Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Temel İslam Bil (yüksek Lisans) > İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİNE GİRİŞ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİNE GİRİŞ İkinci düzey TİB 525 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. ABDULLAH ÖMER YAVUZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MUHARREM AKOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı İslam Mezhepleri alanında uzmanlık çalışmaları yapacak olan yüksek lisans öğrencilerinin, İslam Mezhepleri Tarihi bilim alanının usul ve yöntemlerini kazanmasını sağlamak dersin en önemli amacıdır.
Dersin tanımı İslam Mezhepleri Tarihine Giriş Dersi İslam Mezhepleri Tarihi araştırmalarının yöntemlerini belirlemekte, araştırmacıların takip etmesi gereken usulleri irdelemektedir.

Dersin içeriği
1- Bilim, Bilim Tarihi, İslami Bilimler, Tarih Olgusu
2- İslam Mezhepleri Tarihi ve İslami Bilimlerdeki Yeri
3- Metodoloji ve Usul
4- İslam Araştırmalarında Yöntem
5- İslam Mezhepleri Tarihi Araştırmalarında Yöntem
6- İslam Mezhepleri Tarihi Araştırmalarında Yöntem
7- İslam Mezhepleri Tarihi Araştırmalarında Metodolojik Sorunlar
8- İslam Mezhepleri Tarihinde Makalat Geleneği
9- İslam Mezhepleri Tarihinde Fırak Geleneği
10- İslam Mezhepleri Tarihinde Milel-Nihal Geleneği
11- İslam Mezhepler Tarihi Yazıcılığı
12- Çağdaş Dini Akımlar ve Yöntem
13- Çağdaş Dini Akımlar ve Yöntem
14- Tarih, Değişim, Medeniyet ve İslam Mezhepleri Tarihi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilim, Bilim Tarihi ve İslami Bilimlerin yerini kavrar
2- İslam Mezhepleri Tarihi Metotlarını öğrenir
3- İslam Mezhepleri Tarihi Metodolojik Sorunları kavrar
4- Makalat, Fırak, milel-nihal geleneğini tanır
5- Mezhepler Tarihi yazıcılığı sorunlarını bilir
6- Çağdaş yöntemleri ve Mezhepler Tarihi açısından değerini kavrar
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2- Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3- İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4- Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5- Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6- Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7- Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8- Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9- İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10- Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11- İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12- İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13- İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14- Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 10 2 20
Ara sınavlara hazırlık 2 2 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 1 1
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 5 2 10
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı [1] Abdurrahman Bedevi, Mezâhibul-İslâmiyyîn, Beyrut 1996. [2] Bağdadî, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. Ethem Ruhi Fığlalı, İstanbul 1991. [3] E. Ruhi Fığlalı, İmâmiyye Şîası, İstanbul 1984. [4] Eşârî, Makalâtül-İslâmiyyîn ve İhtilafül-Musallîn, thk.Helmut Ritter, Weisbaden 1980. [5] Hasan Onat, Emeviler Devri Şii Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [6] İbn Hazm, el-Fasl Fîl-Milel vel-Ehvâ ven-Nihal, Beyrut 1986. [7] İmam Maturidi ve Maturidilik, (ed. Sönmez Kutlu), Ankara 2003. [8] Kummî ve Nevbahtî, Kitâbul-Makâlât vel-Fırak ve Fırakuş-Şîa, çev. Hasan Onat-Sabri Hizmetli-Sönmez Kutlu-Ramazan Şimşek, Ankara 2004; [9] Muharrem Akoğlu, Mihne Sürecinde Mu’tezile, İstanbul 2006 [10] Sönmez Kutlu, Türklerin İslâmlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri, Ankara 2000. [11] Şehristani, el-Milel ven-Nihal, tahik. Abdulemir Ali Mehna- Ali Hasan Faur, Beyrut 1993. [12] W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E.Ruhi Fığlalı, Ankara 1981. [13] Fazlurrahman, İslam, Çev. Mehmet Aydın-Mehmet Dağ, Ankara 2000. [14] İ. Abdulhamid, İslamda İtikâdî Mezhepler ve Akâid Esasları, M. Saim Yeprem, İstanbul 1983. [15] M.Saffet Sarıkaya, İslam Düşünce Tarihinde Mezhepler, İsparta 2001. [16] Mustafa Akçay-Bulut, H.İbrahim, Siyasî-İtikâdî İslam Mezhepleri Tarihi(Giriş), İzmir, 2005.
Yardımcı Kaynaklar W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E. Ruhi Fığlalı, Ankara 1981.

Ders ile ilgili dosyalar