Giriş | English

Lisans > Spor Bilimleri Fakültesi > Spor Yöneticiliği > SPOR EKONOMİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SPOR EKONOMİSİ Birinci düzey SYB 305 Zorunlu 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ HACER YAVUZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı -
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze eğitim
Dersin amacı Öğrencilere, spor ekonomisi ve spor örgütlerinin işleyişini iktisadi açıdan inceleme, raporlama ve değerlendirme becerisi kazandırmaktır.
Dersin tanımı İktisadi düşünce içinde spor, sporun toplumsal arz ve talebi, genel özellikleri, sporda tüketim-yatırım kavramları, spor yönetimlerinin iktisadi ve sosyal gelişime katkısı, spor örgütlerinin pazar yapıları ve rekabet dengesi, spor yatırımlarının finansmanı, spor harcamaları ve maliyet-fayda analizi, spor örgütlerinin ekonomik açıdan değerlendirilmesi, spor varlıklarının değerliliği, ekonomik açıdan kaynak arayışı, varlık ve zenginlik üretimine dönük çabaların değerlendirilmesi.

Dersin içeriği
1- SPOR EKONOMİSİ VE SPOR ENDÜSTRİSİ
2- SPOR EKONOMİSİNİN BOYUTLARI
3- SPOR EKONOMİSİNDE TALEP VE ARZ
4- SPOR ENDÜSTRİSİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
5- SPOR ENDÜSTRİSİNDE PAZARLAMA
6- SPORDA TEMEL FİNANSAL KAVRAMLAR
7- SPOR İŞLETMELERİNDE BÜYÜME
8- VİZE-SPOR ENDÜSTRİSİ VE PİYASALAR
9- SPOR EKONOMİSİNDE EMEK PİYASASI
10- NBA’İN EKONOMİK BOYUTU
11- DÜNYADA E-TİCARET
12- E-SPOR
13- SPOR TESİSLERİNİN PLANLANMASI VE İŞLETMECİLİĞİ İNSAN İHTİYAÇLARI
14- SPOR ENDÜSTRİSİ VE PİYASALAR
15- FİNAL
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Spor ekonomisine ilişkin temel kavramları tanımlar ve açıklar.
2- Finansal analizlerle ilgili yaklaşımları ve spor varlıklarının değerlenmesini açıklar.
3- Dünya ekonomisinde sporun yerini ve diğer endüstrilerle olan ilişkisini tartışır.
4- Spor örgütlerinin ekonomik faaliyetlerini inceler (examine) ve bu faaliyetlere ilişkin gereksinimleri sınıflandırır.
5- Spor örgütlerinin pazar yapıları, rekabet dengesi ve gelir paylaşımı ile ilgili verileri analiz eder.
6- Spor organizasyonunun işleyişini iktisadi açıdan inceler,raporlar ve değerlendirir.
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alan ile ilgili güncel bilgilere sahip olma
2- Alanından edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3- Alanından edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme,
4- Analiz edebilme, araştırmalara alanı ile ilgili verilere yönelik kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
5- Alanla ilgili temel spor yönetimi kavramlarını ve prensipleri tanımlayabilme
6- Alan ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
7- Alan ile ilgili bir probleminin çözümünde gerek bireysel gerekse grup elemanı olarak sorumluluk alabilir,
8- Alanındaki gelişmeleri takip ederek, bulunduğu şartların getirdiği ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilir,
9- Bir problem için yapılan analizlere dayalı alternatif çözümler formüle edebilir,
10- Alan ile ilgili konulardaki düşüncelerini ve çözüm önerilerini konunun uzmanı olan veya olmayan kişilerle paylaşabilir,
11- Bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri takip edebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir,
12- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
13- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
14- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
15- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
16- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
17- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
18- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 25 3 75
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 3 2 6
Ara sınavlara hazırlık 2 2 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 2 4
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 2 2 4
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     109
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 1 60
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Spor Ekonomisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2974, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1928.
Yardımcı Kaynaklar Cem Saatçioğlu. (2013). Spor ekonomisi Teori, Politika ve Uygulama. Ankara: Gazi Kitabevi. Stewart, B., (2007). Sport Funding and Finance. Netherlands: Elsevier. Fried, G., Shapiro, S.T., Deschriver, T.D. (2003). Sport Finance. Canada: Human Kinetics. Leeds, M. ve P. von Allmen. (2017). Spor Ekonomisi, çev. Onur Burak Çelik ve Meltem İnce Yenilmez. Ankara: Palme Yayıncılık. Hakan Katırcı, Nilgün Çağlarırmak Uslu, Uğur Bülent Kaytancı, Erkan Özata, Etem Ergeç. (2013).

Ders ile ilgili dosyalar