Ön koşul dersleri
|
Sadece doktora eğitimi yapan öğrenciler, ders alabilirler.
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ÇİĞDEM KARAKÜKCÜ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF.DR. KADER KÖSE
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Haftada iki saat teorik ders yapılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu derste hücreler arasındaki sinyal iletiminin genel özellikleri, otokrin, parakrin ve endokrin sinyaller, kimyasal yapılarına göre hormonların sınıflandırılması, başlıca endokrin sistemler ve hedef hücreleri, hormonların etki mekanizması ve ikinci habercileri ve reseptör yapıları anlatılacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Sadece doktora eğitimi yapan öğrenciler, ders alabilirler. Öğrencilerin derse devam mecburiyetleri vardır.
|
1- |
Hücreler arası sinyal iletimi.
|
2- |
Otokrin, parakrin ve endokrin sinyaller.
|
3- |
Kimyasal yapılarına göre hormonların sınıflandırılması.
|
4- |
Polipeptid ve protein yapılı hormonların sentezi ve salınımı.
|
5- |
Steroid hormonların sentezi ve salınımı.
|
6- |
Başlıca endokrin sistemler ve hedef hücreleri
|
7- |
Hormon etki mekanizmaları.
|
8- |
Reseptörler: Yapıları ve hücredeki lokalizasyonları.
|
9- |
G proteinler, cAMP
|
10- |
Kalmodulin ve polifosfoinozitid (PIP2) yolu
|
11- |
cGMP ve ANP
|
12- |
Öğrenci aktivitesi
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hücreler arası sinyal iletiminin organizma için önemini kavrayacak; otokrin, parakrin ve endokrin sinyaller arasındaki farkı öğrenecek.
|
2- |
Kimyasal yapılarına göre hormonları sınıflandırabilecek; steroid ve polipeptid (protein) yapılı hormonların nasıl sentezlendiğini, bu hormonların sentez ve salınımlarının nasıl kontrol edildiğini öğrenecek.
|
3- |
Organizmada bulunan başlıca endokrin sistemleri ve bunların hedef hücrelerini tanıyacak; negatif ve pozitif feed-back mekanizmaların önemini kavrayacak.
|
4- |
Kimyasal yapılarına göre hormonların etki mekanizmalarını; reseptörlerin yapı ve fonksiyonlarını öğrenecek.
|
5- |
Membran reseptörleri aracılığıyla etkisini gösteren hormonların ikinci habercileri olan cAMP oluşumunu ve intraselüler Ca2+ düzeylerinin nasıl yükseldiğini ve bu yolların nasıl kontrol edildiğini öğrenecek.
|
6- |
Hücrelerde cGMP oluşumunu ve ANP’nin etki mekanizmasını öğrenecek.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir.
|
|
2- |
Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
11
|
3
|
33
|
Ödevler
|
1
|
5
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
15
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
153
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders sorumlusunun hazırladığı ppt dosyaları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Alberts B, Bray D, Lewis J, et al. Molecular biology of the cell (5th ed). Garland Publishing, Inc 2008.
2-Greenspan FS, Gardner DG. Basic and Clinical Endocrinology, Lange 2003.
3-Burtis CA, Ashwood ER. Tietz Textbook of Clinical Chemistry, 1999.
|
|