Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ İLKER YILMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR.ÜYESİ YELİZ SÜRME
ARŞ.GÖR.DR. HATİCE YÜCELER KAÇMAZ
DR. ÖĞR. ÜYESİ SEVDA KORKUT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Modül 5 haftalık rotasyonlar şeklinde bahar ve güz dönemlerinde verilmektedir. Bu modül haftada 2 saat vaka tartışması ve 32 saat klinik uygulama olarak verilir. Modüldeki vaka tartışmaları ve klinik uygulama ilgili anabilimdalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir.
|
Dersin amacı
|
1. Cerrahi hastalıkları hemşireliği bakımı hakkında bilgi edinmek
2. Post operatif ve pre operatif hemşirelik bakımını öğretmek
3. Teorik bilgiyi uygulama alanına aktararak hemşirelikte problem çözme sürecini kullanabilme yeteneğini geliştirmek
4. Bireye bakım verirken bütüncül bakım vermeyi geliştirmek (fiziksel, mental, sosyal, entelektüel)
|
Dersin tanımı
|
Bu modülde öğrenciler genel cerrahi, beyin cerrahi, kalp damar cerrahi servis ve yoğun bakım, genel cerrahi, beyin cerrahi, göğüs cerrahi servis ve yoğun bakım, ortopedi, üroloji ve acil servis gibi kliniklerde uygulama yapmaktadırlar. Haftada bir gün vaka tartışması yapılmaktadır. Vakalar intrakranial kitle, kolon kanseri (stoma),Whipple cerrahisi(Pankreas tümörü) meme kanseri (mastektomi), açık kalp ameliyatı, mesane tümörü, total kalça protezi, transiyondaki hastanın bakımı, arrest, travmadan oluşmaktadır. Öğrenciler beş haftada bir klinik rapor hazırlamaktadırlar.
|
1- |
Koroner By-pass ve hemşirelik bakımı
|
2- |
Travmalar ve hemşirelik bakımı
|
3- |
İntrakranial tümör, cerrahisi ve hemşirelik bakımı
|
4- |
Kolon kanseri ve hemşirelik bakımı
|
5- |
Meme kanseri ve hemşirelik bakımı
|
6- |
Gastrektomi ve hemşirelik bakımı
|
7- |
Ürolojik cerrahi, mesane tümörü olan hastanın hemşirelik bakımı
|
8- |
Ortopedik cerrahi, total kalça protezi sonrası hemşirelik bakımı
|
9- |
Akciğer kanseri, cerrahisi ve hemşirelik bakımı
|
10- |
Pankreas tümörü olan hastanın cerrahisi(Whipple) ve hemşirelik bakımı
|
11- |
İntrakraniyal kanama ve hemşirelik bakımı
|
12- |
Arrest ile acile gelen hastanın bakımı
|
13- |
Ortopedik cerrahi, traksiyondaki hastanın hemşirelik bakımı
|
14- |
Ürolojik cerrahi, böbrek taşı olan hastanın hemşirelik bakımı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Cerrahi hastalıkları hemşireliği bakımı hakkında bilgiye sahiptir
|
2- |
Cerrahi girişim sonrası hastanın rehabilitasyonunu planlar
|
3- |
Teorik bilgiyi uygulama alanına aktararak hemşirelikte problem çözme sürecini kullanır
|
4- |
Bireye bakım verirken bütüncül bakım vermeyi geliştirir (fiziksel, mental, sosyal, entelektüel
|
5- |
Ameliyat öncesi hasta hazırlığı yapar, ameliyat sonrası hasta bakımı yapar
|
6- |
Cerrahi girişim sonrası hastanın taburculuk eğitimini planlar
|
7- |
Cerrahi girişim gerektiren hastalıklarda kanıta dayalı uygulamaları takip eder
|
8- |
Güncel literatürü dikkate alarak vaka tartışması yapar
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
5
|
3
|
15
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
5
|
30
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
8
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
5
|
30
|
150
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
8
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
250
|
AKTS
|
|
|
10.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Karadakovan A, Aslan FE “Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım ”Nobel Kitabevi, İstanbul, 2010
2. Erdil F, Elbaş N, “Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği” Aydoğdu Ofset, Ankara, 2001
3. Çağlayan Ş, “Yaşam Bilimi Fizyoloi” Panel Matbaacılık, İstanbul, 1995
4. Birol L. Hemşirelik Süreci Etki Matbaacılık, İzmir, 2004
5. Black M.J, Hawsk J.H, Kene M.A. Medical-Surgical Nursing. W.B.Saunders Company Philadelphia, 2001.
6. Berkow R, The Merck Manuel. Merk Yayıncılık 14. Baskı, 2002
7. Guyton A, Hall J, “Tıbbi Fizyoloji” Nobel tıp kitap evi, İstanbul , 1996
8. Çakırcalı E, Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar kitabi , İzmir,2000
9. Ay F, Ertem Ü ve ark “ Temel Hemşirelik-Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar” İstanbul Medikal Yayıncılık, 2007
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Karadakovan A, Aslan FE “Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım ”Nobel Kitabevi, İstanbul, 2010
2. Erdil F, Elbaş N, “Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği” Aydoğdu Ofset, Ankara, 2001
3. Çağlayan Ş, “Yaşam Bilimi Fizyoloi” Panel Matbaacılık, İstanbul, 1995
4. Birol L. Hemşirelik Süreci Etki Matbaacılık, İzmir, 2004
5. Black M.J, Hawsk J.H, Kene M.A. Medical-Surgical Nursing. W.B.Saunders Company Philadelphia, 2001.
6. Berkow R, The Merck Manuel. Merk Yayıncılık 14. Baskı, 2002
7. Guyton A, Hall J, “Tıbbi Fizyoloji” Nobel tıp kitap evi, İstanbul , 1996
8. Çakırcalı E, Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar kitabi , İzmir,2000
9. Ay F, Ertem Ü ve ark “ Temel Hemşirelik-Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar” İstanbul Medikal Yayıncılık, 2007
|
|