Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Beslenme ve Diyetetik > TOPLUMDA BESLENME DURUMUNUN SAPTANMASI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TOPLUMDA BESLENME DURUMUNUN SAPTANMASI Birinci düzey BES 321 Zorunlu 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MÜGE YILMAZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MÜGE YILMAZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bireyin ve toplumun beslenme durumunu saptayabilmek ve sağlıklı beslenme önerileri verebilmek.
Dersin tanımı Toplum ve bireylerin beslenme durumunun saptanması.

Dersin içeriği
1- Toplum beslenmesinin önemi ve toplumdaki beslenme sorunlarının nedenleri.
2- Beslenme durumunu saptama yöntemleri.
3- Klinik bulguların belirlenerek beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi.
4- Antropometrik ölçümlerle beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi (Çocuk).
5- Antropometrik ölçümlerle beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi (Yetişkin).
6- Vücut Bileşiminin saptanması ve değerlendirilmesi.
7- Biyokimyasal ve biyofizik yöntemlerle beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi
8- Ara sınav
9- Dolaylı yöntemlerle (Sağlık istatistikleri; yaşa özgü mortalite ve morbidite hızları vb.) beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi.
10- Besin tüketim araştırmaları, besin tüketiminin saptanması ve değerlendirilmesi.
11- Enerji Dengesi.
12- Fiziksel aktivite düzeyinin saptanması
13- Beslenme rehberleri, toplumsal düzeyde sağlıklı beslenme önerileri/Türkiye Beslenme Rehberi(TÜBER)
14- Anne sütünün önemi.
15- Yaşlılıkta beslenme.
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Toplum beslenmesinin önemini ve toplumdaki beslenme sorunlarının nedenlerini açıklar.
2- Beslenme durumunu saptamada kullanılan antropometrik ölçümleri yapabilir ve ölçüm sonuçlarını değerlendirebilir.
3- Bireylerin besin tüketimlerini saptayabilir ve sonuçları değerlendirebilir.
4- İnsandaki enerji dengesinin bileşenlerini açıklayabilir.
5- Bireyin fiziksel aktivite düzeyini belirleyebilir.
6- Toplumsal düzeyde Türkiye Beslenme Rehberi''ndeki sağlıklı beslenme önerilerini verebilir.
7- Anne sütünün önemini kavrar, anne sütü ve emzirmeyle ilgili önerilerde bulunabilir.
8- Yaşlılıkta beslenmenin önemini kavrar.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
2- Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
3- Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
4- Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
5- Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
6- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
7- Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
8- Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
9- Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 24 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     126
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1-Pekcan, G. Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı, (Ed. A. Baysal ve ark.) 67-142, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2013.
Yardımcı Kaynaklar 1-Pekcan, G. Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı, (Ed. A. Baysal ve ark.) 67-142, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2013. 2-Gibney M.J, Margetts B.M, Kearney J.M, Arab L. ed (s). Public Health Nutrition 1st ed. UK: Blackwell Science, 2004. 3- Aykut M. Toplum Beslenmesi. İçinde Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Öztürk Y, Günay O (edt), Erciyes Üniversitesi Yayınları, 2011

Ders ile ilgili dosyalar