Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
REAKSİYON KİNETİĞİ |
Birinci düzey |
GM 335 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. KEMAL SARIOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. KEMAL SARIOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı başlıca reaksiyon tipleri, reaksiyonlara ait hız sabitleri ve hesaplamaları konularında, gıda sistemlerinden örneklerle öğrencilere bilgi vermektir. Ayrıca enzim kinetiği ve enzim inhibisyon kinetiği ile ilgili bilgi vermek ve fermentasyon kinetiğine giriş yapmak da dersin amaçları arasındadır.
|
Dersin tanımı
|
-
|
1- |
Çarpışma teorisi, aktivasyon enerjisi.
|
2- |
Reaksiyon hızının tanımı ve reaksiyon hızına etki eden faktörler.
|
3- |
Sıfırıncı, 1. ve 2. mertebe reaksiyonlar için reaksiyon mertebesinin grafiksel yöntemlerle bulunması, reaksiyon hız sabitinin ve yarılanma süresinin hesaplanması.
|
4- |
Pseudo 1. mertebe reaksiyonlar.
|
5- |
Dinamik denge ve denge katsayısı.
|
6- |
Enzimler; enzimlerin yapısı ve aktivite mekanizması.
|
7- |
Michaelis Menten denklemi ve doğrusallaştırma yöntemleri; Lineweaver Burk, Eadie Hofstee ve Hanes Woolf doğrusallaştırmaları.
|
8- |
Enzim inhibisyon mekanizmaları ve kinetiği; rekabetli ve rekabetsiz inhibisyonlar ve kinetikleri.
|
9- |
Fermentasyon kinetiğine giriş; fermentasyon ve biyoteknoloji terimlerinin tanımı, mikrobiyal üreme safhaları, spesifik üreme hızı, Monod denklemi ve fermentasyon verim katsayılarının tanımı ve hesaplamaları.
|
10- |
-
|
11- |
-
|
12- |
-
|
13- |
-
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Reaksiyon mertebesinin gıda ve diğer biyolojik sistemlerdeki önemini kavrama.
|
2- |
Reaksiyon hız sabitinin ve yarılanma süresinin gıda reaksiyonları açısından önemini öğrenme.
|
3- |
Reaksiyon kinetiğinin gıda mühendisliği açısından önemini kavrama
|
4- |
Herhangi bir reaksiyonun mertebesini ve reaksiyon hız sabitini hesaplamayı öğrenme.
|
5- |
Enzimlerin yapısı ve aktivite mekanizması hakkında bilgi sahibi olma
|
6- |
Enzim kinetiği ve enzim inhibisyon kinetiği hakkında bilgi sahibi olma.
|
7- |
Fermentasyon ve biyoteknoloji terimlerini temel alarak, fermentasyon kinetiği konusunda genel fikir sahibi olma.
|
8- |
Spesifik üreme hızı, Monod denklemi ve fermentasyon verim katsayıları hakkında bilgi sahibi olma.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
|
|
2- |
Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
3- |
Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
|
|
4- |
Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
|
|
5- |
Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
|
|
6- |
Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
|
|
8- |
Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
|
|
9- |
Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
|
|
11- |
İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
|
|
12- |
Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
|
|
13- |
Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
5
|
50
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
84
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Öğretim Üyesi kendi ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|