Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > İlköğretim Matematik Öğretmenliği > SAYILARIN ÖĞRETİMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SAYILARIN ÖĞRETİMİ Birinci düzey MÖP 301 Zorunlu 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. CEMALETTİN IŞIK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. CEMALETTİN IŞIK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Farklı sayı kümeleri ve bu sayı kümelerindeki işlemlerin öğretim sürecinde kullanılabilecek uygun yöntem, teknik ve öğretim materyalinin seçimine yönelik becerilerini geliştirmektir.
Dersin tanımı Sayı sistemi kurma, doğal sayılar, doğal sayılarda işlemler, değişik tabanlı sayılar, tam sayılar, çarpanlar ve katları, bölünebilme kuralları, EKOK ve EBOB kavramları ve uygulamaları; oran, orantı kavramları ve uygulamaları; reel sayılar, üslü ve köklü çokluklar, kesirler, ondalık gösterimler, yüzdeler; rasyonel ve irrasyonel sayılar; kümeler ve kümelerle ilgili temel kavramlar konularının öğretimi (ders içeriğini düzenleme-uygun öğretim materyallerini ve stratejilerini kullanma vb.); bu konulara ilişkin öğrenci bilgisi (kavramlara ilişkin öğrenci düşüncesini anlama, yorumlama, öğrenci zorluklarını, hatalarını, kavram yanılgılarını ve nedenlerini bilme); bu konuların günlük hayat ve diğer derslerle ilişkisi.

Dersin içeriği
1- Sayı sistemi kurma, değişik tabanda sayılar ve tarihten örnek sayı sistemleri.
2- Doğal sayılar ve doğal sayılarda işlemlerin öğretimi, öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgıları.
3- Doğal sayılar ve doğal sayılarda işlemlerin öğretimi, öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgıları.
4- Kesirler ve kesirlerle işlemlerin öğretimi, öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgıları.
5- Kesirler ve kesirlerle işlemlerin öğretimi, öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgıları.
6- Kesirler ve kesirlerle işlemlerin öğretimi, öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgıları.
7- Tam sayılar ve tam sayılarda işlemlerin öğretimi, öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgıları.
8- Tam sayılar ve tam sayılarda işlemlerin öğretimi, öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgıları.
9- Ara Sınav
10- Çarpanlar ve katları, bölünebilme kuralları ve uygulamaları
11- EKOK ve EBOB kavramları ve uygulamaları
12- Oran-orantı kavramları ve uygulamaları
13- Rasyonel ve irrasyonel sayılar, öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgıları.
14- Rasyonel ve irrasyonel sayılar, öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgıları.
15- Ondalık gösterim ve yüzdeler, öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgıları.
16- Kümeler ve kümelerle ilgili kavramların öğretimi, öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgıları.
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sayı kümelerinin yapısını ve aralarındaki ilişkileri kurar.
2- Sayılar ve sayılarla işlemlerin öğretimindeki öğrenci güçlüklerini ve olası kavram yanılgılarını bilir.
3- Sayılar ve sayılarla ilgili işlemlerin öğretiminde kullanılabilecek uygun yöntem ve teknikleri seçer ve kullanır.
4- Sayılar ve sayılarla ilgili işlemlerin öğretiminde kullanılabilecek araç-gereç ve materyalleri seçer ve kullanır.
5- Sayıların iç ve dış ilişkilendirmelerini yapar.
6- .
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili temel kavramları ve bu kavramlar arası ilişkileri kavrar.
2- Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi ile bilimsel bilginin üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
3- Öğrencilerin farklı matematik öğrenme alanlarına özgü öğrenme özellikleri ve öğrenme güçlükleri bilgisine sahiptir; bu bilgileri sınıf içi uygulamalarında kullanır.
4- Ulusal ve uluslararası eğitim sistemlerinin psikolojik, felsefi ve sosyolojik temelleri ile tarihsel gelişimleri hakkında bilgi sahibidir.
5- Atatürk ilke ve inkılâplarının önemini benimser; insan hakları, demokrasi ve mesleki etik gibi evrensel değerler ve normlara saygılı davranır.
6- Alanıyla ilgili güncel kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder; farklı bağlamlarda ortaya çıkan matematik öğrenme/öğretme olay ve olgularını modeller, doğru ve sistematik olarak yorumlar ve değerlendirir.
7- Matematik eğitimiyle ilgili güncel sorunları fark eder, doğru ve yanlış uygulamaları ayırt eder, iyi uygulama örneklerini sözlü ve yazılı olarak ifade eder.
8- Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, özel gereksinimlerini dikkate alarak ve etkili sınıf yönetimi becerilerini kullanarak amaca uygun öğrenme ortamları oluşturur ve ders materyalleri geliştirir.
9- Matematik öğretim programları, öğretim yöntem, strateji ve teknikleri ile süreç ve sonuç değerlendirme bilgi ve becerisine sahiptir.
10- Bireysel ve grup etkinliklerini (ders planı, sosyal faaliyet, proje, vb.) planlar, yürütür, değerlendirir ve öz-düzenlemeler yapar.
11- Kendini sürekli geliştirme ve yenilemeye karşı olumlu bir tutum sergiler, yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, kişisel ve mesleki gelişimi için gereksinimlerini belirler ve zayıf olduğu alanlarda kendini geliştirir.
12- Çalıştığı kurumun kalite süreçlerine uygun davranır ve kalitenin sürdürülebilmesi için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
13- Ulusal ve uluslararası gündemi takip eder; güncel problemler için çözüm önerileri geliştirir ve toplumla paylaşır.
14- Alanıyla ilgili sözlü ve yazılı iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
15- Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
16- Sanatsal, sosyal ve kültürel etkinliklere aktif olarak katılır.
17- Çevreye karşı duyarlıdır ve çevreyi koruma bilincinde öğrenciler yetiştirir.
18- Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil kullanma bilgi ve becerisine sahiptir.
19- Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki uygulamaları yürütebilecek düzeyde bilişim teknolojileri bilgisine ve uygulama becerisine sahiptir.
20- Mesleği ile ilgili yasal mevzuatı bilir ve öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 4 1 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 4 4 16
Toplam iş yükü     119
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ertekin, E. ve Ünlü, M. (2020). Kuramdan Uygulamaya Etkinlik Örnekleriyle Sayıların Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Yardımcı Kaynaklar • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi, Harf Yayınları, Ankara. • Baykul, Y. (2005). İlköğretimde matematik öğretimi, Pegem Yayıncılık, Ankara. • Altun, Murat. 2005; Matematik öğretimi, Aktüel Yayıncılık, Bursa. • Olkun, S., & Toluk Uçar, Z. (2007. İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi, Maya Akademi, Ankara. • Van De Walle, J.A., Karp, K. S., Bay-Williams, J. M. 2012 İlkokul ve Ortaokul Matematiği, Nobel yayınları. • Bingölbali, E., & Özmantar, M. F. (2015). İlköğretimde karşılaşılan zorluklar ve çözüm önerileri, Pegem Akademi, Ankara.

Ders ile ilgili dosyalar