Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OĞUZ DEMİRYÜREK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr. NAZIM PAŞAYEV
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Kalite ve kaliteyi etkileyen faktörlerin, Kalite kontrol tekniklerinin, toplam kalite yönetimi amaçlarının ve araçlarının, standartların ve standartlaştırmanın, kalite maliyetlerinin öğenilemsi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Kalite kavramı, Kalite anlayışının gelişimi, Kaliteyi etkileyen faktörler, Kalite kontrolün işletmeye olan katkıları, Kalite kontrol teknikleri, İstatistiksel kalite kontrol, Standart ve standardizasyon, Üretim hataların sınıflandırılması, ISO 9000 kalite güvence sistemi, Toplam kalite yönetimi anlayışı, Kalite maliyetleri, Kalite iyileştirmede kullanılan teknikler.
|
1- |
Kalite kavramı ve gelişimi. Kalitenin tanımı. Üretim sisteminde kalite kontrolünün yeri. Kalitenin tanımı. Kaliteyi oluşturan temel unsurlar.
|
2- |
Kalite kontrolü. Kalite kontrolünün amaçları ve faydaları. Toplam kalite kontrolü
|
3- |
Kalite kontrolünün organizasyonu. KK Organizasyon Prensipleri. KK Departmanın İç Organizasyonu. KK Organizasyonunda Yapılacak İşler. KK Organizasyon Tipleri
|
4- |
Kalite kontrol maliyetleri. Kalite kontrol maliyetlerinin sınıflandırılması. KK maliyetlerinin analizi ve kontrolü. KK maliyetlerinin düşürülmesi. KK hataları ve nedenlerinin araştırılması
|
5- |
Kalite kontrolü sisteminde muayene. Muayenenin Fonksiyonları Ve Tipleri. Üretim sürecinde muayene faaliyetleri. Muayenenin ekonomik olabilirliği. Hataların sınıflandırılması
|
6- |
Muayenelerin analizi ve değerlendirilmesi. Muayenede karar prosesi. Muayenede yer alabilen hatalar. Juran - Melsheimer planı. Operatör muayenesi. Muayenede Standartlaştırma.
|
7- |
Muayenede örnekleme. Örnek alma yöntemleri. Örneklemede işlene bilen hatalar. Örnekleme planları. Örnek hacminin hesaplanması
|
8- |
Toplam Kalite Yönetimi ve amaçları. Toplam Kalite Yönetiminin genel amaçları. Verimlilik ve etkililik. Yeniden yapılanma ve örgütsel gelişim. Etkin stratejik yönetim. Kalite geliştirme ve müşteri memnuniyeti. Pazar payı kârlılık ve rekabet geliştirme
|
9- |
Toplam kalite yönetiminin temel unsurları. Üst yönetimin önderliği. Tüm örgüt bazında kalite. Kaliteden her kesin sorumlu olması. TKY felsefesi: hata bulma değil hata önleme. İlk girişimde doğru yapma. Sürekli geliştirme. Benchmarking (Kıyaslama). İç ve dış müşterinin tatmini.
|
10- |
Toplam kalite yönetimi araçları
|
11- |
Toplam kalite yönetiminin yeni araçları.
|
12- |
Toplam Kalite Yönetimi (TKY) uygulamalarının kritik başarı koşulları. Üst yönetiminin desteği. Sürekli eğitim ve geliştirme. Yönetsel liderlik. Örgütsel kültürün değişimi. Uygun örgütsel yapı. Tüm şirket bazında katılım. Tanıma ve ödül sistemlerinin oluşturulması. TKY uygulamalarında karşılaşılan sorunlar.
|
13- |
Kalite kontrol teknikleri ve standartlar. Kalite geliştirme grupları. Sürekli gelişme. En iyiyi araştırma yöntemi. Yeniden dizayn. Entegre mühendislik. Kano modeli. ISO 9000 standartları. Deming’ın 14 nokta planı
|
14- |
Müşteri memnuniyeti ve ölçülmesi. Müşteri İlişkileri Yaklaşımı ve Standardı. Müşteri Memnuniyeti Yönetimi. Müşterilere Yönelik Pazarlama. Müşteri Merkezli Yönetim. Müşteri Memnuniyeti. Müşteri Kimdir? Müşteri Şikâyetleri. Müşteri Sadakati. Müşteri Tatmini (Standardı)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kaliteyi tanımlamayı bilmek ve problem olarak önemini anlamak.
|
2- |
Kaliteye problemlerini farklı yaklaşımları anlamak ve tanımlaya bilmek.
|
3- |
Muayene ve uyguladığı yöntemleri bilmek.
|
4- |
Toplam kalite yönetimini kalite problemine modern yaklaşım olarak anlayabilmek.
|
5- |
Toplam kalite yönetiminin temel prensiplerini ve uygulama araçlarını bilmek.
|
6- |
Kalite standartları. Uluslararası kalite standartları.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
|
|
3- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
|
|
4- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
|
|
5- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
|
|
6- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
|
|
7- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
|
|
8- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
|
|
9- |
En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
|
|
10- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
|
|
12- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
|
|
13- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
|
|
14- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
|
|
15- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
78
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
N.Paşayev''in ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Bülent Kobu. Üretim Yönetimi. İstanbul. Avcıol Basın Yayın. 2003
2. Evans J.R.-Lındsay W.M. The Management and Control of Quality. South Western, 2002
3. Evans J.R.-Dean J.W. Total Quality. South Western, 2000
4. Yefimov V.V. Upravleniye kaçestvom. Ulyanovsk, 2000
5. Juran’s Quality Handbook. McGraw-Hill, 1998
6. Ponomaryev S.V. vb. Upravleniye kaçestvom produksii. Moskova, Standartı i kaçestvo, 2005
7. Upravleniye kaçestvom produksii. Moskova, Novoye Znaniye, 2002.
8. Mazur İ.İ., Şapiro V.D. Upravleniye kaçestvom. Moskova, Vısşaya Şkola, 2003.
|
|