Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MALZEME BİLİMİ |
Birinci düzey |
MEM 205 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AFŞIN ALPER CERİT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. AFŞIN ALPER CERİT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sözlü anlatım
|
Dersin amacı
|
Genel mühendislik malzemelerinin tanıtılması, Atomik ve mikroskobik sevyede iç yapı özellikleriyle ürün özellikleri arasındaki ilişkilerin ortaya konulması, malzeme davranışlarının mikromekanik easlarının anlaşılması, Mühendislik alaşımlarının ve uygulama alanlarının tanıtılması,
|
Dersin tanımı
|
Malzemelerin tarihsel süreci ve genel sınıflandırmaları, Atomik yapı ve atomlar arası bağlar, Katılarda kristal yapıları, Kristal yapı kusurları, Malzemelerin deformasyon davranışları, Faz diyagramları, Alaşım yapıları, Demir – sementit denge diyagramı, Isıl işlemler, Mekanik testler
|
1- |
Malzemelerin tarihsel süreci ve Mühendislik malzemeleri
|
2- |
Atomik yapı ve atomlar arası bağlar
|
3- |
Katıların kristal yapısı
|
4- |
Kristal yapı kusurları
|
5- |
Malzemelerin deformasyon davranışları
|
6- |
ARA SINAV
|
7- |
Alaşımlar ve alaşım yapıları
|
8- |
Demir – sementit denge diyagramı ve yapılar
|
9- |
Isıl işlemler,sertleştirme
|
10- |
Metal Malzemeler
|
11- |
Seramik malzemeler
|
12- |
Polimerik Malzemeler
|
13- |
Malzeme seçimi
|
14- |
Mekanik testler
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tarihsel süreç içerisinde maühendislik malzemelerine olan ihtiyacı kavrar ve malzeme bilimi ve mühendisliğindeki tarihsel gelişimi ve gelişim sürecini kontrol eden etkenleri kavrar.
|
2- |
Malzemelerin elektron, atomsal, kristal ve tane yapısı düzeyinde tanıyarak bu yapısal özelliklerle nihai ürün özellikleri arasındaki ilşkileri kavrar.
|
3- |
Dış ve iç gerilmeler altında malzemelerin mekanik davranışını anlar, gerilme ve şekil değiştirme ilşkilerini kavrar. Şekil değiştirmenin mikro mekanizmasını kavrar. Buna bağlı olarak mukavemet arttırıcı ve azaltıcı teknolojik işlemlerin temel esaslarını anlar.
|
4- |
Metal easlı malzemelerde alaşım sistemlerini ve alaşımların oluşum mekanizmalarını tanır. Faz diyagramlarını tanıyarak bir alaşım sisteminin faz diyagramını anlamlandırabilir.
|
5- |
Demir - karbon alaşım sistemini tanır ve demir karbon denge diyağramı üzerinden faz yapıları hakkında yorum yapabilir. Faz yapılarını mikroskobik analizini yapabilir.
|
6- |
ısıl işlemlerin malzeme özelliklerine etkilerini ve teknolojisini kavrar. EndÜstriyel uygulamalarda ne tür durumlarda ne tür ısıl işlemin uygulamasının yapılacağını kavrar.
|
7- |
Metal, seramik, polimer ve kompozit malzemelerin genel özelliklerini avantajlı yönlerini ve limitlerini kavrar.
|
8- |
Malzeme seçiminde dikkat edilecek genel hususları ve seçim kriterlerini kavrar .
|
9- |
Malzemeler uygulannılan mekanik test yöntemlerini ve bu testler sonucunda ortaya konulan malzeme özelliklerini kavrar.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
1a)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi
birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
1b)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
2)Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu
amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
3)Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
5- |
4)Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
6- |
5)Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
7- |
6a)Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda bağımsız olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi;
|
|
8- |
6b)Bağımsız olarak bireysel çalışma becerisi.
|
|
9- |
7a)Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
|
|
10- |
7b)En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
|
|
11- |
7c)Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
12- |
8a)Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık.
|
|
13- |
8b)Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
14- |
9)Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
15- |
10)Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
16- |
11)Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
17- |
12)Sensör teknolojileri, kontrol sistemleri, elektronik, mekanik ve bilgisayar mühendisliği disiplinlerine dair temel bilgiye sahip olma ve bu disiplinleri entegre ederek mühendislik çözümleri geliştirme becerisi.
|
|
18- |
13)Dinamik sistemler, elektromekanik cihazlar ve donanım-yazılım entegre sistemlerinin analizi, tasarımı ve optimizasyonunu yapabilme becerisi.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
8
|
1
|
8
|
Ödevler
|
3
|
2
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
3
|
3
|
Laboratuvar
|
1
|
2
|
2
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
73
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
T. Savaşkan, Malzeme bilgisi ve muayenesi, Celepler Matbaacılık, Trabzon, 2009
|
Yardımcı Kaynaklar
|
S. H. Avner, Introduction to physical Metallurgy, Second edition, McGraw-Hill, 1974
|
|