Ön koşul dersleri
|
Yalnızca Lisansüstü öğrencilere yönelik açılan derstir.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ZÜLBİYE KÖKBUDAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İSMAİL YILDIRIM, PROF. DR. Zülbiye ÖNAL, PROF. DR. İlhan Özer İLHAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Ders tanımı içerisinde belirlenmiş olan konular hakkında öğrencilere bilgiler verir. Organik Kimya Laboratuarında Sentez amaçlı yapılacak Tez çalışmalarının temellerini hazırlar.
|
Dersin tanımı
|
Proton NMR spektroskopisine giriş, teori, atom çekirdeğinin manyetik özellikleri, rezonans şartları ve rezonans olayı, relaksasyon, NMR spektrometresinin çalışma prensibi, kimyasal kayma, manyetik anizo-tropi, spektrum integrasyonu, spin-spin etkileşmesi, pik yarılmaları ve bağıl şiddetleri, Paskal üçgeni, etkileşme sabitleri, çeşitleri ve uygulamaları, basit spektrumların yorumlanması, spin sistemleri ve birinci derece spektrumlar, heteroatomlara bağlı protonlar, 1H-NMR spektrumlarının değerlendirilmesi. AMX, ABX ve ABC sistemleri, eşleşme türleri ve sabitleri; geminal, visinal ve uzun mesafe etkileşmeleri, çift rezonans olayı, kaydırma reaktifleri. 13C-NMR spektroskopisine giriş, fourier dönüşümü, FID, puls, kazanım, puls delay teknikleri, proton decoupled- and coupled 13C-NMR spektrumları, INDOR, NOE etkisi, kimyasal kayma aralıkları, 13C-NMR spektrum-larının değerlendirilme örnekleri; proton etkileşmemiş ve etkileşmiş spektrumlar, ışınlama, döteryumlama, kaydırıcı reaktifler ve uygulamaları. İki boyutlu NMR ve bazı özel teknikler: COSY, HETCOR, INADEQUATE, DEPT, NOE ve crossover uygulamaları…
|
1- |
Proton NMR spektroskopisine giriş, önemi ve temel teori, instrümentasyon,
|
2- |
Atom çekirdeğinin manyetik özellikleri, rezonans şartları ve olayı, relaksasyon,
|
3- |
Kimyasal kayma, eşdeğer protonlar, manyetik anizotropi, spektrum integrasyonu,
|
4- |
Etkileşme sabitleri, çeşitleri ve uygulamaları, basit 1H-NMR spektrumların yorumlanması
|
5- |
Spin-spin etkileşmesi, pik multiplisitesi ve bağıl şiddetleri, Paskal üçgeni,
|
6- |
Spin sistemleri ve 1o spektrumlar, heteroatomlara bağlı protonlar, AMX, ABX ve ABC sistemleri, eşleşme türleri ve sabitleri; geminal, visinal ve uzun mesafe etkileşmeleri,
|
7- |
Çift rezonans, kaydırma reaktifleri. 13C-NMR spektroskopisinin temeli, fourier dönüşümü,
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
FID, puls, kazanım, puls delay teknikleri, INDOR, NOE etkisi
|
10- |
Kimyasal kayma aralıkları, Proton etkileşmemiş ve etkileşmiş 13C-NMR spektrumları,
|
11- |
Organik bileşikler için 13C-NMR spektrumlarının değerlendirilme örnekleri; ışınlama,
|
12- |
Döteryumlama, kaydırıcı reaktifler ve uygulamaları,
|
13- |
İki boyutlu NMR, COSY, HETCOR, INADEQUATE, DEPT, NOE ve crossover uygulamaları,
|
14- |
Diğer yeni teknikler, spektrumların beraber değerlendirilmesi, yapı belirleme yaklaşımları.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Proton NMR ve 13C NMR spektroskopisi ile iki boyutlu teknikler hakkında bilgiler edinerek, dersi alanların moleküler analiz yeteneklerini geliştirir...
|
2- |
|
3- |
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek Lisans düzeyindeki bilgi ve becerilerini, aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve analiz edip, yorumlar.
|
|
2- |
Kendi alanında kullanılan modern araç ve gereçleri kullanmada ve geliştirmede uzmanlaşır.
|
|
3- |
Alanında edindiği bilgileri diğer disiplin alanlarından gelen bilgilerle sentezleyerek yorumlar ve yeni fikirler yaratır.
|
|
4- |
Alanında sahip olduğu üst düzey bilgi ve tecrübeyi, içinde bulunduğu koşullara uyarlayarak farklı araştırma yöntemlerini kullanır ve ortaya çıkan problemlere karşı bilimsel yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir.
|
|
5- |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
|
|
6- |
En az bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve meslektaşlarıyla dünya çapında sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
7
|
2
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
7
|
1
|
7
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
28
|
28
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
8
|
8
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
32
|
32
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
7
|
1
|
7
|
Toplam iş yükü
|
|
|
184
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
- Balcı, M., Nükleer Manyetik Rezonans Spektroskopisi, Metu Press Yayınları, Ankara, 2000.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
- Günter, H., NMR Spectroscopy, John Wiley, Stuttgart, 1980.
- Erdik, E., Organik Kimyada Spektroskopik Yöntemler, Gazi Büro Kitabevi, Ankara, 1993.
- Silverstein, R.M., Bassler, G.C., Morrill, T.C., Spectrometric Identification of Organic Compounds, John Wiley & Sons, 4nd Ed., New York, 1981.
|
|