Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK DİN TARİHİ |
İkinci düzey |
FDB519 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA ÜNAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Harun GÜNGÖR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Bekir KÖYLÜ
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, Türklerin Dinî tarihi hakkında bilgi vermek, Türklerin eski dinleri ve inançlarının İslamiyet’le benzer, ortak ve farklı yönlerini öğretmek, bu dinleri inanç ve uygulamaları açısından karşılaştırmalı olarak tanıtmaktır. Ayrıca bu konu ile ilgili İslam dünyası ve Türkiye’deki çalışmalar hakkında bilgi vermek, günümüzde yaşamakta olan halk inançlarını tanıtmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Öğrenci, Eski Türk inançları ile ilgili kavramları öğrenme ve yerli yerinde kullanma becerisi kazanır. Saha araştırmalarının problemlerinin bilincinde olarak verimli çalışma metotları geliştirir. Eski Türk inançları ile İslamiyet arasındaki bağlantıyı çözer. Şamanizm hakkında bilgi sahibi olur ve Günümüzde yaşayan bazı halk inanışlarının kaynağını tespit eder.
|
1- |
Eski Türk Dininin İsmi Hakkındaki Görüşler
|
2- |
Türklerin Dinî Tarihinin Belli Başlı Safhaları
|
3- |
Evrensel Dinlerle Temas ve Onların Türkler Arasında Yayılışı
|
4- |
Şamanizm Bir Din midir?
|
5- |
Türklerin Müslüman Olmalarının Sebepleri
|
6- |
Geleneksel Türk Dini Kavramı
|
7- |
Gök Tanrı İnancı
|
8- |
Atalar Kültü
|
9- |
Tabiat Kuvvetleriyle İlgili İnançlar
|
10- |
Geleneksel Türk Dini Etrafındaki Tartışmalar Halk İnancı Kavramı
|
11- |
Halk İnancı Kavramı ve Halk Dindarlığı
|
12- |
Halk İnançlarının Ortaya Çıkış Sebepleri
|
13- |
Orta Asya-Anadolu Karşılaştırmalı Halk İnançları
|
14- |
Günümüzde Doğum, Evlenme ve Ölümle ilgili Yaygın Halk İnançları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türklerin Eski Dinlerinin Şamanizm ile olan ilişkisini çözer.
|
2- |
Türk Kültürünün tarihî arka planını kavrar.
|
3- |
Geleneksel Türk Dini ile İslamiyet’in benzer, ortak ve farklı yönlerini tespit eder.
|
4- |
Geleneksel Türk Dini’nin inanç esasları ve ibadet uygulamalarını öğrenir.
|
5- |
Formal din eğitimi alamadığı halde tarihi toplumların inançsız kalmadığı gerçeğini kavrar.
|
6- |
İlahi ve beşeri dinler arasındaki farkı idrak eder.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
|
|
2- |
Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
|
|
4- |
Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
|
|
5- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
|
|
6- |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
|
|
8- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
|
|
9- |
Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
|
|
10- |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
|
|
11- |
Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
|
|
12- |
Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
|
|
13- |
Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
5
|
3
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
3
|
12
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
9
|
9
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
9
|
9
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
10
|
10
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
147
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
30
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
70
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Başlangıçlarından Günümüze Türklerin Dini Tarihi, Harun Güngör-Ünver Günay, Rağbet Yayınları, İstanbul, 2007.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Türk Din Etnolojisi, Harun Güngör, IQ Yayınları, İstanbul, 2012; Sami Dinlerde Tanrı Fenomenolojisi, Mustafa Ünal, Kayseri, 2005. ; Türk Mitolojisi I-II, Bahaeddin Ögel, TTK Yayınları, Ankara, 1995.
|
|