Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ÜLKÜ ÖZDEMİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Pınar Tekinsoy Kartın,
Doç. Dr. Özlem Ceyhan,
Doç. Dr. Sevil Güler,
Dr. Öğr. Üyesi. Ülkü Özdemir
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Bu modül 4. sınıf güz ve bahar döneminde, 5’er haftalık rotasyonlar halinde, haftada 3 saat vaka tartışması ve 21 saat klinik uygulama olarak verilir. Modül İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı öğretim üyeleri tarafından yürütülmektedir.Öğrenciler 5 haftalık rotasyonlarında Onkoloji, Hematoloji, Onkoloji Ayaktan Tedavi Merkezi, Kardiyoloji Klinikleri ve Yoğun Bakım Ünitesi, Dahiliye Yoğun Bakım Üniteleri, Göğüs Hastalıkları Servisi ve Yoğun Bakım Ünitelerinde uygulamalarını tamamlamaktadırlar. Teori saatlerinde, Sahada sık görülen vakalara ilişkin bakım planları tartışılmaktadır. Sınıf derslerde interaktif eğitim teknikleri, görsel ve işitsel eğitim materyalleri kullanılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Bu ders dahili hastalıklarda hemşirelik bakımı hakkında bilgi edinme, kronik hastalıklarda sağlığı koruyucu hemşirelik yaklaşımlarını uygulayabilme, teorik bilgiyi uygulama alanına aktararak hemşirelikte problem çözme sürecini kullanabilme yeteneğini geliştirme, bireye bakım verirken bütüncül bakım vermeyi geliştirmeyi (fiziksel, mental, sosyal, entelektüel)amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, bütünleşik hemşirelik uygulamaları iç hastalıkları uygulamasını içeren bir modüldür. Modül içerisinde öğrencilere sağlıktan sapma durumlarına endokrin, nöroloji, gastroeneteroloji, kardiyoloji, nefroloji, göğüs hastalıkları, hematoloji-onkoloji hastalıkları, yoğun bakım sorunlarına ilişkin bilgi ve beceriyi uygulamalarda kazandırmakta ve ilgili alanlarda vaka tartışmaları ile hemşiresinin rol ve işlevlerini öğrenebilmeyi, hasta bireye bakım vermede problem çözme becerilerini kullanabilmeyi kapsayan bir derstir.
|
1- |
Hazırlık Haftası
|
2- |
KAH/ MI Vakası
|
3- |
KOAH Vakası
|
4- |
KBY Vakası (Dahiliye Yoğun Bakım)
|
5- |
Klinik Uygulama
|
6- |
Hazırlık Haftası
|
7- |
KAH/ MI Vakası
|
8- |
KOAH Vakası
|
9- |
KBY Vakası (Dahiliye Yoğun Bakım)
|
10- |
Klinik Uygulama
|
11- |
Hazırlık Haftası
|
12- |
KAH/ MI Vakası
|
13- |
KOAH Vakası
|
14- |
KBY Vakası (Dahiliye Yoğun Bakım)
|
15- |
Klinik Uygulama
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Provides care to individuals with neurological system diseases.
|
2- |
Provides care to individuals with digestive system diseases.
|
3- |
Provides care to individuals with urinary system diseases.
|
4- |
Provides care to individuals with cardiovascular system diseases.
|
5- |
Provides care to individuals with endocrine system diseases.
|
6- |
Intensive care provides care to individuals with specific care needs.
|
7- |
Provides care to individuals with cancer.
|
8- |
Makes a training plan specific to the individual he/she cares for.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
5
|
3
|
15
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
5
|
25
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
8
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
5
|
30
|
150
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
8
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
245
|
AKTS
|
|
|
10.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
1
|
50
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik
Bakımı. Güncellenmiş 5. Baskı, Akademisyen
kitapevi, Ankara, 2020.
2. Karadakovan A, Aslan Eti F. (Ed.) Dahili ve
Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Güncellenmiş 5.
Baskı, Akademisyen kitapevi, Ankara, 2020.
3. Ovayolu N, Ovayolu Ö, Temel İç Hastalıkları
Hemşireliği ve Fraklı Boyutlarıyla Kronik
Hastalıklar, Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2016.
4. Çelik S, YeşilBalkan Usta Ö. Dahili ve Cerrrahi
Hastalıklar Hemşireliği, Nobel Kitabevi, Ankara,
2015.
5. Ovayolu N, Ovayolu Ö (Ed.). Patofizyoloji. Pratik
bir yaklaşım. Çukurova Nobel Tıp Kitabevi,
Adana, 2016.
6. İliçin G, Biberoğlu K, Süleymanlar G, Ünal S (Ed.).
İç Hastalıkları. 2 Cilt 3. Baskı, Güneş Tıp
Kitabevleri, Ankara, 2012
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Guyton A, Hall J. Guyton Tıbbi Fizyoloji. Yeğen
BÇ, (Çev. Ed.) Alican İ, Solakoğlu Z (Ed. Yrd.)
Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2017.
2.O’Malley P. The Lived Experience of Anemia
Without a Cause. Critical Care Nursing Clinics.
2017; 29(3): 389-396.
|
|