Ön koşul dersleri
|
Genel Hayvan Besleme,
Çiftlik Hayvanları Ekolojisi,
Hayvan Besleme Fizyolojisi ve Metabolizması
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. İSMAİL ÜLGER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. İSMAİL ÜLGER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. DR. MAHMUT KALİBER
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Beslenmeye etki eden olumsuz çevre koşullarını inhibe edip stres durumunu da ortadan kaldırarak verim kayıplarını önlemeye yönelik bilgiler verilecektir
|
Dersin tanımı
|
Hayvancılıkta hayvan refahına ve doğrudan hayvan beslemeye etki eden çevresel faktörlerin ve bunların hayvan fizyolojisi ve beslemeye etki mekanizmaları
|
1- |
Çiftlik hayvanları ve çevresinin tanımı
|
2- |
Hayvancılıkta çevre şartları
|
3- |
Hayvan çevre interaksiyonu (termal denge, termanotral bölge, konfor zonu vb.)
|
4- |
Hayvanlarda stres oluşturan çevresel faktörler
|
5- |
Hayvanlarda çevreye bağlı olarak stres fizyolojisi
|
6- |
Beslenme çevre interaksiyonu (sindirilebilirlik, yemin enerjisi vb.)
|
7- |
Yem tüketimine etki eden çevresel faktörler
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Çevre sıcaklığı (düşük ve yüksek çevre sıcaklıkları) ile hayvanın besin madde gereksinmeleri ve yem tüketimi arasındaki ilişkiler
|
10- |
Yüksek sıcaklıklarda alınacak tedbirler ve beslemede dikkat edilecek hususlar
|
11- |
Ekstrem soğuklarda alınacak tedbirler ve beslemede dikkat edilecek hususlar
|
12- |
Fotoperiyot (gün uzunluğu, aydınlatma programı, vb.) ile hayvanın besin madde gereksinmeleri ve yem tüketimi arasındaki ilişkiler
|
13- |
Sosyal faktörler (cinsiyet, yerleşim sıklığı, sürü düzeni, vb.) ile hayvanın besin madde gereksinmeleri ve yem tüketimi arasındaki ilişkiler
|
14- |
Barınak (tip, ekipman, vb.), hastalıklar ve diğer çevre faktörleri (suya uzaklık, rüzgar, zeminin niteliği vb.) ile hayvanın besin madde gereksinmeleri ve yem tüketimi arasındaki ilişkiler
|
15- |
Olumsuz çevre koşullarının hayvansal ürün üretimi ve kalitesine etkileri
|
16- |
Yarıyıl sonu sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hayvancılıkta hayvan refahına ve doğrudan hayvan Beslemeye etki eden çevre bileşenlerini bilir
|
2- |
Çiftlik hayvanlarında çevresel stres faktörlerini bilir
|
3- |
Hayvanların farklı çevresel stres koşullarına verdiği tepkileri bilir
|
4- |
Hayvanlar için uygun çevre koşullarını oluşturabilir
|
5- |
Hayvanlarda strese neden olan olumsuz çevre şartlarının verimler ürerindeki etkilerini mininize edecek teknikleri uygulayabilir
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Zootekni alanında hayvan yetiştirme, hayvan besleme, hayvan ıslahı, gen kaynakları, ekoloji, biyoteknoloji ve çiftlik yönetimi konularında temel bilgileri edinme, bu bilgileri pratik ve teorik olarak kullanabilme becerisi,
|
|
2- |
Türkiye'de ve Dünya'da hayvancılık ve hayvansal üretimin önemini kavrama, geliştirme yeni fikirler oluşturabilme becerisi,
|
|
3- |
Temel ziraat ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan günceli takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme becerisi,
|
|
4- |
Zootekni alanına ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da (bitkisel üretim) temel bilgilere sahip olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme becerisi,
|
|
5- |
Tarım ve Mühendislikle ilgili olarak etik değerleri kavrama ve bunlara uygun olarak hareket edebilme becerisi,
|
|
6- |
Büyükbaş, Küçükbaş, Kanatlı grubu hayvanları (genel çiftli hayvanları)tanımlayabilme, adlandırabilme ve yetiştirebilme, bu alanda işletme kurabilme ve işletebilme yeterliliği becerisi,
|
|
7- |
Hayvan genetiği, gen kaynakları ile tüm hayvansal materyalin ve çevrenin korunması ile sürdürülebilirlik için yöntemleri belirleme ve uygulama becerisi,
|
|
8- |
Hayvansal kaynaklı ürünlerin insan beslenmesinde öneminin ve kalite standartlarının kavranması , bu ürünlerin işlenme aşamaları, ekonomik değeri ve pazarlanma noktalarının bilgi ve becerilerinin kazanılması,
|
|
9- |
Zootekni alanında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; saha çalışmaları yapabilme, bilgilerini ve sorunlara karşı çözüm önerilerini aktarabilme becerisi,
|
|
10- |
Çiftlik hayvanlarında fizyoloji, anatomi, üreme biyolojisi, hayvan davranışları-refahı, hayvan hastalıkları ve sağlık konusunda temel bilgiler kazanma ve gerektiğinde kullanabilme becerisi,
|
|
11- |
Hayvan beslenmesinin önemi, yem kaynakları ve bunların etkin şekilde kullanılması, alternatif besin kaynakları, rasyon hazırlama becerisi,
|
|
12- |
Araştırma ve denemeler sonucunda veri analizi, istatistik yöntemlerin uygulanması becerisi,
|
|
13- |
Tarımsal problemlerin çözümünde araştırma, analitik düşünme, bilgiye ulaşma ve çözüm üretme becerisi (Proje, ödev, tez, seminer, staj),
|
|
14- |
Tarımsal problemlerin farkında olma, onları izleyebilme, bu konularla ilgili görüşlerini açık bir şekilde sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme (Türk dili, sosyal içerikli ders) becerisi,
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
2
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
4
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
58
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
60
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1) Cheeke, P.R. ‘Applied animal nutrition. Feeds and feeding’. Prentice-Hall, Inc., UK, ISBN 0-02-322115-1, 1991.
2) Kellems, R.O.; and Church, D.C. ‘Livestock feeds and feeding. Prentice-Hall, Inc., UK, ISBN 0-13-241795-2, 1998.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1) Ak, İ. 2012. Hayvan Çevre İlişkileri. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Notu, Bursa.
2) Tüzemen, N., 2001. Çiftlik Hayvanları Ekolojisi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Notu, Erzurum.
3) Ak, İ. (Editör). 2008. Ekolojik/Organik Tarım ve Çevre. Ekolojik Yaşam Derneği Yayınları No:1, Bursa.
|
Ders ile ilgili dosyalar
|
|
İndir
| | Ders ile yardımcı materyalleri dersi veren öğretim üyesinin akademik veri sistemi (Avesis) üzerinden ulaşılabilir. |
|
|