Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > AHLAK FELSEFESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
AHLAK FELSEFESİ Birinci düzey FDB610 Seçmeli 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULLAH AKGÜL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Abdullah AKGÜL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Ahlak felsefesinin temel problemlerini, alanlarını ve ahlak teorilerini tanıtmayı ve değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Dersin tanımı Bu ders ahlak felsefesinin temel problemlerini, alanlarını ve ahlak teorilerini tanıtmayı ve değerlendirmeyi amaçlayan bir derstir.

Dersin içeriği
1- Ahlak Felsefesinin Tanımı ve Alanları
2- Meta-etik, Normatif Etik ve Uygulamalı Etik Ayrımı
3- Meta-etiğin Problem Alanı ve Meta-Etik Teoriler
4- Normatif Etik Teorileri
5- Meta-etik, Normatif Etik ve Uygulamalı Etik İlişkisi
6- Ahlakın Evrenselliği ve Göreceliliği Problemi
7- İslam Ahlak Teorilerine Genel Bakış
8- İslam Ahlak Teorileri: Felsefî Ahlak Teorileri
9- Tasavvufi Ahlak Teorileri
10- Dini Ahlak Teorileri
11- İslam Felsefî Ahlak Teorierine Örnek Olarak: İ.Miskeveyh'in "Tehzibul Ahlak" isimli Eseri
12- Miskeveyh'e Göre Nefsin Faziletleri
13- Miskeveyh'e Göre Sevgi Türleri ve Dostluk
14- Miskeveyh'e Göre Nefsin Hastalıkları ve Nefis Sağlığını Koruma
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Ahlak felsefesinin temel problemlerini açıklayabilir.
2- Meta-etik ve Normatif etik alanındaki ahlak teorilerini karşılaştırabilir.
3- Ahlakın insan yaşamındaki önem ve yerini değerlendirebilir.
4- İslam ahlak teorileri hakkında genel bilgi verebilir.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Cafer Sadık Yaran, Ahlak ve Etik; Cafer Sadık Yaran,İslam Ahlak Felsefesine Giriş. İ.Miskeveyh, Tehzibul Ahlak.
Yardımcı Kaynaklar Recep Kılıç, Ahlakın Dini Temeli.

Ders ile ilgili dosyalar