Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ |
Birinci düzey |
A-İŞL433 |
Zorunlu |
7 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AYŞEGÜL ASUMAN AKDOĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. AYŞEGÜL ASUMAN AKDOĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersin methodu, hoca tarafından temel konuların anlatılmasına dayanmaktadır. Ayrıca, sınıf içi tartışma ve soru sorma-yorum yapmanın teşvik edildiği bir yöntem uygulanacaktır. Çeşitli örnekler üzerinde tartışmalar yer alacaktır ve öğrencilere dersle ilgili ödevler verilecektir.
|
Dersin amacı
|
İnsan kaynakları yönetimi dersinin amacı, günümüzde işletmelerin en değerli kaynağı haline gelen “insan”ın öneminin anlaşılmasını sağlamak ve bu kaynağın yönetimine ilişkin temel insan kaynakları yönetimi fonksiyonlarını açıklamaktır. Ayrıca, insan kaynakları yönetimi fonksiyonları arasındaki ilişkilerin anlaşılması, bunların bir bütünlük içerisinde öğrenciye aktarılması ve bu konudaki karar verme yeteneklerinin geliştirilmesi de hedeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
İnsan kaynakları yönetimi dersi; insan kaynakları yönetiminin tanımı, ilkeleri, personel yönetiminden farklı olan yönleri, çevresi ve küreselleşmenin insan kaynakları yönetimi üzerindeki etkilerini içermektedir. Bununla birlikte tüm İKY fonksiyonlarına yön veren bir çalışma olarak iş analizi ve temel İKY fonksiyonlarını (İK planlaması, İK seçim ve temini, eğitim ve geliştirme, performans değerlendirme, kariyer yönetimi, ücret yönetimi, koruma-iş güvenliği ve işçi sağlığı, İKBS ve çalışma yaşamının niteliğini yükseltilmesi) kapsamaktadır.
|
1- |
İKY''''''''nin tanımı, ilkeleri ve personel yönetiminden farklı olan yönleri
|
2- |
İnsan kaynakları yönetiminin çevresi
|
3- |
Küreselleşme ve İKY üzerindeki etkileri
|
4- |
İş analizi
|
5- |
İnsan kaynakları planlaması
|
6- |
İnsan kaynakları temin süreci
|
7- |
İnsan kaynağı seçim süreci
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Eğitim ve geliştirme
|
10- |
Performans yönetimi
|
11- |
Kariyer yönetimi
|
12- |
İş değerleme ve ücret yönetimi
|
13- |
Sağlık, koruma ve iletişim
|
14- |
İKBS, çalışma hayatının niteliğinin geliştirilmesi
|
15- |
Ödev sunumları ve tartışma
|
16- |
Final sınavı
|
17- |
Final Sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İnsan kaynakları yönetimi alanının gelişim sürecini, bu süreçte etkili olan çevresel ve bağlamsal faktörleri açıklar.
|
2- |
İnsan kaynakları fonksiyonlarına bir bütün olarak bakıp, fonksiyonlar arasındaki ilişkileri tartışır.
|
3- |
İnsan kaynaklarının fonksiyonel alanlarında yaşanan problemlere analitik bakıp, çözüm önerileri geliştirir.
|
4- |
Temel iş analizi süreçleri ve bilgilerinden yararlanarak, insan kaynakları fonksiyonlarını tasarlar.
|
5- |
Sosyal, akademik ve mesleki etik değerlerin farkında olarak, insan kaynakları işlevlerinin nasıl uygulanacağını açıklar.
|
6- |
Görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü iletişim tekniklerini kullanarak ifade eder.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İşletmeciliğin temel kavramlarını açıklar.
|
|
2- |
İşletmenin yönetim, pazarlama, üretim, muhasebe, finansman, insan kaynakları yönetimi, halkla ilişkiler ve araştırma geliştirme gibi temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri kurar.
|
|
3- |
İşletmenin temel fonksiyonlarına sistem bakış açısıyla bakar ve bu fonksiyonların bütüne yaptıkları katkıyı açıklar.
|
|
4- |
İşletmenin ilgili fonksiyonlarına yönelik yasal ve etik kuralları listeler ve uygular.
|
|
5- |
İşletme biliminin gelişimine katkıda bulunan “yönetim-örgüt kuramlarını” açıklar ve bu kuramların uygulamadaki yerini tartışır.
|
|
6- |
Tüm örgütler için sözkonusu olan temel yönetim sürecini (planlama, organizasyon, yürütme, koordinasyon, kontrol) tasarlar.
|
|
7- |
İşletme faaliyetlerini etkileyen ve bu faaliyetlerden etkilenen insan davranışlarının gerisinde yatan nedenleri algı, tutum ve niyet ilişkisi kurarak açıklar.
|
|
8- |
Yeni iş-işletme kurma süreçlerini tasarlar ve geliştirir.
|
|
9- |
İşletmelerin bağlamsal koşullarında meydana gelen değişimleri analiz ederek, tüm işletme fonksiyonlarına yönelik stratejik alternatifler tasarlar ve stratejik plan yapar.
|
|
10- |
İşletmenin paydaşlarıyla olan ilişkilerini anlar ve paydaş memnuniyetinin artırılmasına yönelik öneriler geliştirir.
|
|
11- |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma tekniklerini ve bunlarla ilgili teknolojileri kullanmayı öğrenir ve uygular.
|
|
12- |
Bilimsel bir araştırmayı bağımsız şekilde tasarlar, uygular ve sonuçlarını yorumlar.
|
|
13- |
İşletmelerdeki temel iş yapma süreçlerini tanımlar ve bu süreçleri kalite standartları çerçevesinde yürütür.
|
|
14- |
Belirsizliğin ve riskin yüksek olduğu gerçek iş ortamında, analitik düşünür ve problemleri çözer.
|
|
15- |
İşletmenin mali tablolarını hazırlayarak analiz eder.
|
|
16- |
Bir işletmede gerçekleşen işlemlerin muhasebe kayıtlarını yapar ve denetler.
|
|
17- |
Ulusal ve uluslararası piyasaları takip ederek finansal kararlar alır.
|
|
18- |
Ulusal ve uluslararası boyutlarda farklı pazar koşullarına ve müşteri potansiyeline uygun, etkin ve yaratıcı pazarlama karması stratejileri geliştirir.
|
|
19- |
Uluslararası gelişmeleri takip edecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
|
20- |
ECDL (European Computer Driving Licence)/ICDL de (International Computer Driving Licence) yedi modüle karşılık gelen temel/orta/ileri düzey bilgisayar kullanım yetkinliği elde eder.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
5
|
2
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
14
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
14
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
5
|
2
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
126
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İÜ İKY Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri, İnsan Kaynakları Yönetimi (8. Baskı). Beta Yayınevi, İstanbul, 2018.;
Dursun Bingöl, İnsan Kaynakları Yönetimi(10. Baskı), Beta Yayınevi, İstanbul, 2016.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Garry Dessler. Human Resource Management. 2005
|
|