Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GAZ TÜRBİNLİ MOTORLAR-II |
Birinci düzey |
UGMB 304 |
Zorunlu |
6 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu ders için herhangi bir ön koşul dersi yoktur.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ SELİM TANGÖZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İLKER YILMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Uçak Bakım Makinisti Tamer ÇALIŞKAN, Uçak Kontrol Makinisti Mehtap TAŞCI
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders konuları öğretici tarafından sınıfta bazı uygulamalr ile anlatılır. Konu ile ilgili motorlar laboratuarında ayrıca uygulamlar yapılır.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencileri gaz türbinleri ve havacılık uygulamaları hakkında bilgilendirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste gaz türbinleri teorisi ve gaz türbinleri temel elemanlarının çalışma prensibi ile ilgili bilgiler verilir.
|
1- |
Yakıt Sistemleri Elektronik motor kontrolünü (FADEC) içeren motor kontrol ve yakıt ölçüm sistemlerinin çalışması; Sistemlerin planı ve komponentleri.
|
2- |
Yakıt Sistemleri Elektronik motor kontrolünü (FADEC) içeren motor kontrol ve yakıt ölçüm sistemlerinin çalışması; Sistemlerin planı ve komponentleri.
|
3- |
Hava Sistemleri Dahili soğutma, sızdırmazlık ve harici hava servislerini içeren motor hava dağıtım sistemleri ve buza mani sistemlerin çalışması.
|
4- |
Start ve Ateşleme Sistemleri Motor start sistemleri ve komponentlerinin çalışması; Ateşleme sistemleri ve komponentleri; Bakim emniyet gerekleri.
|
5- |
Motor Gösterge Sistemleri Egzoz Gaz Sıcaklığı / Ara kademe Türbin Sıcaklığı; Motor Thrust Göstergesi: motor basınç oranı, motor türbin çıkış basınç veya jet borusu basınç sistemleri; Yağ basınç ve sıcaklığı; Yakıt basıncı ve akışı; Motor devri; Titreşim ölçümü ve gösterimi; Tork; Güç.
|
6- |
Motor Gösterge Sistemleri Egzoz Gaz Sıcaklığı / Ara kademe Türbin Sıcaklığı; Motor Thrust Göstergesi: motor basınç oranı, motor türbin çıkış basınç veya jet borusu basınç sistemleri; Yağ basınç ve sıcaklığı; Yakıt basıncı ve akışı; Motor devri; Titreşim ölçümü ve gösterimi; Tork; Güç.
|
7- |
Güç Arttırma Sistemleri çalışması ve uygulamalar Su püskürtme, su metanol; Art yanma sistemleri.
|
8- |
Turbo-prop Motorlar Birbirine gaz yardımıyla bağlı /serbest türbin ve birbirine dişliyle bağlı türbinler; Devir düşürücü dişliler; Birleştirilmiş motor ve pervane kumandaları; Aşırı deviri engelleyici cihazlar.
|
9- |
Turbo-şaft Motorlar Düzenlemeler, dönü sistemleri, devir düşürücü dişliler, kaplinler, kumanda sistemleri.
|
10- |
Harici Güç Üniteleri (APU''lar) Amacı, çalışması, koruyucu sistemler.
|
11- |
Motor Montajı Yangın duvarları, motor kapakları, akustik panelleri, motor tutucuları, titreşim engelleyici tutucular, borular, hortumlar, besleyiciler, bağlayıcılar, kablo hatları, kumanda kablo ve rodları, kaldırma noktaları ve tahliyelerin konfigürasyonları.
|
12- |
Yangından Koruma Sistemleri Tarama ve söndürme sistemlerinin çalışması.
|
13- |
Motorun Gözlenmesi ve Yer Çalıştırması Çalıştırılması ve yer Çalıştırması yöntemleri; Motor güç çıkışı ve parametrelerinin yorumlanması; Eğilim (yağ analizi, titreşim ve boroskop''u içeren) gözlenmesi; Motor ve komponentlerinin, motor üreticisi tarafından belirlenen kriter, tolerans ve bilgilere uygunluğunun kontrolü; Kompresörün yıkanması / temizlenmesi; Yabancı Madde Hasarı.
|
14- |
Motorun Depolanması ve Korunması Motor ve aksesuar / sistemlerinin Korunması ve korunmanın kaldırılması.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Motor yakıt ve kontrol sistemlerini (FADEC) öğrenir, bunlarla ilgili şemaları okuyabilir ve yorumlayabilir, motor performansına etkilerini bilir ve yorumlayabilir.
|
2- |
Motor hava sistemlerini öğrenir, bunlarla ilgili şemaları okuyabilir ve yorumlayabilir, motor performansına etkilerini bilir ve yorumlayabilir.
|
3- |
Motor ilk çalıştırma ve ateşleme sistemlerini öğrenir, bunlarla ilgili şemaları okuyabilir ve yorumlayabilir, motor performansına etkilerini bilir ve yorumlayabilir.
|
4- |
Motor yangın sistemlerini öğrenir, bunlarla ilgili şemaları okuyabilir ve yorumlayabilir, motor performansına etkilerini bilir ve yorumlayabilir.
|
5- |
APU (Yardımcı Güç Ünitesi) yu öğrenir, bunlarla ilgili şemaları okuyabilir ve yorumlayabilir, motor performansına etkilerini bilir ve yorumlayabilir.
|
6- |
Turbo-prop ve turbo-şaft motorları öğrenir, bunlarla ilgili şemaları okuyabilir ve yorumlayabilir, motor performansına etkilerini bilir ve yorumlayabilir.
|
7- |
Motor Gösterge Sistemlerini öğrenir, bunlarla ilgili şemaları okuyabilir ve yorumlayabilir, motor performansına etkilerini bilir ve yorumlayabilir.
|
8- |
Motor Güç Arttırma Sistemleri öğrenir, bunlarla ilgili şemaları okuyabilir ve yorumlayabilir, motor performansına etkilerini bilir ve yorumlayabilir.
|
9- |
Motor Montajı ve bununla ilgili tüm sistemleri ve parçaları öğrenir, bunlarla ilgili şemaları okuyabilir ve yorumlayabilir, motor performansına etkilerini bilir ve yorumlayabilir.
Motorun Gözlenmesi ve Yer Çalıştırmasını öğrenir, bunlarla ilgili şemaları okuyabilir ve yorumlayabilir, motor performansına etkilerini bilir ve yorumlayabilir.
|
10- |
14- Motorun Depolanması ve Korunması Motor ve aksesuar / sistemlerini öğrenir, bunlarla ilgili şemaları okuyabilir ve yorumlayabilir, motor performansına etkilerini bilir ve yorumlayabilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki uygulamalarda ve örgütlerde etkin olarak yer alan, sürekli öğrenimle kendisini geliştiren, güçlü iletişim kurabilen, takım çalışması yapabilen, çok disiplinli ortamlarda görev alabilen teknik eleman yetiştirebilmek.
|
|
2- |
Havacılık standartları ile ilgili yeterli bilgi birikimine sahip olmak.
|
|
3- |
Alanındaki bakım uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçip ve kullanabilmek.
|
|
4- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yönlendirebilmek.
|
|
5- |
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilmek.
|
|
6- |
Uluslararası seviyede alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
|
|
7- |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
|
|
8- |
Bilgiye erişebilmek ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilmek, veri tabanları, bakım el kitapları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
|
|
9- |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.
|
|
10- |
Alanı ile ilgili şema, teknik resim vb. dökümanları anlayıp, yorumlayabilmek.
|
|
11- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olmak.
|
|
12- |
İngilizce ve Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde kullanmak.
|
|
13- |
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilmek ve yönetebilmek.
|
|
14- |
Alanındaki kavram, düşünce ve matematiksel ifadeleri anlayabilmek, kullanabilmek, bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek, kanıtlara, araştırmalara ve farklı kaynak ve ölçümlerden elde edilen sonuçlara dayalı çözüm önerileri geliştirip, uygun düzeltici eylemde bulunabilmek.
|
|
15- |
Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek.
|
|
16- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilmek.
|
|
17- |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
|
|
18- |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olmak.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
6
|
84
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
10
|
2
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
1
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
1
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
2
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
A& P Technician Powerplant Textbook, Sandersan Training Product, 1992. A& P Technician Powerplant Handbook, Sandersan Training Product, 1992. Cohen H.,Rogers G., Gas Turbine Theory, Longman Group.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|