Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
UYGULAMALI GEOİSTATİSTİK |
Üçüncü düzey |
İNŞ 632 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yüksek Lisans ve Doktora öğrencileri
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
----------
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik açıklamalar ve çeşitli örnek problemler haftada 3 saatlik derslerde işlenmektedir. Dersler dışındaki zamanlarında öğrenciler, öğretim üyesi tarafından verilen bir dizi ödev problemlerini hem el ile hem de bilgisayar yardımıyla çözmekte, bu şekilde oluşturdukları ödevlerini içeren dosyayı sömestir sonunda öğretim üyesine teslim etmektedirler. Ödev problemlerinin bir kısmı öğrencilerin kendi ilgi alanlarından olup, öğrencilerin kendileri tarafından bulunmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Verileri sınıflayabilmek, Temel istatistik parametreleri hesaplayabilmek ve yorumlayabilmek, Verilere uygun test istatistiklerini uygulayabilme becerisini kazandırmak, veri grubunun alansal dağılımını Kriging yöntemi ile haritalayabilme
|
Dersin tanımı
|
Verilerin grafiksel gösterimi: Histogramlar, Frekans eğrileri, İstatistik: Olasılıklar, Dağılımlar, Hipotez testi, Ki-kare testi, Varyans Analizi, Korelasyon teorisi, Yersel bağımlılık yapısı ve modellenmesi Teorik ve deneysel yarıvariogram analizi, Matheron modellerinin tanıtılması, parametre tahmini, model uygunluk testi. Ölçümü olmayan nokta ve alanlar için kestirimler: Noktasal kriging, alansal kriging. Haritalama: Kriging tahmin ve kriging hata haritaları.
|
1- |
Jeoistatistikle ilgili temel tanımlar, yersel değişkenler (regionalized variables) kuramı, yersel değişkenlik kavramı
|
2- |
Jeoistatistikle ilgili temel tanımlar, yersel değişkenler (regionalized variables) kuramı, yersel değişkenlik kavramı (Devam)
|
3- |
Durağanlık ve varsayımları
|
4- |
Yersel (spatial) bağımlılık yapısı ve modellenmesi
|
5- |
Teorik ve deneysel yarıvariogram analizi
|
6- |
Teorik ve deneysel yarıvariogram analizi (Devam)
|
7- |
Matheron modellerinin tanıtılması, parametre tahmini, model uygunluk testi
|
8- |
Matheron modellerinin tanıtılması, parametre tahmini, model uygunluk testi (DEVAM)
|
9- |
Ölçümü olmayan nokta ve alanlar için kestirimler (Kriging, BLUE)
|
10- |
Ölçümü olmayan nokta ve alanlar için kestirimler (Kriging, BLUE) (Devam)
|
11- |
Noktasal kriging
|
12- |
Alansal kriging
|
13- |
Haritalama: Kriging tahmin ve kriging haritaları
|
14- |
Uygulama: Yöntemin inşaat, çevre ve su kaynaklarına ilişkin güncel verilere uygulanması, sonuçların yorumlanması, pratiğe aktarılması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Coğrafi Bilgi Sisteminde sorgulama kavramı ve konumsal analiz hakkında temel bilgileri tanımlar.
|
2- |
Konumsal veriler üzerinde gerçekleştirilen işlemlerin tanıtımı, harita cebri kavramı ve komşuluk işlemleri, mekansal ilişkiler için tanımlanan modelleri açıklar.
|
3- |
Coğrafi bilgi sistemlerinde 3 boyutlu analiz kavramı ve 3 boyutlu analizler için kullanılan yöntemleri kullanır.
|
4- |
Coğrafi bilgi sistemlerinde, konumsal yüzey enterpolasyonları ve geoistatistik kavramı hakkında temel bilgileri tartışır.
|
5- |
Digital yükseklik modelleri, vektör yüzeyler ve objeler, yüzey parametrelerinin elde edilmesi, yüzeylerin görselleştirilmesi ve yüzey topolojisi hakkında temel kavramları açıklar.
|
6- |
Coğrafik analiz için modelleme kavramı ve bilgi sistemi uygulamaları için model oluşturma hakkında temel bilgileri açıklar
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
2- |
Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
|
|
3- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
|
|
4- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
5- |
Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
7- |
İngilizce ve Türkçe etkin iletişim kurma becerisi
|
|
8- |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
|
10- |
Çağın sorunları hakkında bilgi
|
|
11- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, yetenekleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
5
|
65
|
Ödevler
|
4
|
10
|
40
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
171
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Clark, Isobel and William V. Harper. Practical Geostatistics 2000, Columbus, Ohio: Ecosse North America, LLC, 2000.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- HUXHOLD, W., Geographic Information Sytems, Oxford University Pres, New York
2- Shashi Shekhar, Sanjay Chawla, (2002). Spatial Databases: A Tour, Prentice Hall.
3- MAGUIRE, D. J., Geographical Information Systems: Principles and Applications, Longman, England
4- Gottfried Vossen, (1994): Datenmodelle, Datenbanksprachen und Datenbank-Management-Systeme. Addison-Wesley, New York, Bonn.
5- Clarke, Keith C., Bradley O. Parks, and Michael P. Crane. Geographic Information Systems and Environmental Modeling, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2002.
6- Philippe Rigaux, Michel O. Scholl, Agnes Voisard, (2001). Spatial Databases: With Application to GIS, Morgan Kaufmann Publishers
7- FULTON, J., Geographic Information Handling-Research and Applications, John Wiley, England
8- Erik, T.Roy, (2001) Einführung in XML, O'Reilly
9- Amdahl, Gary. Disaster Response: GIS for Public Safety, Redlands, CA: ESRI Press, 2001
|
|