Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
OKUMA I |
Birinci düzey |
ÇER 101 |
Zorunlu |
1 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
kabardey
|
Koordinatör
|
DOÇ. IRINA ÖZDEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. IRINA OZDEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin okuma yetkinliğinin oluşumu
|
Dersin tanımı
|
Alfabe ile tanışma. Giriş fonetik kursu. Yüksek sesle okumayı öğrenmek. Okuma türlerini öğrenme. Kabardey halkının kültürü hakkında bilgi kaynağı olarak dilbilimsel ve bölgesel okuma.
|
1- |
Giriş-fonetik dersine giriş. Kabardey dilinin seslerinin telaffuz becerilerini öğrenme. Kabardey-Çerkes dilinin alfabesi. Hece okuma. Birincil kelime dağarcığının tanıtımı.
|
2- |
Kabardey dilinin sesleri ve harfleri. Sesli sesler, grafik isimleri. Kabardey dilinin seslerinin telaffuz becerilerini uygulayarak, temel kelime dağarcığını tanıtmak. Sesli harfleri hecelerde ayırt etme yeteneğinin oluşumu.
|
3- |
Kabardey dilinin sesleri ve harfleri. Ünsüz sesler ve grafik isimleri, Kabardey dilinin seslerinin telaffuz becerilerinin işlenmesi, birincil kelime bilgisinin tanıtılması. Hecelerde ve basit kelimelerde ünsüz sesleri ayırt etme yeteneğinin oluşumu. Seslerin grafik tasarımını öğrenmek. Hecelerin okunması ve basit kelimeler, sözcük stokunun oluşumu.
|
4- |
Bileşik ünsüz harfler. İki parçalı ve üç parçalı harfler. Kabardey dilinin ünsüz seslerinin telaffuz becerilerinin öğretilmesi, birincil kelime bilgisinin tanıtılması. Heceler ve ünsüz sesler arasında heceler ve sözcükler arasında ayrım yapma yeteneğinin oluşumu. Seslerin grafik tasarımını öğrenmek. Hece ile okuma. Sözcük stokunun oluşumu.
|
5- |
Pratik ders "Sesler ve harfler". Dilbilimsel oyun "Fonetik Turnuva".
|
6- |
Hece ve hecelere bölme. Kabardey dilinde vurgu. Hece ile okuma. Yüksek sesle okumak. Sözcük dağarcığı, birincil kelime dağarcığının anlamlandırılması.
|
7- |
Tonlama konstrüksiyonları. Basit bir öneri. Farklı cümle ile basit cümleler okumayı öğrenme anlatı, sorgulayıcı anlatı.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Anlatı cümle
Soru cümlesi. Bu kim? Bu nedir? Kabardey-Çerkes dilinin vaka sistemi. Yüksek sesle okumak. Önizleme okuma. Modern fiillerin tanıtımı ve renkleri ifade eden sıfatların isimleri.
|
10- |
- Konuya Giriş. Nominal durum. Ne yapıyorlar? Diyaloglar. "Tanıştığımıza memnun oldum" metnini okumak.
"Nerede yaşıyorsun?" Metnini okumak.
|
11- |
Konu Benim ailem. Yüksek sesle okunmanın Oluşumunun olumsuz ve olumlu biçimleri. Okumaya giriş.
Öğrencilerin kelime dağarcığının genişletilmesi, sıfatların tanıtılması.
|
12- |
Konu Arkadaşım. 10''a kadar rakamların tanıtımı. Ergatif durum, yüksek sesle okuma. Sorulara cevaplar. Arama okuma. Rakamlardır İsimleri. Geçmiş zaman fiilleri. Mesleği gösteren isimler.
|
13- |
Konu misafirler. Tematik kelime bilgisi. Yüksek sesle okuma oluşumu ve kendim hakkında. Metin ile çalışmak. Okuma, keşif, arama. Seçici okuma. Gelecek zamanın fiilleri. Konuşma görgü kuralları.
|
14- |
Konu Sağlık. Sıfatların tanıtımı. Biçimlendirici okuma, yüksek sesle okuma oluşumu. Metin ile çalışmak. Arama, gerçek cevaı bulma. Tematik kelime dağarcığının tanıtımı. Sıfatlar.
|
15- |
Sınav
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kabardey-Çerkes dilinin seslerini ve harflerini öğrenecekler.
|
2- |
Eğitim sonucunda okuma, okuma ve yüksek sesle okuma becerilerini geliştireceklerdir.
|
3- |
Öğrenciler, yerleşik ve sözdizimsel yapılara hakim olurlar.
|
4- |
Çeşitli kaynaklarda bağımsız olarak bilgi aramak ve bulmak mümkün olacaktır.
|
5- |
Küçük metinleri okuma (reklamlar, ilanlar,
tabelalar, sosyal ve gündelik hayata ilişkin metinler, sosyal ve
kültürel, sosyal, profesyonel iletişim alanı)
Metnin konusunu belirlemek için, metnin genel olarak anlaşılması
|
6- |
Küçük metinleri okumak (reklamlar, ilanlar, siz-
metinler (reklamlar, ilanlar, alıntılar, sosyal ve evsel, sosyal ve kültürel, sınırlı olarak - profesyonel iletişim alanıyla ilgili metinler).
kültürel, sosyal ve kültürel, sınırlı olarak - profesyonel iletişim alanına)
Metindeki ana bilgiyi tanımlamak için
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
|
|
2- |
Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
|
|
3- |
Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
|
|
4- |
Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
5- |
Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
6- |
Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
|
|
7- |
Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
|
|
8- |
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
|
|
9- |
Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
|
|
10- |
Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
|
|
11- |
Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
|
|
12- |
Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
|
|
14- |
Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
8
|
2
|
16
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
3
|
6
|
Ödevler
|
1
|
1
|
1
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
6
|
6
|
36
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
67
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Varkvasova, Rimma Khazizovna. Peuble : Yeni başlayanlar için yoğun Kabardeyce dil kursu : Giriş dersleri / R. H. Varkvasova, O. N. Guseva, L. A. Pheshkhov. - Nalçik : El-Fa, 1998. - 54, [2] с. : resimli. : 21 cm.; ISBN 5-88195-311-8.
Belgelerim
Kabardey dilini öğrenmek = Adygebze zydog''''ashchie : Kabardey dilini bilmeyen öğrenciler için
Bekanova, Masirat Sefudinovna
2012
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kabardey dilini öğrenmek = Adygebze zydog''''ashie : Kabardey dilini bilmeyen öğrenciler için Bekanova, Masirat Sefudinovna 2012
|
|