Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MÜGE YILMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MÜGE YILMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bireyin ve toplumun beslenme durumunu saptayabilmek ve sağlıklı beslenme önerileri verebilmek.
|
Dersin tanımı
|
Toplum ve bireylerin beslenme durumunun saptanması.
|
1- |
Toplum beslenmesinin önemi ve toplumdaki beslenme sorunlarının nedenleri.
|
2- |
Beslenme durumunu saptama yöntemleri.
|
3- |
Klinik bulguların belirlenerek beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi.
|
4- |
Antropometrik ölçümlerle beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi (Çocuk).
|
5- |
Antropometrik ölçümlerle beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi (Yetişkin).
|
6- |
Vücut Bileşiminin saptanması ve değerlendirilmesi.
|
7- |
Biyokimyasal ve biyofizik yöntemlerle beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Dolaylı yöntemlerle (Sağlık istatistikleri; yaşa özgü mortalite ve morbidite hızları vb.) beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi.
|
10- |
Besin tüketim araştırmaları, besin tüketiminin saptanması ve değerlendirilmesi.
|
11- |
Enerji Dengesi.
|
12- |
Fiziksel aktivite düzeyinin saptanması
|
13- |
Beslenme rehberleri, toplumsal düzeyde sağlıklı beslenme önerileri/Türkiye Beslenme Rehberi(TÜBER)
|
14- |
Anne sütünün önemi.
|
15- |
Yaşlılıkta beslenme.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Toplum beslenmesinin önemini ve toplumdaki beslenme sorunlarının nedenlerini açıklar.
|
2- |
Beslenme durumunu saptamada kullanılan antropometrik ölçümleri yapabilir ve ölçüm sonuçlarını değerlendirebilir.
|
3- |
Bireylerin besin tüketimlerini saptayabilir ve sonuçları değerlendirebilir.
|
4- |
İnsandaki enerji dengesinin bileşenlerini açıklayabilir.
|
5- |
Bireyin fiziksel aktivite düzeyini belirleyebilir.
|
6- |
Toplumsal düzeyde Türkiye Beslenme Rehberi''ndeki sağlıklı beslenme önerilerini verebilir.
|
7- |
Anne sütünün önemini kavrar, anne sütü ve emzirmeyle ilgili önerilerde bulunabilir.
|
8- |
Yaşlılıkta beslenmenin önemini kavrar.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
1
|
24
|
24
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
126
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-Pekcan, G. Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı, (Ed. A. Baysal ve ark.) 67-142, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2013.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Pekcan, G. Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı, (Ed. A. Baysal ve ark.) 67-142, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2013.
2-Gibney M.J, Margetts B.M, Kearney J.M, Arab L. ed (s). Public Health Nutrition 1st ed. UK: Blackwell Science, 2004.
3- Aykut M. Toplum Beslenmesi. İçinde Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Öztürk Y, Günay O (edt), Erciyes Üniversitesi Yayınları, 2011
|
|