Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DİLBİLİM |
Birinci düzey |
ELIN176 |
Zorunlu |
2 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
İngilizce
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ ABDURRAHMAN KARA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. SENİYE VURAL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı öğrencilere dilbilimin temel kavramlarını tanıtmak ve öğrencilerin insan dilinin yapısal, anlambilimsel, sesbilimsel, ve edimbilimsel başlıca özelliklerini anlamalarını sağlamaktır. Öğrenciler bu sayede dilin bilişsel süreçlerle ilgisini kurabilecek ve dil ve zihin arasındaki bağlantıyı anlayacaklardır.
|
Dersin tanımı
|
Ders insan dilini bilimsel metodlarla inceler ve dil yetisi, dil edinimi, dil-beyin/zihin ilişkisi ve dil-kültür ilişkisi konularına odaklanır.
|
1- |
Dersin tanıtımı
|
2- |
Anlambilim: Bütünsel anlam, Sözcük anlambilimi
|
3- |
Anlambilim: anlam ve gönderim, anlam ilişkileri
|
4- |
Anlambilim: prototip kuramı, anlambilimsel özellikler, üye yapısı ve konu rolleri
|
5- |
Edimbilim: Bağlam ve anlam
|
6- |
Edimbilim: Gösterim ve implikasyon
|
7- |
Edimbilim: Maxims of Conversation
|
8- |
Edimbilim: Sözeylem kuramı
|
9- |
Ara Sınav
|
10- |
Fonetik: Seslerin üretimi
|
11- |
Fonetik: İngilizcede ünlü ve ünsüz sesler
|
12- |
Fonetik: Fonem ve Fonoloji
|
13- |
Fonetik: Ses olayları-I
|
14- |
Fonetik: Ses olayları-II
|
15- |
Tekrar
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dilbilimin temel kavramlarını bilir
|
2- |
İnsan dilinin genel özelliklerini ve genel yapısını kavrar
|
3- |
Dile analitik bir yaklaşımla, bir araştırma nesnesi olarak yaklaşabilir
|
4- |
Temel dil bozukluklarının semptomlarını ve sebeplerini bilir
|
5- |
Anlambilimsel çözümleme yapabilir, anlam ilişkilerini kavrar
|
6- |
Bağlam ve anlam arasındaki etkileşimi somut bir şekilde anlamlandırabilir.
|
7- |
Sesleri, seslerin temel özelliklerini ve fonetik alfabeyi tanır.
|
8- |
Temel ses olaylarını bilir ve çözümleyebilir.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İngilizce okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirebilmek.
|
|
2- |
Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek İngilizce dil yeterliğini kazanmak.
|
|
3- |
İngiliz edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını kavramak
|
|
4- |
İngiliz dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimine ait bilgiye sahip olmak.
|
|
5- |
Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanmak.
|
|
6- |
İngilizceden Türkçeye, Türkçeden İngilizceye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olmak.
|
|
7- |
Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri bilerek kullanmak.
|
|
8- |
Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde İngilizce alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olmak.
|
|
9- |
Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olmak.
|
|
10- |
Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahip olmak.
|
|
11- |
Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlayıp bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirebilmek.
|
|
12- |
Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisine sahip olmak.
|
|
13- |
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci geliştirmek.
|
|
14- |
Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanıp programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini çözümleyebilmek.
|
|
15- |
Edebiyat ve Dil Kuramlarına hâkim olmak.
|
|
16- |
Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirmiş olmak.
|
|
17- |
Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisine sahip olmak.
|
|
18- |
Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışında olmak.
|
|
19- |
Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olmak.
|
|
20- |
Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi bir birey olarak topluma katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirmek.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
8
|
112
|
Ödevler
|
3
|
3
|
9
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
5
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
5
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
10
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
10
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
158
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
3
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
70
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
70
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
30
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Fromkin V, Rodman, R & N. Hyams. An Introduction to Language, Wadsworth, 2009.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|