Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GIDA MİKROBİYOLOJİSİ II |
Birinci düzey |
GM 404 |
Zorunlu |
8 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşulsuz
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ZÜLAL KESMEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ZÜLAL KESMEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Mikroorganizmaların gıdalardaki varlığını ve rolünün anlaşılması ve gıda endüstisinde mikroorganizmların neden olduğu sorunların önlenmesi ve daha güvenli ve kaliteli gıda üretimine yönelik gerekli bilgilerin verilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
Gıdalarda bozulmaya neden olan ve insanlarda sağlık riski oluşturan mikroorganizmaları, gıda muhafaza yöntemleri ile bu yöntemlerin mikroorganizmalar üzerinde etkilerini ve fermantasyon mikrobiyolojisi konularını kapsamaktadır.
|
1- |
Tarihçe ve Gıda Mikrobiyolojisinde Gelişmeler
|
2- |
Mikroorganizmalarda Çoğalma ve çoğalmanın matematiksel ifadesi, Mikrobiyal Gelişmede İzlenen Sıra
|
3- |
Mikroorganizmalarda Tutunma ve Biyofilm Oluşumu
|
4- |
Mikroorganizmalarda Spor Oluşumu ve Sporun Çimlenmesi
|
5- |
Gıda Ortamında Mikrobiyal Stres Yanıtı, Ölümcül Olmayan Stres ve Hasar
|
6- |
Starter Kültürler ve Bakteriyofajlar
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Fermente Gıdalarda Kullanılan Mikroorganizmalar
|
9- |
Bağırsak Kaynaklı Bakteriler ve Probiyotikler
|
10- |
Bazı Yararlı Moleküllerin Biyokimyası
|
11- |
Yeni ve Yeni Ortaya Çıkan Gıda Kaynaklı Patojenler
|
12- |
Geleneksel, İmmünolojik, Moleküler ve Biyoalgılayıcı Temelli Saptama Yöntemleri
|
13- |
Belirli Gıda Gruplarının Bozulması
|
14- |
Mikroorganizma Kaynaklı Enzimlerle Gıdaların Bozulması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mikroorganizmaların gıdalarda çoğalmasını etkileyen faktörlerin kavranması
|
2- |
Mikroorganizmaların, gıdalarda meydana getirdiği yararlı ve zararlı etkilerin anlaşılması
|
3- |
Gıda kaynaklı mikrobiyal bozulmaların önlenmesinde kullanılan muhafaza yöntemlerinin öğrenilmesi
|
4- |
Gıdalarda patojen mikroorganizmaların gelişiminin kontolünün anlaşılması
|
5- |
Fermentasyon ve fermente gıdaların üretiminin öğrenilmesi
|
6- |
Probiyotik mikroorganizmalar ve probiyotik gıda üretiminin kavranması
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
|
|
2- |
Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
3- |
Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
|
|
4- |
Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
|
|
5- |
Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
|
|
6- |
Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
|
|
8- |
Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
|
|
9- |
Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
|
|
11- |
İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
|
|
12- |
Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
|
|
13- |
Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
59
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Heperkan, D. (2016). Temel Gıda Mikrobiyolojisi. Fundamental food microbiology, (Bibek Ray - Arun Bhunia)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Erkmen, O. (ed) “Gıda Mikrobiyolojisi”, Efil Yayınevi, Ankara, 2010.
|
|