Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KUANTUM NANOYAPILARA GİRİŞ |
Birinci düzey |
SFİZ418 |
Seçmeli |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Kuantum Fiziği dersini almış olmak
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ KEVSER ŞAHİN TIRAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Kuantum nano yapıların temel kuantum fiziksel özelliklerini öğrenmek, kuantum nano yapı türlerinin öğrenilmesi, kuantum nano yapıların elde edilişi ve teknolojideki kullanım alanlarının öğrenilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
Kuantum nano yapıların temel kuantum fiziksel özelliklerini öğrenmek, kuantum nano yapı türlerinin öğrenilmesi, kuantum nano yapıların elde edilişi ve teknolojideki kullanım alanlarının öğrenilmesidir.
|
1- |
Kuantum yapılar
|
2- |
İdeal kuantum tellerinin direnci
|
3- |
Nanoyapılara kuantum girişimi
|
4- |
Aşamalandırma (kuantumdan klasik geçişe)
|
5- |
Gürültü ve lokalizasyon
|
6- |
İletkenlik Dalgalanmaları
|
7- |
Kuantum Noktaları ve Coulomb blokajı
|
8- |
Aharonov-Bohm etkisi
|
9- |
Süperiletkenlik (Cooper çifti, Ginzburg Landau, Josephson etkisi)
|
10- |
Kuantum Hall etkisi
|
11- |
Süperiletken Qubitler
|
12- |
Kuantum Bitleri ve Kuantum Kapıları
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kuantum heteroyapıları öğrenmek.
|
2- |
Kuantum kuyu, tel ve nokta yapıları öğrenmek.
|
3- |
Nümerik hesaplama yapabilmek.
|
4- |
Küresel, silindirik ve asimetrik kuantum kuyuları hakkında bilgi edinmek.
|
5- |
Tek kuantum kuyuda elektrik alan etkisini öğrenmek.
|
6- |
Kuantum kuyusunda dış manyetik alan etkisini öğrenmek.
|
7- |
Tek kuantum kuyuda yabancı atom etkisi.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
|
|
3- |
Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
|
|
4- |
Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
5- |
Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
|
|
9- |
Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
10- |
Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
|
|
11- |
Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
58
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Quantum wells, wires and dots
Theorytical and Computational
Physics of Semiconductor
Nanostructures
Yaz.: Paul Harrison
John Willey & Sonsi Ltd, 2005
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Semiconductor Heterojunctions and Nanostructures
Yaz.: Omar Manasreh
2-Quantum Theory of the Optical and Electronic Properties of Semiconductors
Yaz.: Hartmut Haug, Stephan W. Koch
3-Mesoscopic Electronics in Solid state Nanostructures
Yaz.: Thomas Heinzel
|
|