Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İngiliz Dili ve Edebiyati (yüksek Lisans > ORTA ASYA (İSLAMİYET SONRASI) TÜRK SANATI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ORTA ASYA (İSLAMİYET SONRASI) TÜRK SANATI İkinci düzey ST 532 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ EYÜP POLAT
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. CELİL ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
Dersin amacı Türklerin Müslüman olmalarını takip eden dönemde ve Anadolu’ya gelmeden önce kurmuş oldukları Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu Devletleri zamanında ortaya konmuş olan mimari, tezyinat ve resim konularındaki eserleri ele alınacaktır. Türklerin Anadolu’ya gelmeden kurmuş oldukları devletlerde meydana getirdikleri mimari yapılar ve diğer sanat dallarıyla, İslamiyet’in ortaya çıkışıyla birlikte kurulan Türk ve İslam devletlerindeki sanat dalları incelenecektir. Özellikle mimari, çini seramik, hat minyatür, tezhip, maden sanatı, ahşap sanatı gibi önemli sanat gruplarındaki eserler değerlendirilmektedir.
Dersin tanımı Türklerin Müslüman olmalarını takip eden dönemde ve Anadolu’ya gelmeden önce kurmuş oldukları Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu Devletleri zamanında ortaya konmuş olan mimari, tezyinat ve resim konularındaki eserleri ele alınacaktır. Türklerin Anadolu’ya gelmeden kurmuş oldukları devletlerde meydana getirdikleri mimari yapılar ve diğer sanat dallarıyla, İslamiyet’in ortaya çıkışıyla birlikte kurulan Türk ve İslam devletlerindeki sanat dalları incelenecektir. Özellikle mimari, çini seramik, hat minyatür, tezhip, maden sanatı, ahşap sanatı gibi önemli sanat gruplarındaki eserler değerlendirilmektedir.

Dersin içeriği
1- Ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler. Türk Devletlerinin kurulduğu coğrafya
2- Karahanlılar dönemi Minareleri
3- Karahanlılar dönemi camileri
4- Karahanlılar dönemi sivil mimarlık örnekleri
5- Karahanlılar dönemi türbe mimarisi
6- Harzemşahlar Devri Sanatı
7- Gazneliler dönemi camileri
8- ARA SINAV
9- Gaznelilire dönemi Sarayları
10- Büyük Selçuklu Dönemi Camileri
11- Büyük Selçuklu Dönemi Minareleri
12- Büyük Selçuklu Dönemi Mezar Anıtları
13- Büyük Selçuklu Dönemi Medreseleri
14- Büyük Selçuklu Dönemi Kervansarayları.Genel tekrar ve değerlendirme.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler. Türk Devletlerinin kurulduğu coğrafya öğrenilecek.
2- Karahanlılar dönemi Minareleri öğrenilecek.
3- Karahanlılar dönemi camileri öğrenilecek.
4- Karahanlılar dönemi sivil mimarlık örnekleri Karahanlılar dönemi türbe mimarisi öğrenilecek.
5- Harzemşahlar Devri Sanatı ve Gazneliler dönemi camileri öğrenilecek.
6- Gaznelilire dönemi Sarayları öğrenilecek.
7- Büyük Selçuklu Dönemi Camileri ve Büyük Selçuklu Dönemi Minareleri öğrenilecek.
8- Büyük Selçuklu Dönemi Mezar Anıtları öğrenilecek.
9- Büyük Selçuklu Dönemi Medreseleri öğrenilecek.
10- Büyük Selçuklu Dönemi Kervansarayları öğrenilecek.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bu bölümde lisans üstü ders alan öğrenciler: Güçlü iletişim ve örgütleme becerilerini, kültürlerarası ortamlarda mesleki ve akademik amaçlar çerçevesinde sosyal ve kişisel gelişim için kullanabilirler.
2- Metin yorumlama aracı olarak geniş bir disiplinler alanından topladığı bilgiyi birleştirerek yorumları destekleyecek kanıtları bulup kullanabilirler.
3- Uluslararası bir toplulukta edebiyat, sanat ve metinsel incelemeler yapabilirler.
4- Tarih içinde geliştirilmiş olan farklı dil eğitim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olup yöntemlere uygun ders planları ve etkinlikler hazırlayıp uygulayabilirler.
5- Farklı dönem ve türlerin tarihi, biçimlerinden hareketle yazınsal söylem çözümlemesi yapabilirler.
6- Çeviri uzmanlığı isteyen alanlarda çeviri yetkinliği kazanabilirler.
7- Batı kültürünün temelini oluşturan mitoloji, klasik ve neo-klasik sanat anlayışları, Rönesans ve Reformasyon gibi Batı tarihine yön veren olayları rahatlıkla algılayabilirler.
8- İngilizcenin öğretilmesine etkisi olan eğitim ve psikoloji gibi farklı bilim dalları kapsamında ileri sürülmüş teorileri ve bunların dil eğitimindeki yansımalarını özümseyebilirler.
9- Akademik disiplinin tarihi, kuramı ve yöntemlerine ilişkin bilgiyi kullanarak yazınsal metinlerin arka planlarını, yapılarını, anlamlarını ve ayırıcı özelliklerini kavrayarak okuyabilir, yorumlayabilir ve açımlayabilirler.
10- Tek tek farklı metinleri tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla ilişkilendirebilirler.
11- İngilizcenin sesbilimsel, morfolojik, semantik, etimolojik özelliklerini kavrayabilirler. Tarihsel dilbilim, edim-bilim, anlambilim, biçembilim, göstergebilim, ruh-dilbilim ve ilgili alanlarda bilgi sahibi olabilirler.
12- İkinci dil edinimi teorilerini ve alandaki sorunları ve çözümlerini kavrayabilirler..
13- Edebi terminoloji ve eleştirel yorum yaklaşımları ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olabilirler.
14- Açıklayıcı, tartışmacı ya da ikna edici yazım biçimlerini kullanarak bilimsel kurallara uygun çalışma yapabilirler. .
15- Amerikan edebiyatının dönemleri, yazar ve eserleri hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olabilirler. Amerikan edebiyatını, tarihini ve entelektüel arka planını kavrayabilirler.
16- Sosyal bilimler alanında çağdaş kuramların ortaya çıkış ve gelişim süreçleri hakkında bilgi edinebilir ve düşünsel artalanlarını genişletebilirler.
17- Eleştirel teknikler ve terminolojileri hakkında bilgi sahibi olabilirler ve bu bilgiyi kullanarak edebi metinleri çözümleyebilirler. gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
18- Akademik disiplin içindeki (eğretilemeye duyarlılık, sembollerin yorumu, izleksel gelişmelerin ve derin yapıların fark edilmesi gibi) kavrayış tarzlarını (sinema, televizyon, reklam endüstrisi gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
19- Amerikan ve İngiliz edebiyatlarında biçim ve içerik arasındaki mantıksal ilişkiyi değerlendirebilirler.
20- Yazma, üslup, retorik ve kaynakça başvuru ilkelerini kullanma yeteneğiyle ileri derecede sözel ve yazılı iletişime girebilirler.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 15 75
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı ÖGEL, Bahaeddin: Türk Kültür Tarihine Giriş, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1991. RADLOF, W.: Sibirya'dan Seçmeler, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2.Basım, Ankara 1986. SÜMER, Prof.Dr.Faruk: Oğuzlar, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları, İstanbul 1992 TÜMER, Prof.Dr.Günay, KÜÇÜK, Doç.Dr.Abdurrahman: Dinler Tarihi, Ocak Yayınları, Ankara 1988 YURDAYDIN, Hüseyin G., DAĞ, Doç.Dr.Mehmet: Dinler Tarihi, Gündüz Matbaacılık, Ankara 1978. ERKİN, Alptekin Uygur Türkleri, Boğaziçi Y.,İstanbul,1978. Doğan AVCIOĞLU, Türklerin Tarihi-II. ve III. kitap, Bilgi Y., Ankara, 1994-1995. Mustafa CEZAR, Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık, T. İş Bankası Y., İstanbul, 1977.
Yardımcı Kaynaklar BANARLI, Nihat Sami: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul 1971. CAMPBELL, Joseph: Doğu Mitolojisi, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara Haziran 1993. HANÇERLİOĞLU, Orhan: Dünya İnançları Sözlüğü, Remzi Kitabevi , II. Basım, İstanbul Eylül 1993. İNAN, Abdulkadir: Tarihte ve Bugün Şamanizm, TTK Basımevi, II.Baskı, Ankara 1972. ÖGEL, Bahaeddin: Türk Mitolojisi, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, TTK Basımevi, 2. Baskı, Ankara 1993.

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  -