Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK DİLİ II |
Birinci düzey |
TDL 102 |
Zorunlu |
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ZEHRA GÜMÜŞ GEMİCİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
OKUTMAN NESİBE DİDEM KOÇAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf dersleri/Yüz yüze eğitim/ Dersler/ alıştırmalar,/Sunum/Gösterme vs.
|
Dersin amacı
|
Türkçe dilbilgisi, dil ve kültür ilişkisi, sesler ve ses uyumu, isimler, sıfatlar, vb grammer kuralları, yazım hataları ve noktalama işaretleri, kısaltmalar, kelime yapısı ve çalışması, sözlük, yazım çalışması, kitap yorumları, edebi yazı türleri, yaratıcı yazma ve gezi yazısı gibi konulara dayalı çalışmalar yapmak. Öğrencilere Türkçenin tarihi ve bugünkü durumu hakkında bilgi verip Türkçeyle yazılmış metinler üzerinde çalışmalar yapmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Dilin tanımı, dilin özelliği, dil ve biliş, dil ve toplum, dil ve kültür, dil aileleri, dil yapısı ve kaynakları, Türk dilinin diğer diller arasındaki yeri, Türkçenin fonetik özellikleri, fonetik kuralları, Türkçede kırılma, büküm, Türkçede kelime kategorileri, imla kuralları, kompozisyon, cümlenin unsurları ve analiz örnekleri
|
1- |
Kelime Türleri: Ad Sözlü Anlatım Demokratik toplantı usulleri Konuşma, konuşmayı oluşturan ögeler: Konuşma: Hazırlıklı Konuşma, Hazırlıksız Konuşma 1. Karşılıklı Konuşma Türleri: a) Selamlaşma, b) Hatır Sorma c) Tanışma ve Tanıtma d) Soru-Sorma –Soruya Cevap Verme: e) Kutlama f) Özür Dileme g) Söyleşi h) Mülakat ı) Telefonla Konuşma, Dünyayı değiştiren ifadeler Hz. Muhammed’in “Veda Hutbesi” Hz. İsa’nın “zeytin dağı vaazı” Galileo (1564-1642) "Beni Affedin, Yanıldım, Dünya dönmüyor!" Mustafa Kemal Atatürk “Gençliğe Hitabe”
|
2- |
Kelime Türleri: Sıfat ve Türleri Uygulama Topluluk karşısında konuşma türleri: a) Söz Korosu, b) Hikâye, olay, anı anlatma, c) Bir İşi Tarif Etme, d) Duyuru, e) Bir Kimseyi Tanıtma, f) Bir cihazı Tanıtma, g) Açış Konuşması, h) Ayrılış Konuşması, ı) Sözcülük Yapma, i) Kitap Tanıtma, j) Demeç Verme, k) Konferans Verme, l) Nutuk Verme Kompozisyon yazmada uyulması gereken kurallar Kelimeden, paragrafa, paragraftan metine gelişim aşamaları
|
3- |
Kelime Türleri Zamir, Uygulama 3. Toplantılarda yapılan konuşma türleri:) Bilimsel Toplantılar, b) Genel Kurul c) Yönetim Kurulu Toplantıları, d) Yuvarlak Masa Toplantısı, e) Forum, f) Panel, g) Sempozyum h) Münazara...
|
4- |
Kelime Türleri: Zarf ve Uygulamalar Yazılı Anlatım (Kompozisyon) Paragraf, Paragraf Bilgisi, Paragrafta düşünceyi Geliştirme Anlatıma hazırlık, Anlatımda tema ve konu, Anlatımda sınıflandırma, Anlatımın ve anlatıcının amacı, Anlatıcının tavrı, Anlatımın temel özellikleri, Anlatım türlerinin sınıflandırılması
|
5- |
Kelime:Edat ve Bağlaçlar, uygulamalar Anlatım Türleri
|
6- |
Metin ve Metin Türleri: Öyküleyici (Hikâye edici) Anlatım,Sanat metinleri: masallar, aisopos (ezop) ağustos böceği ile karıncalar Tilki ile Leylek la fontaine (la fonten), ezop masalları Papağan az gittik uz gittik pertev naili boratav Hikâyenin Yüzü Stratejisi Kınalı Hasan (Anonim) Arzu İle Kamber Türk Halk Öyküleri Hikayenin Ögeleri Ana Olay, olaylar zinciri, sonuç (çözüm) Zamanın Özellikleri Metindeki işlevi
|
7- |
Kelime Grupları: İsim Tamlaması, Sıfat Tamlaması, sıfat-fiil, isim-fiil, zarf fiil grupları ve Kelime Grubu tahlili Betimleyici Anlatım: Kınalıada’da Bir Ev-Sait Faik Abasıyanık Mahalle Kahvesi Balzac- Goriot Baba Mekan- Mekanın Özellikleri Yahya Kemal-Kendi Gök Kubbemiz
|
8- |
Kelime Grupları ve Uygulama Coşku ve Heyecana Bağlı (Lirik) Anlatım: Orhan Veli- İstanbul’u Dinliyorum Gözlerim Kapalı Aydın Gün- Telli Kavak Zihniyet, yapı, tema, Şiir Dili, Ahenk, Ses ve Ritim, Gerçeklik ve Anlam, Yorum, Metin ve Şair… Şiir Okuma Manzume ve Şiir
|
9- |
Kelime Grupları ve Uygulama Destanımsı Anlatım (Epik)-Emredici Anlatım:Dede Korkut Hikâyeleri: Tepegöz, Dirse Han Oğlu Boğaç Han Destanı Mit ve Mitoloji Ergenekon Destanı, Göç Destanı Hayat Ağacı Efsanesi-Türk Mitolojisi Şamanizm Kam Oğuz Kağan Destanı-Türk Mitolojisi-I Bahettin Ögel
|
10- |
Cümle, cümlenin ögeleri basit cümle ve uygulamalar Öğretici Anlatım – Açıklayıcı Anlatım- Tartışmacı Anlatım-Kanıtlayıcı anlatım: Bilimsel Yazılar Yunusun Çağdaş Yorumcuları-Doç. Dr. Mustafa İsen Yedi İklim Dergisi Düşüncenin Fotoğrafı Farklılıklar-Karşıtlıklar-Benzerlikler Metin ve Zihniyet Yapı, Ana düşünce, dil ve anlatım, Anlam-Yorum, Metin ve Yazar
|
11- |
Cümle Türleri: Şartlı Birleşik Cümle, İçiçe birleşik cümle ve uygulamalar Düşsel Anlatım (Fantastik) Gelecekten Söz eden anlatım Söyleşmeye bağlı anlatım Mizahi anlatım
|
12- |
Yazılı Kompozisyon Türleri: (Form Yazıları) Düşünceye Dayalı Kompozisyon Türleri Mektup, ilen, reklam, özgeçmiş, dilekçe Fıkra, Makale, Deneme, Eleştiri Metin inceleme
|
13- |
Yazılı Kompozisyon Türleri: (Form Yazıları) Düşünceye Dayalı Kompozisyon Türleri Mektup, ilen, reklam, özgeçmiş, dilekçe Fıkra, Makale, Deneme, Eleştiri Metin inceleme
|
14- |
Final
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türkçe etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi,
|
2- |
Yazılı ve sözlü anlatım becerileri, temel yazım ve noktalama kurallarının doğru kullanımı, yazılı ve sözlü anlatımda özgüven
|
3- |
Yasam boyu öğrenme gereğini algılamak ve kendi kendine öğrenme becerisini kazanmak,
|
4- |
Değişken koşullara uyum sağlayabilme becerisi,
|
5- |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma, yetki alabilme ve gereğini yerine getirebilme becerisi,
|
6- |
Analitik düşünce ile mevcut sistemleri inceleme, iyileştirme ve geliştirmeye yönelik algoritmik çözümler üretebilme becerisi,
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel ve mühendislik bilimlerini kullanabilme yeteneğini kazanır.
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliği alanında sistem denetlemesi, problem analiz etme, sentezleme yapma ve çözümleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Ekonomik, teknik ve sürdürülebilir çerçevede proje üretir.
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümünde disiplinler arası iş birliği yapar.
|
|
5- |
Biyosistem Mühendisliği alanında mevcut mevzuata hâkim olur ve sorumlulukları kavrar.
|
|
6- |
Etkin iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
|
7- |
Biyosistem Mühendisliği alanında geliştirilmiş sistemleri yönetir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip eder ve kendini geliştirme bilincini kazanır.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
42
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders Notlarım, - Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu, Ankara. İmla Kılavuzu, Türk Dil Kurumu, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Muharrem Ergin, Üniversiteler için Türk Dili, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1986. Doğan Aksan, Her yönüyle Dil (1, 2, 3), TDK Yayınları, Ankara 1982. Bedia Akarsu, Wilhelm von Humbolt’ta Dil Kültür Bağıntısı, İstanbul 1985. Tahsin Banguoğlu, Türkçenin Grameri, Baha Matbaası, İstanbul 197. Bacon, Denemeler, MEB Yayınları. Alain, Minerva veya Bilgelik, (Çev. Ayda Yörükan), Tur Yayınları, Ankara 1971. Montaigne, Denemeler, (Çev. Sabahattin Eyüboğlu), Cem Yayınları, Ankara 1972.
|
|