Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Tarih > TARİH METODOLOJİSİ VE BİBLİYOG. I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TARİH METODOLOJİSİ VE BİBLİYOG. I Birinci düzey TAR 203 Zorunlu 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör -
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. CENGİZ KARTIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Tarih ilminin alanının belirlenmesinde izlenen metodoloji ve bilgi birikimini sağlamak ve bir çalışmanın kaleme alınması esnasında izlenecek yöntemin belirlenmesi.
Dersin tanımı TAR 203 TARİHİ METODOLOJİSİ VE BİBLİYOGRAFYA I

Dersin içeriği
1- Müfredat ve Kaynak Tanıtımı
2- Tarih Nedir, Konusu, Mana ve Faydası,
3- Tarih Telakkisi ve Gelişimi (Hikayeci, Öğretici, Araştırıcı),
4- Tarihin Faydalandığı İlim Dalları
5- Tarihin Kaynakları (Yazılı, Sözlü, Görsel)
6- Kaynakların Tenkidi
7- Eserin Hazırlık Safhası (Konunun Tespiti, Bibliyografyanın Tespiti)
8- Arşivler, Kütüphaneler ve Gazeteler
9- Bir Eserin Omurgasının Tespiti
10- Yüksek Lisans ve Doktora Süreçleri ve Tez Hazırlama
11- Dipnot Nedir ve Yazım Şekilleri
12- Bibliyografya Nedir ve Yazım Şekilleri
13- Dipnot ve Bibliyografyanın Farklı Kullanımları ve Yazım Tarzları
14- Genel Değerlendirme.
15-
16- -
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tarihin tanımı, alanı ve faydasını öğrenecektir.
2- Tarihin bir ilim olarak gelişme safhalarını öğrenecektir
3- Tarihin kaynaklarını ve tasnif şeklini öğrenecektir
4- Arşiv, kütüphane çalışmasını öğrenir
5- Elde ettiği malzemeyi tarihçi gözüyle tahlil eder.
6- Tarihe dair bir konuda ilmi metotları kullanarak modern bir araştırma ortaya koyabilir
7- Tarih bibliyografyası hakkında genel kaynak bilgisi edinmesi
8- Tarihin ne olduğu üzerinde tartışarak, yorum yapabilmesi
9- Tarihin yararı ve bunun ülke ve dünya için önemi hakkında kazanımlar elde etmesi
10- Tarihe farklı alanların perspektifinden bakabilme becerisi edinmesi

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5- Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8- Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11- Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14- Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15- Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17- Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18- Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 10 1 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 15 1 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 15 1 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ahmet Şimşek, Tarih İçin Metodoloji, Pegem Yay., İstanbul 2015, Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul 1996. Zekeriya Kurşun, Tarih Metodolojisi.
Yardımcı Kaynaklar Ahmet Şimşek, Tarih Nasıl Yazılır Tarih Yazımı için Çağdaş Bir Metodoloji, Tarihçi Kitabevi, İstanbul, 2011 Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul Emin Yolalıcı, Türk Tarihinin Kaynakları

Ders ile ilgili dosyalar