Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SPOR EKONOMİSİ |
Birinci düzey |
SYB 305 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ HACER YAVUZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere, spor ekonomisi ve spor örgütlerinin işleyişini iktisadi açıdan inceleme, raporlama ve değerlendirme becerisi kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
İktisadi düşünce içinde spor, sporun toplumsal arz ve talebi, genel özellikleri, sporda tüketim-yatırım kavramları, spor yönetimlerinin iktisadi ve sosyal gelişime katkısı, spor örgütlerinin pazar yapıları ve rekabet dengesi, spor yatırımlarının finansmanı, spor harcamaları ve maliyet-fayda analizi, spor örgütlerinin ekonomik açıdan değerlendirilmesi, spor varlıklarının değerliliği, ekonomik açıdan kaynak arayışı, varlık ve zenginlik üretimine dönük çabaların değerlendirilmesi.
|
1- |
SPOR EKONOMİSİ VE SPOR ENDÜSTRİSİ
|
2- |
SPOR EKONOMİSİNİN BOYUTLARI
|
3- |
SPOR EKONOMİSİNDE TALEP VE ARZ
|
4- |
SPOR ENDÜSTRİSİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
|
5- |
SPOR ENDÜSTRİSİNDE PAZARLAMA
|
6- |
SPORDA TEMEL FİNANSAL KAVRAMLAR
|
7- |
SPOR İŞLETMELERİNDE BÜYÜME
|
8- |
VİZE-SPOR ENDÜSTRİSİ VEPİYASALAR
|
9- |
SPOR EKONOMİSİNDE EMEK PİYASASI
|
10- |
NBA’İN EKONOMİK BOYUTU
|
11- |
DÜNYADA E-TİCARET
|
12- |
E-SPOR
|
13- |
SPOR TESİSLERİNİN PLANLANMASI VE İŞLETMECİLİĞİ İNSAN İHTİYAÇLARI
|
14- |
SPOR ENDÜSTRİSİ VE PİYASALAR
|
15- |
FİNAL
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Spor ekonomisine ilişkin temel kavramları tanımlar ve açıklar.
|
2- |
Finansal analizlerle ilgili yaklaşımları ve spor varlıklarının değerlenmesini açıklar.
|
3- |
Dünya ekonomisinde sporun yerini ve diğer endüstrilerle olan ilişkisini tartışır.
|
4- |
Spor örgütlerinin ekonomik faaliyetlerini inceler (examine) ve bu faaliyetlere ilişkin gereksinimleri sınıflandırır.
|
5- |
Spor örgütlerinin pazar yapıları, rekabet dengesi ve gelir paylaşımı ile ilgili verileri analiz eder.
|
6- |
Spor organizasyonunun işleyişini iktisadi açıdan inceler,raporlar ve değerlendirir.
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alan ile ilgili güncel bilgilere sahip olma
|
|
2- |
Alanından edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
|
|
3- |
Alanından edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme,
|
|
4- |
Analiz edebilme, araştırmalara alanı ile ilgili verilere yönelik kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
|
|
5- |
Alanla ilgili temel spor yönetimi kavramlarını ve prensipleri tanımlayabilme
|
|
6- |
Alan ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
|
|
7- |
Alan ile ilgili bir probleminin çözümünde gerek bireysel gerekse grup elemanı olarak sorumluluk alabilir,
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip ederek, bulunduğu şartların getirdiği ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilir,
|
|
9- |
Bir problem için yapılan analizlere dayalı alternatif çözümler formüle edebilir,
|
|
10- |
Alan ile ilgili konulardaki düşüncelerini ve çözüm önerilerini konunun uzmanı olan veya olmayan kişilerle paylaşabilir,
|
|
11- |
Bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri takip edebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir,
|
|
12- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
|
|
13- |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
|
|
14- |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
|
|
16- |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
17- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
|
|
18- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
25
|
3
|
75
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
2
|
4
|
Kısa sınavlar
|
3
|
2
|
6
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
2
|
4
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
2
|
2
|
4
|
Araştırma
|
2
|
2
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
109
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
1
|
60
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Spor Ekonomisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2974, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1928.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Cem Saatçioğlu. (2013). Spor ekonomisi Teori, Politika ve Uygulama. Ankara: Gazi Kitabevi.
Stewart, B., (2007). Sport Funding and Finance. Netherlands: Elsevier.
Fried, G., Shapiro, S.T., Deschriver, T.D. (2003). Sport Finance. Canada: Human Kinetics.
Leeds, M. ve P. von Allmen. (2017). Spor Ekonomisi, çev. Onur Burak Çelik ve Meltem İnce Yenilmez. Ankara: Palme Yayıncılık.
Hakan Katırcı, Nilgün Çağlarırmak Uslu, Uğur Bülent Kaytancı, Erkan Özata, Etem Ergeç. (2013).
|
|