Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. ÜMIT HARUN AKKAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Ümit Harun Akkaya
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Türkiye''''''''nin sosyal ve kültürel yapısının oluşumunda etkili olan tarihsel dinamikleri, bugünün Türkiye’sinin nüfus, aile, din, gençlik, aile, ekonomi, siyaset gibi temel unsurları tanımak ve bunların sorunlarına dair malumat edinmek.
|
Dersin tanımı
|
Türkiye''''''''nin sosyal ve kültürel yapısının oluşumunda etkili olan tarihsel dinamikleri, bugünün Türkiye’sinin toplumsal yapısının temel kurumlarının işlendiği bir derstir.
|
1- |
Dersin ve içeriğinin tanıtımı. Yapı, sosyal yapı, kültürel yapı kavramlarının açıklanması.
|
2- |
Türkiye''''''''nin toplumsal yapısına dair araştırmalar, Türk kültürü, Türkiye kültürü ve Türkiye kavramları. Türk kültürünün ve Türkiye''''''''nin sosyal ve kültürel yapısının kaynakları, Türkiye’de Kültür ve Kültürel değişim.
|
3- |
Türkiye kültürünü etkileyen uygarlıklar, Türkçe konuşan Anadolu''''''''ya Türkiye''''''''ye adının verilişi.
|
4- |
Türkiye''''''''nin kültürüne mahalli, Türk ve İslamî unsurların etkisi...
|
5- |
Cumhuriyeti Türkiye''''''''sinin 75 yılında Sosyal Yapı ve Sosyal Değişme
|
6- |
Türkiye''''nin Nüfus Yapısının Temel Özellikleri
|
7- |
1960 Sonrası Türkiye''''nin Nüfus Yapısı
|
8- |
Cumhuriyet Dönemi Türk Aile Yapısı
|
9- |
Türkiye''''de Gençlik, Gençlik Sorunları...
|
10- |
Türkiye''''de Siyaset, Osmanlı Türkiye''''sinde Siyaset, Günümüz/Cumhuriyet Türkiye''''sinde Siyaset
|
11- |
Türkiye''''de din ve toplumsal dönüşüm..
|
12- |
Türkiye’de eğitim sistemi, sorunları...
|
13- |
Türkiye''''nin soyo-kültürel değişiminde kentleşme olgusu.
|
14- |
Türkiye''''nin ekonomik yapısı:
-Osmanlı İmparatorluğu’ndan Kalan Ekonomik Miras
-Cumhuriyetin başlangıcından günümüze Türkiye’de ekonomi
-Türkiye''''de Güncel Ekonomik Yapı ve Gelişmeler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
"Türkiye” kavramını tanımak.
|
2- |
Türkiye’nin Türk vatanı oluş sürecini kavramak
|
3- |
Türkiye’nin toplumsal ve kültürel yapısının oluşumunda etkili olan İslam, mahalli ve Türkistan gibi uygarlıkların etkisini kavramak.
|
4- |
Türkiye’nin toplumsal yapısının temel unsurları hakkında bilgi sahibi olmak
|
5- |
Türkiye’nin toplumsal ve kültürel yapısına dair literatür bilmek
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
1
|
14
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
3
|
9
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
3
|
9
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
1
|
1
|
Toplam iş yükü
|
|
|
77
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
– Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Memet Zencirkıran), Bursa: Dora Y., 2012.
– Bernard Lewis, "Türk Uygarlığının Kaynakları", Modern Türkiye''''nin Doğuşu, TTK Yayınları.
— “Sosyal Yapı ve Sosyal Değişme Açısından Türkiye''''de 75 Yıl.", Zeki Arslantürk ve M. Tayfun Amman, Sosyoloji: Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler, Kaknüs Yay, İstanbul, 2001, sf.283-298.
—Cahit Gelekçi, Türkiye’de Nüfus Yapısı ve Temel Özellikleri (1938-1960 Dönemi). EFD / JFL Edebiyat Fakültesi Dergisi/ Journal of Faculty of Letters Cilt/Volume 31 Sayı/Number 2 (Aralık/December 2014)
—Cahit Gelekçi, I960 Sonrası Dönemde Türkiye’de Nüfus Yapısı Ve Bazı Temel Özellikleri Üzerine Tespitler, Sosyoloji Konferansları,No: 52 (2015-2) / 587-607.
—Abdurrahman Kurt, "Dünden Bugüne Türk Ailesi", Ed.Memet Zencirkıran, Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, 3. b., Bursa: Dora Y., 2012. sf.405-420.
–Vehbi Bayhan, "Türkiye''''de Gençlik: Sorunlar, Değerler ve Değişimler", Memet Zencirkıran (ed.), Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, 3. b., Bursa: Dora Y., 2012. sf.425-440.
–Erdoğan Günal, "Türkiye''''de Siyaset ve Demokrasi", Memet Zencirkıran (ed.), Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, 3. b., Bursa: Dora Y., 2012. sf.155-190.
–Fuat Güllüpınar, “Türkiye’de Eğitim Kurumu ve Sorunları”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Zerrin Sungur Taşdemir), Anadolu Üni. Yay., Eskişehir, 2017, sf. 95-123.
—Memet Zencirkıran, “Türkiye’de Eğitim”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Anadolu Üni. Yay., 2019, sf. 125–135.
—Doğan Bıçkı, “Kentleşme Sürecinde Kentler: Mekânsal Yarılma, Yoksulluk ve Türkiye”, Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Mehmet Zencirkıran), Bursa: Dora Yay., 2020. sf. 281-299.
— İnan Özer, “Türkiye’de Kent, Kentleşme ve Kentsel Değişme, Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Mehmet Zencirkıran), Bursa: Dora Yay., 2020. sf.251-280.
—Ahmet Mucip Gökçen, Cumhuriyet’ten Günümüze Türkiye’de İktisat Politikaları ve Ekonomik Gelişme”, Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Mehmet Zencirkıran), Bursa: Dora Yay., 2020. sf.191-220.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
–Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, (Ed. Zerrin Sungur Taşdemir), Anadolu Üni. Yay., Eskişehir, 2017.
– Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, (Ed. Nuray Karaca), Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 2020.
– Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Memet Zencirkıran), Anadolu Üni. Yay., Eskişehir, 2019.
—Memet Zencirkıran, “Türkiye’de Ekonomi”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Anadolu Üni. Yay., Eskişehir, 2019, sf. 96-123.
– Prof.Dr. Nurşen Adak, "Türkiye’de Aile Kurumu ve Nüfusla İlgili Sorunlar", (Ed. Zerrin SUNGUR TAŞDEMİR, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı), Anadolu Ünbi Yay., Eskişehir, 2017, sf. 67-86.
– Müzeyyen Aytül Kasapoğlu, "Toplumsal Yapının ve Kültürün Görünümlerinden Aile",Ed. Nuray Karaca, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 2020, sf. 234-258.
— Memet Zencirkıran,Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Anadolu Üni. Yay., 2019, Sf. 179-202.
— Memet Zencirkıran, “Türkiye’de Siyaset”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Anadolu Üni. Yay., 2019, sf. 59-95.
—Dr.Öğr.Üyesi Fatma Kocamemik Sündal, “Türkiye’de Din, Sekülerleşme Ve Toplumsal Dönüşüm”, (Ed. Zerrin Sungur Taşdemir)Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Anadolu Üni. Yay., Eskişehir, 2017, sf. 166-193.
—Dr. Öğr. Üyesi Erem Sarıkoca, “Din Ve Siyaset”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Nuray Karaca), Atatürk Üni.2020, Erzurum, sf. 130-157.
— Sevil Demiral “Toplumsal ve Kültürel Yapının Değişimindeki Görünümlerinden Kentleşme”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Nuray Karaca), Atatürk Üni.2020, Erzurum, sf.211-233.
— Memet Zencirkıran, “Türkiye’de Kentleşme”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Anadolu Üni. Yay., Eskişehir, 2019, sf. 29–56..
—Kerem Karabulut, “Türkiye’de Ekonomik Yapı Ve Ekonomik Yapıyı Etkileyen Ögeler”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Nuray Karaca), Atatürk Üni.2020, Erzurum, sf.158-184.
— Özgür Tonus, “Türkiye Ekonomisinin Kurumsal Yapısı Ve Dönüşümü”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Zerrin Sungur Taşdemir), Anadolu Üni. Yay., Eskişehir, 2017, Sf.135-164.
—Emre Kongar, 21. Yüzyılda Türkiye, Remzi Kitabevi İstanbul, 2008
Birsen Gökçe, Birsen, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar, Savaş yayınevi, Ankara: 2007.
—Orhan Türkdoğan, Osmanlı''dan Günümüze Türk Toplum Yapısı.
—Mümtaz Turhan, Kültür Değişmeleri, İstanbul: Devlet Kitapları, 1969.
—Ekrem Akurgal, Türkiye’nin Kültür Sorunları, Ankara: Bilgi Y., 1998.
|
|