Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sosyoloji > PSİKOLOJİYE GİRİŞ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
PSİKOLOJİYE GİRİŞ Birinci düzey SOS121 Zorunlu 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ GİZEM ONARAL DANACI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUSTAFA GÜÇLÜ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Bu ders kapsamında öncelikle psikoloji biliminin ve alt dallarının  ve psikolojinin bir bilim olarak gelişimi, psikolojide araştırma  yöntemlerinin tanıtılması, psikoloji literatürüne ait bazı(Davranış, Duyum ve Algı, Öğrenme, Bellek vb.) temel kavramlara, kuramsal ve yöntemsel bilgilere yer verilmesi,  böylelikle öğrencilerin psikoloji biliminin vizyonu hakkında genel bir  bakış açısına sahip olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı -

Dersin içeriği
1- Psikolojiye Giriş Dersin Konusu, Amacı ve Sınırları
2- Psikolojinin Tanımı Psikolojinin Önemi ve Yararı Psikolojinin Öteki Bilimlerle İlişkisi
3- PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA METODLARI Gözlem ve Deneyim Psikolojide Gözlem ve Deneyim Psikolojinin Alt Dalları
4- DAVRANIŞIN GELİŞİMİ Bilişsel Gelişim Sosyal Gelişim Sosyalleşme Süreci
5- DUYUM VE ALGILAMA Algı ve Algılama Süreçleri Duyum ve Duyum Süreçleri Algıda Bilişsel Süreçler Algı Yanılmaları
6- BİLİNÇ DURUMLARI Bilinç Hayaller Uyku ve Rüyalar
7- ÖĞRENME Öğrenmenin Çeşitleri Klasik, Edimsel, Bilişsel Öğrenme Pekiştirme Kavramı
8- ARA SINAV
9- BELLEK Belleğin Belirgin Özellikleri Kısa ve Uzun Süreli Bellek Hatırlama ve Unutma
10- GÜDÜLENME Güdülenmenin Tanımı Birincil Güdüler Sosyal Güdüler
11- DUYGU ve HEYECANLAR Heyecanların Sınıflandırılması Engellenme Korku ve Kaygı
12- KİŞİLİK Kişiliğin Tanımı ve Alt –Alanları Kişilik Kuramları Başa Çıkma Davranışı Kişilik ve Benlik
13- TUTUMLAR ve ÖNYARGI Basit ve Karmaşık Tutumlar Tutumların Gelişmesi Önyargı ve Ayırım
14- DAVRANIŞ ÜZERİNDE SOSYAL ETKİLER Grupların Davranış Üzerindeki Etkileri Roller ve Beklentiler Kişi ve Toplum
15- FİNAL SINAVI
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Psikoloji biliminin farklı alt alanlarını tanımlayabilme
2- Psikoloji biliminde temel olan bilimsel araştırma yöntemlerini  kavrayabilme 
3- Psikolojideki temel kuramsal yaklaşımlarını ve temel sayıltılarını  ayırabilme
4- Psikolojideki önemli terim ve olguları günlük yaşantıya  uyarlayabilme  
5- Psikoloji alanındaki çeşitli uygulamalara yönelik etik ilkeleri  gözlemleyebilme
6- İnsan davranışlarını Psikolojinin temel kavramları çerçevesinde açıklayabilme
7- İnsan davranışları üzerindeki sosyal etkileri anlayabilme ve açıklayabilme
8- Psikolojinin diğer disiplinlerden farkını ortaya koyabilme
9- Psikolojik birikim sayesinde toplumsal rollerine ilişkin özeleştiri yapabilme
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sosyoloji alanıyla ilgili gerekli olan kuramsal ve kavramsal bilgiye sahip olur.
2- Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal yapıyı, kurum ve süreçlerin işleyişini ve toplumsal eylemi anlama ve açıklayabilmede kullanabilir.
3- Sosyoloji alanıyla ilgili temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları kullanarak sosyolojik analizler yapabilir.
4- Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal gerçekliği anlamada ve toplumsal sorunları çözmede kullanabilir.
5- Sosyoloji alanında edindiği temel bilgi ve becerileri ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
6- Sosyoloji alanıyla ilgili bir sosyal araştırmayı gözlem safhasından başlayarak lisans seviyesinde edindiği bilgi ve becerilerle kendi başına proje önerisi tasarlayarak bunu yazabilecek niteliğe ulaştırabilir.
7- Sosyoloji alanında edindiği bilgi ve beceriler ile eleştirel ve analitik düşünme yaklaşımı geliştirir.
8- Sosyoloji alanıyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki gelişmeleri takip eder ve bunlara ilişkin öngörüde bulunabilir.
9- Sosyoloji alanıyla ilgili araştırma süreçlerini ilgilendiren etik sorunlara dair birikim sağlayarak hem mesleki hem de vatandaşlık gerekliliği olan toplumsal sorumluluğa dair olumlu tutum geliştirir.
10- Sosyoloji alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini disiplinler arası bir perspektifle sosyal süreçlere uygulayabilir.
11- -
12- -
13- -
14- -
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 3 3
Toplam iş yükü     93
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Balkış Baymur, Feriha (2004). Genel Psikoloji. 15.Baskı, İstanbul: İnkılap Yayınevi. Cüceloğlu, Doğan (2004). İnsan ve Davranışı: Psikolojinin Temel Kavramları. 13.Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Yardımcı Kaynaklar Morgan, Clifford T. (2011). Psikolojiye Giriş. (çeviri editörü:Rükzan Eski, Sirel Karakaş). Konya: Eğitim Kitabevi. Atkinson, Rita; Atkinson, Richard; Hilgard, Ernest. (1995). Psikolojiye Giriş. İstanbul: Sosyal Yayınları Sayar, Kemal; Dinç, Mehmet (2009). Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları.

Ders ile ilgili dosyalar