Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
PSİKOLOJİYE GİRİŞ |
Birinci düzey |
SOS121 |
Zorunlu |
1 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ GİZEM ONARAL DANACI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MUSTAFA GÜÇLÜ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Bu ders kapsamında öncelikle psikoloji biliminin ve alt dallarının
ve psikolojinin bir bilim olarak gelişimi, psikolojide araştırma yöntemlerinin tanıtılması, psikoloji literatürüne ait bazı(Davranış, Duyum ve Algı, Öğrenme, Bellek vb.) temel kavramlara, kuramsal ve yöntemsel bilgilere yer verilmesi,
böylelikle öğrencilerin psikoloji biliminin vizyonu hakkında genel bir
bakış açısına sahip olmaları amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
-
|
1- |
Psikolojiye Giriş
Dersin Konusu, Amacı ve Sınırları
|
2- |
Psikolojinin Tanımı
Psikolojinin Önemi ve Yararı
Psikolojinin Öteki Bilimlerle İlişkisi
|
3- |
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA METODLARI
Gözlem ve Deneyim
Psikolojide Gözlem ve Deneyim
Psikolojinin Alt Dalları
|
4- |
DAVRANIŞIN GELİŞİMİ
Bilişsel Gelişim
Sosyal Gelişim
Sosyalleşme Süreci
|
5- |
DUYUM VE ALGILAMA
Algı ve Algılama Süreçleri
Duyum ve Duyum Süreçleri
Algıda Bilişsel Süreçler
Algı Yanılmaları
|
6- |
BİLİNÇ DURUMLARI
Bilinç
Hayaller
Uyku ve Rüyalar
|
7- |
ÖĞRENME
Öğrenmenin Çeşitleri
Klasik, Edimsel, Bilişsel Öğrenme
Pekiştirme Kavramı
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
BELLEK
Belleğin Belirgin Özellikleri
Kısa ve Uzun Süreli Bellek
Hatırlama ve Unutma
|
10- |
GÜDÜLENME
Güdülenmenin Tanımı
Birincil Güdüler
Sosyal Güdüler
|
11- |
DUYGU ve HEYECANLAR
Heyecanların Sınıflandırılması
Engellenme
Korku ve Kaygı
|
12- |
KİŞİLİK
Kişiliğin Tanımı ve Alt –Alanları
Kişilik Kuramları
Başa Çıkma Davranışı
Kişilik ve Benlik
|
13- |
TUTUMLAR ve ÖNYARGI
Basit ve Karmaşık Tutumlar
Tutumların Gelişmesi
Önyargı ve Ayırım
|
14- |
DAVRANIŞ ÜZERİNDE SOSYAL ETKİLER
Grupların Davranış Üzerindeki Etkileri
Roller ve Beklentiler
Kişi ve Toplum
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Psikoloji biliminin farklı alt alanlarını tanımlayabilme
|
2- |
Psikoloji biliminde temel olan bilimsel araştırma yöntemlerini
kavrayabilme
|
3- |
Psikolojideki temel kuramsal yaklaşımlarını ve temel sayıltılarını
ayırabilme
|
4- |
Psikolojideki önemli terim ve olguları günlük yaşantıya
uyarlayabilme
|
5- |
Psikoloji alanındaki çeşitli uygulamalara yönelik etik ilkeleri
gözlemleyebilme
|
6- |
İnsan davranışlarını Psikolojinin temel kavramları çerçevesinde açıklayabilme
|
7- |
İnsan davranışları üzerindeki sosyal etkileri anlayabilme ve açıklayabilme
|
8- |
Psikolojinin diğer disiplinlerden farkını ortaya koyabilme
|
9- |
Psikolojik birikim sayesinde toplumsal rollerine ilişkin özeleştiri yapabilme
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sosyoloji alanıyla ilgili gerekli olan kuramsal ve kavramsal bilgiye sahip olur.
|
|
2- |
Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal yapıyı, kurum ve süreçlerin işleyişini ve toplumsal eylemi anlama ve açıklayabilmede kullanabilir.
|
|
3- |
Sosyoloji alanıyla ilgili temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları kullanarak sosyolojik analizler yapabilir.
|
|
4- |
Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal gerçekliği anlamada ve toplumsal sorunları çözmede kullanabilir.
|
|
5- |
Sosyoloji alanında edindiği temel bilgi ve becerileri ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
6- |
Sosyoloji alanıyla ilgili bir sosyal araştırmayı gözlem safhasından başlayarak lisans seviyesinde edindiği bilgi ve becerilerle kendi başına proje önerisi tasarlayarak bunu yazabilecek niteliğe ulaştırabilir.
|
|
7- |
Sosyoloji alanında edindiği bilgi ve beceriler ile eleştirel ve analitik düşünme yaklaşımı geliştirir.
|
|
8- |
Sosyoloji alanıyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki gelişmeleri takip eder ve bunlara ilişkin öngörüde bulunabilir.
|
|
9- |
Sosyoloji alanıyla ilgili araştırma süreçlerini ilgilendiren etik sorunlara dair birikim sağlayarak hem mesleki hem de vatandaşlık gerekliliği olan toplumsal sorumluluğa dair olumlu tutum geliştirir.
|
|
10- |
Sosyoloji alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini disiplinler arası bir perspektifle sosyal süreçlere uygulayabilir.
|
|
11- |
-
|
|
12- |
-
|
|
13- |
-
|
|
14- |
-
|
|
15- |
-
|
|
16- |
-
|
|
17- |
-
|
|
18- |
-
|
|
19- |
-
|
|
20- |
-
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
1
|
5
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
3
|
3
|
Toplam iş yükü
|
|
|
93
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Balkış Baymur, Feriha (2004). Genel Psikoloji. 15.Baskı, İstanbul: İnkılap Yayınevi.
Cüceloğlu, Doğan (2004). İnsan ve Davranışı: Psikolojinin Temel Kavramları. 13.Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Morgan, Clifford T. (2011). Psikolojiye Giriş. (çeviri editörü:Rükzan Eski, Sirel Karakaş). Konya: Eğitim Kitabevi.
Atkinson, Rita; Atkinson, Richard; Hilgard, Ernest. (1995). Psikolojiye Giriş. İstanbul: Sosyal Yayınları
Sayar, Kemal; Dinç, Mehmet (2009). Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları.
|
|