koşullarını anlamak, toprak ve su yönetimi ile ilgili uygun toprak fiziksel koşulları öğrenmek, toprak fiziksel özelliklerin ölçüm ve analizlerinde tecrübe kazanmak.
|
Dersin tanımı
|
Toprak fiziği, toprağın katı, sıvı ve gaz fazlarının fiziksel özeliklerini, bu fazların fiziksel özellikleri arasındaki ilişkileri, toprak fiziksel koşullarının bitki gelişimi üzerine etkilerini, toprak su yönetim uygulamalarının toprak kalitesi üzerine etkilerini ölçen, tahmin ve kontrol eden temel ve uygulamalı bir bilim dalıdır.
|
1- |
Toprakların genel fiziksel özellikleri: üç fazlı bir sistem olarak toprak
|
2- |
Kil mineralleri: fiziko-kimyasal özellikler
|
3- |
Toprak tekstürü
|
4- |
Spesifik yüzey
|
5- |
Toprak strüktürü
|
6- |
Strüktür stabilitesi
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Suyun özellikleri, toprak su içeriği ve ölçümü
|
9- |
Toprak su potansiyeli
|
10- |
Toprak su karakteristik eğrisi
|
11- |
Toprakta su akışı: doygun ve doygun olmayan koşullarda su akışı
|
12- |
Toprak havası
|
13- |
Toprak sıcaklığı ve ısı akışı
|
14- |
Toprak tuzluluğu ve toprakta çözünebilir madde taşınımı
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Toprak fiziği ile ilgili genel konuları öğrenir,
|
2- |
Toprak fiziksel özelliklerinin izlenmesi ve ölçülmesi bilgisine sahip olur,
|
3- |
Toprak fiziksel özellikleri ile ilgili verilerin değerendirir ve yorumlar,
|
4- |
Alanında bireysel ve takım çalısması yapar, proje üretme becerisine sahip olur,
|
5- |
Alanındaki teknolojileri kullanır,
|
6- |
Tarlada ve laboratuarda toprakların fiziksel özelliklerini tanımlamada ve karakterize etmede kullanılan terminoloji ve metotlar üzerinde bilgi sahibi olur,
|
7- |
Toprak ve arazi yönetim uygulamaları arasındaki ilişkileri öğrenir,
|
8- |
Toprak ve çevre kalitesi ile sürdürülebilirliğinde toprak fiziksel özelliklerinin önemini anlar.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel ve mühendislik bilimlerini kullanabilme yeteneğini kazanır.
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliği alanında sistem denetlemesi, problem analiz etme, sentezleme yapma ve çözümleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Ekonomik, teknik ve sürdürülebilir çerçevede proje üretir.
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümünde disiplinler arası iş birliği yapar.
|
|
5- |
Biyosistem Mühendisliği alanında mevcut mevzuata hâkim olur ve sorumlulukları kavrar.
|
|
6- |
Etkin iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
|
7- |
Biyosistem Mühendisliği alanında geliştirilmiş sistemleri yönetir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip eder ve kendini geliştirme bilincini kazanır.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
90
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Demiralay, İ. 1993. Toprak Fiziksel Analizleri. Atatürk Üni. Yayınları No: 143. Erzurum. S: 90-95
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Baver, L.D., W.H. Gardner, W.R. Gardner. 1972. Soil Physics, 4th Edition. John Wiley & Sons. Hillel, D. 1980. Applications of Soil Physics. Academic Press, New York. 385pp. Klute, A. (ed.). 1986. Methods of Soil Analysis, Part I. 2nd. ed. Agronomy 9. Amer. Soc. of Agronomy, Madison. Lal, R., M.K. Shukla. 2004. Principles of soil physics. Marcel Dekker, New York. 716 p. Scott, H.D. 2000. Soil Physics: Agricultural and environmental applications. Iowa State Press, Ames. 421 pp.
|
|