Giriş | English

Doktora > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Halk Sağliği (doktora) > İLERİ SAĞLIK YÖNTEMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İLERİ SAĞLIK YÖNTEMİ Üçüncü düzey HAS 602 Zorunlu 2 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Sunum, soru cevap, tartışma
Dersin amacı Sağlık politikası ve planlamasının yapılması sağlık idarecilerinin önemli görevlerinden biridir. Bu dersin amacı çağdaş ve evrensel düzeyde sağlık kurumları yönetimi eğitimi vererek öğrencileri sağlık kurumlarının yönetimi konusunda yetiştirmektir.
Dersin tanımı Bir örgütün yönetimi ile ilgili temel kavram ve konular (örgüt, yönetim ve yönetici tanımları, yönetim becerileri, rolleri ve düzeyleri ve yönetim süreci), temel örgüt kuramları (klasik, neoklasik, kantitatif, modern ve yeni yaklaşımlar), dış çevre ve örgütler üzerindeki etkisi ve planlama, örgütleme, yönlendirme ve denetimden oluşan temel yönetim fonksiyonları

Dersin içeriği
1- Yönetimin tanımı
2- Temel örgütsel teoriler
3- Yönetim becerileri
4- Liderlik
5- Yönetimin fonksiyonları
6- Planlama süreci
7- Örgütleme süreci
8- Değerlendirme süreci
9- Yönetimde insangücü
10- Ekip yaklaşımı
11- Hastane yönetimi
12- Halkla ilişkiler
13- Kalite ve akreditasyon
14- Bilgi yönetim sistemleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sağlık kurumları yönetimi alanındaki gerekli tanım, kavram ve ilkeleri bilir.
2- Yönetime ilişkin kavram, ilke, kuram, model ve tekniklerin sistematik ve bilinçli bir şekilde uygulanması bilgi ve becerisine sahip olur.
3- İyi yönetilen bir sağlık kurumunun özelliklerini anlar.
4- Sağlık kurumları yönetiminde göz önünde bulundurulması gereken temel ilkeleri anlar
5- Bir sağlık kurumunu etkin ve verimli bir biçimde işletebilme becerisi kazanır.
6- Sağlık hizmetleri açısından sağlık kurumları yönetiminin önemli bir alan olduğuna inanır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
2- Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin toplum sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3- Halk sağlığı alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ve sentez ederek, özgün sonuçlara ulaşır.
4- Halk sağlığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibidir. Bu araçları ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeleri yapabilir.
5- Halk sağlığı alanında yapılan çalışmalarda sık kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi ve beceri sahibidir. Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
6- Halk sağlığı alanı ile ilgili çalışmalarda ve araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir.
7- Halk sağlığı alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
8- Halk sağlığı alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlar veya ulusal/uluslar arası bir bilimsel toplantıda sunar.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
10- Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
11- Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini bilir ve uygular.
12- Uzman kişilerle halk sağlığı alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
13- En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini halk sağlığı uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
14- Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur.
15- Halk sağlığı alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri ülke gerçekleri doğrultusunda ve toplum yararına kullanır.
16- Temel yöneticilik bilgi ve becerilerine sahiptir.
17- Diğer sağlık disiplinleri ile ekip halinde çalışabilir ve ekibe liderlik edebilir.
18- Halk sağlığı alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
19- Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Halk sağlığı uygulamaları ve bilimsel araştırmalarda etik kurallara uygun davranır.
20- Toplumun sağlık eğitimi ihtiyaçlarını belirleyebilir, bireylere ve gruplara eğitim verebilir.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 20 40
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 30 30
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 60 60
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     203
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kavuncubaşı Ş, Yıldırım S. Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Siyasal Kitabevi, Ankara, 2012.
Yardımcı Kaynaklar Velioğlu, P, Oktay S, Bildirici Z. Sağlık kurumları yönetimi. Anadolu Üniversitesi, 1993. Tengilimoğlu D, Işık O, Akbolat M. Sağlık işletmeleri yönetimi. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2012. Tengilimoğlu, D. Sağlık hizmetleri pazarlaması. Siyasal Kitabevi, Ankara, 2011. Hanlon, JJ. Public health. Administration and practice. CV Mosby Company, Saint Louis, Missouri, USA, 1974. Hanlon, JJ. "Principles of public health administration." . CV Mosby, 1969. Lawrence F. Wolper (1995). Health Care Administration: Principles, Practices, Structure, and Delivery. Aspen Publishers, Inc., Gaithersburg, Maryland

Ders ile ilgili dosyalar