Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. İSMAİL ÜLGER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Yrd.Doç.Dr. Ismail ULGER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilerin farklı tür ve fizyolojik durumdaki hayvanlar için gerekli olan besin maddelerini tanımalarını sağlayarak, geviş getiren hayvanların farklı fizyolojik dönemlerindeki besin madde gereksinimlerine göre beslenmelerine yönelik teorik ve uygulamalı bilgilerle donanmalarını sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Besin maddeleri ve sınıflandırılması. Besin madde ihtiyacı ve yem tüketimi, Gebe hayvanların beslenmesi. Büyüme ve gelişme çağındaki hayvanların beslenmesi. Laktasyondaki hayvanların beslenmesi. Besi ilke ve yöntemleri. Beslenmeden kaynaklanan aksaklıklar
|
1- |
Hayvan besleme ve bu alandaki gelişmeler. Besin maddeleri ve sınıflandırılması. Ruminantlarda sindirim ve absorpsiyon. Besin madde ihtiyacı, yem tüketimi ve yem tüketiminin düzenlenmesi.
|
2- |
Bazal metabolizma, etkileyen faktörler, besin madde ölçümü. Yaşama payı enerji ihtiyacı, saptanması, etkileyen faktörler.
|
3- |
Yaşama payı protein ihtiyacı saptanması, etkileyen faktörler. Yaşama payı mineral madde ihtiyacı. Yaşama payı vitamin ihtiyacı. Yaşama payı kurumadde ihtiyacı. Yaşama payı ihtiyacını etkileyen faktörler.
|
4- |
Gebe hayvanların beslenmesi. Gebelikte besin madde ihtiyaçları. Damızlık erkek hayvanların beslenmesi.
|
5- |
Büyüme ve gelişme çağındaki hayvanların beslenmesi. Çeşitli hormonların büyümeye etkileri. Besleme düzeylerinin büyümeye etkileri. Büyüme ve gelişme çağındaki hayvanların protein ihtiyaçları.
|
6- |
Büyüme ve gelişme çağındaki hayvanların enerji, mineral madde ve vitamin ihtiyaçları.
|
7- |
Buzağılarda sindirim, rumen gelişimi ve etkileyen faktörler. Buzağı, kuzu ve oğlakların beslenmesi.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Laktasyondaki hayvanların beslenmesi. Meme bezleri gelişimi, süt salgılanması. Süt yapısı ve özellikleri, Süt yağı, laktoz, süt proteini, vitaminler ve sentezi. Mineral madde sekresyonu
|
10- |
Süt ineklerinin protein ihtiyacı, enerji ihtiyacı ve etkileyen faktörler. Yağ ihtiyaçları ve özelliği.
|
11- |
Süt ineklerinin vitamin ve su ihtiyaçları. Kaba ve yoğun yem ihtiyaçları. Süt ineklerinin pratik yemlenmesinde dikkat edilecek konular. Süt ineklerinin yemleme yöntemleri
|
12- |
Sağmal koyunların beslenmesi, besin madde ihtiyacı, ihtiyacı etkileyen faktörler. Sağmal keçilerin beslenmesi, besin madde ihtiyacı, ihtiyacı etkileyen faktörler
|
13- |
Besi ilke ve yöntemleri. Buzağı besisi, uygulama yöntemleri. Sığır besisi, besin madde ihtiyaçları, ihtiyacı etkileyen faktörler
|
14- |
Beside kaba yemin önemi, kaba yem kaynakları. Kuzu besisi ve uygulama yöntemleri. Toklu besisi ve uygulama yöntemleri
|
15- |
Beslenmeden kaynaklanan aksaklıklar
|
16- |
FİNAL SINAVI
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ruminant hayvanların beslenmesi konularında yeterli bilgiye sahip olabilme
|
2- |
Ruminant hayvanların beslenmesine yönelik konularda yeni yöntem ve yaklaşımları uygulayabilme
|
3- |
Ruminantların beslenmesi konularında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme, yenilikleri hayvansal üretime aktarabilme
|
4- |
Farklı fizyolojik durumdaki ruminantların beslenmesi konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olabilme
|
5- |
Hayvansal üretimle ilgili alanlardaki mevzuatı kavrama
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Hayvan besleme ve yemlerin tanınması
|
|
2- |
Hayvan ihtiyaçlarının bilinmesi
|
|
3- |
Hayvan genetik kaynaklarının tanımlanması
|
|
4- |
Hayvancılıkta planlamanın yapılması
|
|
5- |
Hayvan yetiştirme tekniklerinin bilinmesi
|
|
6- |
Barınak planlama
|
|
7- |
Konvansiyonel ve organik hayvancılıkta yeterli bilginin edinilmesi
|
|
8- |
Hayvancılık yatırımları
|
|
9- |
Hayvancılık ekonomisi
|
|
10- |
Hayvansal ürünlerin değerlendirilmesi
|
|
11- |
Hayvancılık projelerinin yapılması ve yürütülmesi
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
8
|
3
|
24
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
8
|
3
|
24
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
10
|
3
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
188
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
60
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Sevgican, F. 2001. Ruminantların beslenmesi (2. basım, Ders kitabı), E.Ü. Zir. Fak. Yayınları, no:524, s:228, İzmir.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Kılıç, A., T. Demirkuş, M. Polat ve H. Özkul, 2002. Buzağı, Düve ve Boğaların Beslenmesi (Yardımcı Ders Kitabı), Ege Üniv. Ziraat Fak. Yayınları, No: 548, Bornova-İzmir. 2.Cronje, P.B., 2000. Ruminant Physiology, Digestion, Metabolism, Growth and Reproduction. Cabi publishing, 10E 40th, Street Suite 3203, New York, NY 10016 USA 3.National Research Council (NRC), 2001. Nutrient Requirements of Dairy Cattle. Seventh Revised Edition. National Academy Press, Washington, D.C., 394p. 4.National Research Council (NRC), 2000. Nutrient Requirements of Beef Cattle. Seventh Revised Edition, updated 1996. National Academy Press, Washington, D.C. 232p.
|
|