Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CELİL ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CELİL ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Türklerin Müslüman olmalarını takip eden dönemde ve Anadolu’ya gelmeden önce kurmuş oldukları Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu Devletleri zamanında ortaya konmuş olan mimari, tezyinat ve resim konularındaki eserleri ele alınacaktır. Türklerin Anadolu’ya gelmeden kurmuş oldukları devletlerde meydana getirdikleri mimari yapılar ve diğer sanat dallarıyla, İslamiyet’in ortaya çıkışıyla birlikte kurulan Türk ve İslam devletlerindeki sanat dalları incelenecektir. Özellikle mimari, çini seramik, hat minyatür, tezhip, maden sanatı, ahşap sanatı gibi önemli sanat gruplarındaki eserler değerlendirilmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Türklerin Müslüman olmalarını takip eden dönemde ve Anadolu’ya gelmeden önce kurmuş oldukları Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu Devletleri zamanında ortaya konmuş olan mimari, tezyinat ve resim konularındaki eserleri ele alınacaktır. Türklerin Anadolu’ya gelmeden kurmuş oldukları devletlerde meydana getirdikleri mimari yapılar ve diğer sanat dallarıyla, İslamiyet’in ortaya çıkışıyla birlikte kurulan Türk ve İslam devletlerindeki sanat dalları incelenecektir. Özellikle mimari, çini seramik, hat minyatür, tezhip, maden sanatı, ahşap sanatı gibi önemli sanat gruplarındaki eserler değerlendirilmektedir.
|
1- |
Ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler. Türk Devletlerinin kurulduğu coğrafya
|
2- |
Karahanlılar dönemi Minareleri
|
3- |
Karahanlılar dönemi camileri
|
4- |
Karahanlılar dönemi sivil mimarlık örnekleri
|
5- |
Karahanlılar dönemi türbe mimarisi
|
6- |
Harzemşahlar Devri Sanatı
|
7- |
Gazneliler dönemi camileri
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Gaznelilire dönemi Sarayları
|
10- |
Büyük Selçuklu Dönemi Camileri
|
11- |
Büyük Selçuklu Dönemi Minareleri
|
12- |
Büyük Selçuklu Dönemi Mezar Anıtları
|
13- |
Büyük Selçuklu Dönemi Medreseleri
|
14- |
Büyük Selçuklu Dönemi Kervansarayları.Genel tekrar ve değerlendirme.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler. Türk Devletlerinin kurulduğu coğrafya öğrenilecek.
|
2- |
Karahanlılar dönemi Minareleri öğrenilecek.
|
3- |
Karahanlılar dönemi camileri öğrenilecek.
|
4- |
Karahanlılar dönemi sivil mimarlık örnekleri
Karahanlılar dönemi türbe mimarisi öğrenilecek.
|
5- |
Harzemşahlar Devri Sanatı ve
Gazneliler dönemi camileri öğrenilecek.
|
6- |
Gaznelilire dönemi Sarayları öğrenilecek.
|
7- |
Büyük Selçuklu Dönemi Camileri ve Büyük Selçuklu Dönemi Minareleri öğrenilecek.
|
8- |
Büyük Selçuklu Dönemi Mezar Anıtları öğrenilecek.
|
9- |
Büyük Selçuklu Dönemi Medreseleri öğrenilecek.
|
10- |
Büyük Selçuklu Dönemi Kervansarayları öğrenilecek.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
|
|
2- |
Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
|
|
3- |
Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
4- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
|
|
5- |
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
6- |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
|
|
7- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
|
|
8- |
Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
|
|
9- |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
|
|
10- |
Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
|
|
11- |
Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
15
|
75
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
148
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
ÖGEL, Bahaeddin: Türk Kültür Tarihine Giriş, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1991.
RADLOF, W.: Sibirya'dan Seçmeler, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2.Basım, Ankara 1986.
SÜMER, Prof.Dr.Faruk: Oğuzlar, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları, İstanbul 1992
TÜMER, Prof.Dr.Günay, KÜÇÜK, Doç.Dr.Abdurrahman: Dinler Tarihi, Ocak Yayınları, Ankara 1988
YURDAYDIN, Hüseyin G., DAĞ, Doç.Dr.Mehmet: Dinler Tarihi, Gündüz Matbaacılık, Ankara 1978.
ERKİN, Alptekin Uygur Türkleri, Boğaziçi Y.,İstanbul,1978.
Doğan AVCIOĞLU, Türklerin Tarihi-II. ve III. kitap, Bilgi Y., Ankara, 1994-1995.
Mustafa CEZAR, Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık, T. İş Bankası Y., İstanbul, 1977.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
BANARLI, Nihat Sami: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul 1971.
CAMPBELL, Joseph: Doğu Mitolojisi, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara Haziran 1993.
HANÇERLİOĞLU, Orhan: Dünya İnançları Sözlüğü, Remzi Kitabevi , II. Basım, İstanbul Eylül 1993.
İNAN, Abdulkadir: Tarihte ve Bugün Şamanizm, TTK Basımevi, II.Baskı, Ankara 1972.
ÖGEL, Bahaeddin: Türk Mitolojisi, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, TTK Basımevi, 2. Baskı, Ankara 1993.
|
|